Від початку липня пиво стане алкоголем
Закон обмежить реалізацію та рекламу продукції. Але у Верховній Раді України є й «контрзаконопроект»
Із 1 липня 2015 року в Україні всі напої, концентрація спирту в яких понад 0,5%, вважатимуться алкоголем (передусім це стосується пива, яке в нас п’ють, починаючи вже з 10 років). Це — великий удар по бізнесу виробників та власників магазинчиків: виробникам доведеться купувати ліцензію на оптову та роздрібну торгівлю, також обмеження стосуватимуться реклами, а продавати пиво можна буде лише у приміщеннях понад 20 м кв. Як свідчать експерти, прибуток невеличких магазинчиків значною мірою й складався із доходу з пива. Воно ж в Україні, на відміну від Європи, досі вважається безалкогольним напоєм.
«Із 1 липня Україна приєднається до когорти тих прогресивних країн, у яких алкогольними вважаються всі напої зі вмістом спирту від 0,5%. Зокрема це США, Великобританія, Швеція, Данія. Визнання пива алкоголем повністю відповідає практиці Європейського Союзу. Міжнародний досвід показує, що серйозні законодавчі регуляції щодо алкоголю здатні зменшити рівень його споживання. Ми закликатимемо парламентаріїв дбати про інтереси та захист здоров’я громадян, а не керуватися комерційними інтересами», — наголосила народний депутат Ганна ГОПКО.
Проте у Верховній Раді 28 травня зареєстрували законопроект №2971, яким ініціатори намагатимуться послабити норми законодавства: скасувати ряд дерегуляцій і дозволити виробникам пива спонсорство різних заходів. Громадськість та експерти вважають, що цей закон є «абсолютно лобістським, а в разі ухвалення поверне широкі можливості пивним компаніям і надалі призвичаювати молодь до пиття». Вони наголошують, що цього не можна допустити.
Фахівці в галузі здоров’я громадян вважають, що відстоювання права на спонсорство може звести нанівець усю суть закону. «Ініціатори законопроекту №2971 скаржаться на важкий економічний стан пивної галузі, яка тепер має платити гроші за ліцензії. Проте вони вимагають для себе право витрачати гроші на спонсорство та поширення сувенірних товарів, пов’язаних із споживанням пива. Очевидно, що витрати на спонсорські акції та сувеніри можуть окупитися лише за рахунок збільшення споживання пива серед молоді», — сказав представник Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ Костянтин КРАСОВСЬКИЙ.
Україна сьогодні посідає друге місце (після Чехії) серед країн Європи та країн пострадянського простору щодо споживання пива серед 11 — 15-річних дітей. А 2010 року ми були на першому місці із 38 країн за показником споживання слабоалкогольних напоїв на душу населення.
«Показник споживанням алкоголю на душу населення в Україні — 15,6 літра на рік (дані 2012 року). Ми поступаємося лише Молдові, Чехії, Угорщині та Російській Федерації. Прослідковується негативна тенденція, тому що 2002 року цей показник складав 5,4 л. Особливу тривогу викликає ранній вік початку вживання та дози. Згідно з даними Європейської бази даних «Здоров’я для всіх», коефіцієнт смертності від причин, пов’язаних з алкоголем, в Україні складає 185,4 випадку на 100 тисяч населення і є одним із найбільших у Європі. Ми поступаємося тільки Казахстану (308,4) та Білорусі (187,9)», — говорить доктор медичних наук, професор, завідувач наукового відділення організації медичної допомоги ДНЗ «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Тетяна ГРУЗЄВА.
Щодо європейського досвіду, то нині там діє План дій щодо скорочення вживання алкоголю на період до 2020 року. А ВООЗ говорить про необхідність законодавчих обмежень, які б убезпечували молодь від вживання алкоголю. Ідеться, зокрема, й+ про маркетингові заходи. За словами фахівців, сучасні дослідження показали, що маркетинг може безпосередньо та суттєво впливати на кількість випитого.
Народні депутати та громадськість сподіваються, що послаблення для бізнесу не відбудеться. Також, за словами координатора Коаліції громадських організацій «За тверезу Україну» Юлії Солохи, наступним кроком в «деалкоголізації України» має бути підвищення цін на алкоголь, обмеження його доступності (обмеження часу та місць продажу).