«Висока» перспектива
Завдяки підтримці держави, вітчизняні авіабудівники в 2010 році обіцяють успішну експансію на світовий ринок![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20100126/411-5-1.jpg)
Підприємствам літакобудівної промисловості Верховна Рада днями надала податкові пільги на період до 2016 року. За прийняття в цілому в другому читанні законопроекту №2515 «Про внесення змін до деяких законів стосовно державної підтримки літакобудівної галузі» проголосувало 345 депутатів при мінімально необхідних 226.
Зокрема, Рада до 2016 року звільнила літакобудівні підприємства від сплати ПДВ на імпорт необхідної у виробництві літаків продукції, окрім підакцизної, а також звільнила ці підприємства від сплати земельного податку з тих ділянок, які використовуються для виробництва літаків або агрегатів для них.
Крім того, парламент надав підприємствам літакобудівної промисловості низку пільг при визначенні розмірів амортизації основних фондів і формуванні валових доходів. Затверджувати список підприємств літакобудівної промисловості, для яких діятимуть ці преференції, Рада доручила Кабміну за пропозицією Мінпромполітики.
Відповідно, від українських літакобудівників у новому році тепер чекають якщо не прориву вперед, то хоча би результативної підготовки для його початку. Добре, що результати 2009 року демонструють спроможність нашого авіапрому до вищесказаного. Так, після рішення уряду про реорганізацію ДП Київський Авіаційний завод «Авіант» шляхом приєднання його до ДП АНТК ім. Антонова дозволило ліквідовувати заборгованість «Авіанта» із заробітної плати, прискорити спорудження перших серійних екземплярів Ан-148, виготовлення літакових агрегатів за контрактом з Воронезьким акціонерним літакобудівним товариством, а також організувати отримання і цільове використання коштів на спорудження Ан-70 за замовленням Міністерства оборони України. На сьогоднішній день «Авіант» отримав статус філії АНТК за серійним виробництвом літаків. Ведеться робота щодо повної інтеграції підприємств у найближчому майбутньому.
У нового підприємства є хороший фундамент для успішної роботи. Це й підтримка уряду, і досвідчений колектив учених, інженерів та робітників, конкурентоспроможна продукція, а також зацікавлені замовники.
Нагадаємо, що кінець 2009 року для підприємства, як, власне, і для всієї країни в цілому, ознаменувався завершенням будівництва першого серійного Ан-148. А його «старший брат» — регіональний пасажирський літак Ан-148-100 головної партії, доведений в АНТК ім. Антонова до типової конструкції, ще 2 червня надійшов у комерційну експлуатацію під прапором авіакомпанії «Аеросвіт». І до кінця року встиг виконати близько 460 регулярних рейсів і перевезти понад 21 000 пасажирів.
На сьогоднішній день у перспективі «Авіанта» — виготовлення 123 лайнерів сімейства Ан-148/-158/-168 для Росії, України, Ірану, Казахстану, Куби, модернізація понад 200 легких транспортних літаків Ан-32 повітряних флотів Індії, Мексики, Перу, а також спорудження близько 100 військово-транспортних літаків Ан-70 для міністерств оборони України і Росії. Словом, роботи вистачає.
Так, контракт з Індією, який було підписано 15 червня минулого року, один із найбільших контрактів за всю історію авіаційної галузі України. У модернізації 105 літаків Ан-32, що знаходяться в експлуатації індійських ВПС, за чотири з половиною роки візьмуть участь підприємства концерну «Антонов» і авіазавод в індійському місті Канпур.
За словами генерального конструктора АНТК «Антонов» Дмитра Ківи, забезпечити потужності вітчизняного авіапрому реальною роботою вдалося багато в чому завдяки підтримці держави. «Вперше за багато років підприємства авіаційної промисловості отримали реальну допомогу в різних напрямках — і щодо фінансування, і щодо просування проектів на міжнародному рівні, і щодо раціонального реформування галузі. Великі кошти були спрямовані на виведення з кризи серійних заводів у Києві та Харкові, що дуже важливо, адже без налагодження серійного випуску літаків ми не можемо говорити про повноцінний розвиток галузі», — вважає він.
Зокрема, в результаті заходів, вжитих для налагодження роботи Харківського авіазаводу, вдалося виконати постачання трьох літаків сімейства Ан-74 за контрактами з Лівією, Лаосом та Єгиптом (у червні Ан-74ТК-300Д передано до Лівії, в жовтні — Ан-74ТК-300Д — до Лаосу, в грудні — Ан-74Т-200А — до Єгипту), розповідає Ківа. Також підписано контракт на постачання шести літаків Ан-32 до Іраку.
Генеральний конструктор у минулому році відзначає і розвиток україно-російського співробітництва в галузі літакобудування. «Воно забезпечило виключно плідні результати за програмою Ан-148, дало надію системному розвиткові програми Ан-140 і заклало основу відновлення серійного випуску «Руслана», — підкреслив Ківа.
Так, три літаки Ан-140 показали хороші результати в процесі експлуатації у складі російської авіакомпанії «Якутія». Вони літають з Якутська у Хабаровськ, Магадан, Благовещенськ, Петропавловськ-Камчатський, а також у 23 аеропорти всередині республіки Саха-Якутія. У червні літак авіакомпанії встановив своєрідний рекорд — його «наліт» склав 350 годин у місяць, що значно перевищує середній показник 70—150 годин, характерний для літаків такого класу.
А на початку грудня авіаційні власті Ірану заявили про зняття всіх обмежень на польоти і експлуатацію літаків Ан-140 у цій країні. Зараз там визначають авіакомпанію, якій буде доручено експлуатувати літак. До теперішнього часу на заводі в Ісфахані побудовано вісім літаків Ан-140, ще сім літаків знаходяться на різних етапах складання.
Особливо важливим для українського авіапрому 2009 року стало розблокування давнього і складного клубка проблем за програмою Ан-70. «Росія підписала документи, які підтверджують її подальшу участь у програмі, відновила фінансування своєї частини робіт, почала нормальний процес взаємодії щодо подальшого розвитку цього визначного літака, — перелічує позитиви минулого року Ківа. — Отже, рік для нас і наших російських партнерів був хорошим».
У нинішньому році Дмитро Ківа налаштований на не менш хороші результати. «Зважаючи на приєднання «Авіанта», необхідно оптимізувати діяльність об’єднаного підприємства, налагодити роботу з випуску Ан-148 на серійному заводі «Антонов» і забезпечити своєчасне постачання агрегатів до Воронежа. Ми плануємо завершити спорудження і провести випробування Ан-158. «Антонов» також сприятиме нарощуванню темпу випуску літаків Ан-140 і Ан-74 на Харківському авіазаводі. Продовжуватимемо роботу і над модернізацією Ан-70, Ан-124, розробкою і просуванням нових варіантів Ан-74, виконуватимемо зобов’язання щодо ремонту і постачання нових Ан-32, — перелічує він плани на поточний рік. — Одним із головних завдань є налагодження сучасної системи обслуговування літаків «Антонов» після продажу, в тому числі зі створення центрів їх сервісного обслуговування в різних регіонах світу».