Перейти до основного вмісту

Без парканів

Як народжуються, живуть і помирають стіни
22 грудня, 00:00

 

Біографія Берлінського муру представлена цими днями в Києві в галереї Києво-Могилянської академії на виставці, організованій Гете-інститутом. Від 1945 року, коли постав мур, фотографував Німеччину дід — Віллі Клар («Я знімав усе» — так підсумовує старший з Кларів свою творчість), зафіксувавши мить народження муру, потім життя стіни й людей за стіною фотографували син — Дітер Клар, а пізніше онук — Рето Клар — зняв момент її падіння. Стіни немає. Глиби бетону розфарбовано й перетворено на артефакт, її уламки можна придбати за доступною ціною. Проте привид Стіни й далі блукає Європою: не так-то легко виявилося розтопити бетон сердець і розплести колючий дріт нервів. Бо лишився міф про користь стін, що породив найміцніші мури: не дай Боже, падуть стіни, і ми всі опинимося в одній великій комуналці, знов у пропахлій чужими каструлями й несвіжою білизною спільній кухні. На Сході й Заході уже виросло покоління, котре знає, як розфарбовувати паркани та руйнувати стіни, проте самих стін за цей час не поменшало. І зберігаються залишки зруйнованого Берлінського муру — європейська статуя Свободи на планеті ментальної несвободи. Поки що сил вистачило тільки на пам'ятник і на свято. Експозицію — широченну панораму життя Німеччини за муром і без нього — доповнюють знімки українського фотографа Віктора Марущенка, який у листопаді 1989 року зафіксував цю одну з найважливіших подій ХХ століття, від якої, бодай символічно, розпочалася нова епоха — без парканів. Бетонного муру вже немає, умовні стіни залишилися. Як генетична хвороба, котру ХХ століття передає століттю наступному, якому доведеться по краплі вичавлювати із себе Стіну.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати