«Ацис і Галатея» — сучасна версія
У Києві відбулося перше сценічне прочитання опери Ґ.Ф. Генделя: прем’єру наживо транслювали в youtubeНагадаємо, «Ацис і Галатея» (Acis and Galatea) — перша англійська опера Генделя, написана 1718 року на текст Джона Гея за мотивами одного з віршів «Метаморфоз» Овідія. Вперше була зіграна в маєтку Джеймса Брайджеса, герцога Чандоського. Потім твір мав різні авторські редакції.
Постановка Open Opera Ukraine — це не первісний авторський варіант класика, але «прочитаний» Тамарою Труновою з позицій сучасності... де герої не міфічні пастушки з німфами та циклопом, а Деймон і Галатея — стюардеси, Поліфем -капітан літака (в окулярах із одним вибитим склом), Ацис — місцевий хлопець-рятувальник, і це історія про курортний роман, який швидко і трагічно закінчився, але кров загиблого коханого перетворилася на цілющий струмок ... Інтерпретація класичного міфу стала розповіддю про красу природи, нагадуючи про просту, але зворушливу мораль: зовнішня краса, в кінцевому рахунку, піде, але краса Душі — це запорука Вічного...
«Ацис і Галатея» — вже друга творча співпраця режисерки Тамари Трунової з Open Opera Ukraine. У минулому році відбувся їхній дебют, коли представили постановку опери «Дідона та Еней» Генрі Перселла в залі «Мистецького Арсеналу». Робота викликала схвальні відгуки критиків і перемогла у Всеукраїнському фестивалі-премії GRA в номінації «Найкращий музичний спектакль у жанрі опера / оперета / мюзикл». Тепер до уваги меломанів уже інша історія на класичний сюжет...Слід зазначити, що нині до проекту організатори залучили знаного німецького диригента, органіста і клавесиніста, професора Штутґартської музичної вищої школи, засновника та керівника оркестру il Gusto Barocco Йорґа Халубека. А солістами виступили два склади виконавців, які вже встигли заявити про себе на міжнародних вокальних конкурсах та в проектах барокової музики, пройшли майстер-класи з барокового вокалу:Ацис — Сергій Колесник / Леонардо Кортеллацці (Італія); Галатея — Інна Гусєва / Катерина Левицька; Деймон — Анна Твердова / Дар’я Новіцька; Поліфем — Ігор Воронка / Євген Рахманін.
В оркестрі та хорі Open Opera Ukraine були задіяні найкращі професійні музиканти нашої країни, які грали на копіях історичних інструментів. Овації всім музикантам! Перший день прем’єру можна було побачити наживо в інтернеті, і це було класно, хоча стрічку перекладу прочитати було важко, втім, вражаюча музика нівелювала технічні накладки.
— «Ацис і Галатея» — чудовий проект! І давно час нашим творчим колективам не лише оновлювати, а й розширювати репертуар, виходити постановникам за межі вже усталених сценічних форм пропаганди оперного мистецтва, — вважає музикознавець Марина ЧЕРКАШИНА-ГУБАРЕНКО. — Світ давно засвоює стилістику бароко і заново відкриває слухачам такий цікавий і різноманітний пласт, як опера бароко. Цей жанр дає простір для режисерського пошуку. Добре, що Open Opera Ukraine взялася за твір Генделя і залучила до нього молодь. Хочу відзначити прекрасну музичну складову у виконанні оркестру під орудою маестро Йорґа Халубека. Опера витримана в стилі бароко і з музичної точки зору все було ідеально дотримано. Музиканти — дуже переконливі. Співаки теж засвоїли барочну стилістику. Трошки складніше з постановкою, представленою Тамарою Труновою. Бо «Ацис і Галатея» — не просто барокова опера Генделя (який написав 42 опери!), а це пастораль і тут трохи інша драматургія, немає наскрізного розвитку сюжету, яскравої інтриги. Саме тому до такого дійства постановнику не дуже легко знайти «ключик», як сценічно вирішити виставу. Ідея Трунової з авіалайнером мене не дуже переконала, хоча можу зрозуміти бажання режисерки оновити сюжет і внести сучасні штрихи до дійства. Бо якби показували пастушків, взаємини між богами і людьми і між стихіями (німфами) і людиною, то, мабуть, глядачам це було не дуже цікаво. Стилізацію робити складно і постановка вийшла дискусійною. Хоча й не переконує публіку на 100%, але дуже хорошою вийшла музична частина опери у виконанні оркестру і можна привітати організаторів із творчим експериментом, який уже спричинив резонанс.