Децентралізація культури
Зі своєю програмою новопризначений міністр культури Оксана БІЛОЗІР познайомила читачів «Дня» в інтерв’ю газеті минулої п’ятниці. На брифінгу, що відбувся позавчора, пані Оксана конкретизувала деякі її положення. Отже, нижче наводимо те, на наш погляд, найважливіше, про що встигла розповісти журналістам пані міністр за годину досить жвавого спілкування.
ПРО ГОЛОВНІ НАПРЯМИ РОБОТИ
— Першим пріоритетним напрямом ми декларуємо, що культура — стратегічний напрям національної політики держави. Ми будемо ставити питання, щоб сфера культури фінансувалася на 2% від загального бюджету, тому що такою є норма європейських країн. Найважливіший момент у забезпеченні реалізації наших планів — це законодавство. Тому зараз переглядається все законодавче поле, яке було. Планується утворити той пакет законодавчих актів, який допоможе розвиватися Україні. Це й відповідні пільги, закон про меценатство, про неприбуткові організації, про захист національного виробника, про додаткове навантаження на іноземний продукт, який потрапляє в Україну, та ще цілий ряд законів, які ми внесемо до парламенту. Децентралізація — одне з перших завдань. Що це означає? Ми будемо формувати регіональні культурно-мистецькі еліти, саме на тих територіях, де є своя унікальна специфіка мелосу, традиції, історії. На основі цих культурно-мистецьких регіонів ми зможемо зробити мобілізацію інтелектуальної еліти.
Другим пріоритетом є створення рівних умов для вільного розвитку культури. Одним із механізмів є реалізація розвитку української мови, інших мов на базі Хартії про європейські мови й національні культури. Найважливішим моментом є відкриття телеканала «Культура» як одного із комунікаторів, який дасть можливість національний культурний продукт донести до свого громадянина, до свого народу. У системі Міністерства культури діятиме своя форма — так звана Громадська колегія. У тій Громадській колегії будуть представлені громадські ради різних видів і жанрів мистецтва. Для того, щоб ми публічно порушували проблеми, публічно їх обговорювали, публічно приймали рішення, і тоді я як міністр матиму право вийти до вас і сказати, що ми прийняли таке рішення.
Третім важливим пріоритетом є механізм фінансування та розподіл коштів на культуру. У першу чергу — це забезпечення прозорості бюджету й опублікування його на всіх рівнях адміністративної системи, в ЗМІ. Законодавче забезпечення, про яке я говорила, — пільги, неприбуткові організації, меценатство, додаткове. Розвиток інфраструктури туризму — для забезпечення доступу навіть спочатку не іноземних громадян, а нас з вами — до наших культурних цінностей. Створення незалежних гастрольно-концертних агенцій. І — незалежне фінансування. Це робота з грантами, фондами й різними видами стипендій.
Четвертий напрям — збереження, ефективне використання та пропаганда культурної спадщини. На сьогодні в Україні немає єдиного реєстру пам’яток культури. Також важливе завдання — зобов’язання приватних власників ставитися до нашої культурної спадщини з певними зобов’язаннями — зберігати й приумножувати.
І останній напрям — розробка спеціальної програми міжнародного культурного співробітництва. Робота з діаспорою.
ПРО ФОНД МЕЦЕНАТІВ
— Одна із ініціатив Міністерства культури — ми її тільки розробляємо, бо мусимо знати юридично-правовий бік, — створення Фонду меценатів України. Сьогодні є багато людей, які готові з радістю вкласти гроші взамін на дуже маленьку річ — щоб їх знали й поважали. Тобто цю форму фонду організуємо, й туди входитимуть усі без винятку, хто хоче працювати на Україну та її культуру.
ПРО ПЕРСПЕКТИВУ МУЗЕЮ В ЦЕХАХ «АРСЕНАЛУ» І ЦЕНТРУ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА
— Що стосується центру, який буде розташований в «Арсеналі», — він буде називатися «Мистецький Арсенал». Саме таку назву ще в 2000 році на посаді прем’єр-міністра України озвучив Віктор Ющенко. Завдання, поставлене Президентом, — утворити центр світового значення, де було б і сучасне мистецтво, й наша скарбниця, і все те, чим ми можемо гордитися у світі. Але сьогодні на моїй робочій зустрічі з представниками сучасного мистецтва ми винесли ще одну ініціативу — про створення Центру сучасного мистецтва у вигляді творчої лабораторії. Що таке сучасне мистецтво? Це той поїзд, який вказує нам, наскільки ми цивілізовані. І саме для забезпечення такої творчої лабораторії наша спільна ініціатива — Український дім передати під таку діяльність. Гадаю, що там буде центр сучасного українського мистецтва. Але наша ініціатива може розглядатися після 15 березня.
ПРО РАДНИКІВ, ЗОКРЕМА — ІНФОРМАЦІЮ ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ХУДОЖНИКА ПОЯРКОВА НА ТАКУ ПОСАДУ
— Заявляю вам офіційно: ніяких призначень з приводу радників Міністерство культури та мистецтв не робило. З учорашнього дня офіційним радником Мінкультури працює Оксана Мельничук. Це наш головний комунікатор, що працюватиме з пресою.
ПРО УЧАСТЬ УКРАЇНИ У ВЕНЕЦІЙСЬКІЙ БІЄНАЛЕ
— Як ви знаєте, Венеційська бієнале взагалі не була запланована. Вона була відмінена Дмитром Табачником, віце-прем’єром з гуманітарної політики. Одним із перших наших розпоряджень Україні все- таки надана можливість бути там присутньою, й зараз уже формуємо новий пакет пропозицій щодо змін і доповнень до бюджету, щоб ця сума була включена, щоб наші художники там були. Комісаром визначений Чебикін.
ПРО ПРОПАГАНДУ ВІТЧИЗНЯНОЇ КУЛЬТУРИ ЗА КОРДОНОМ І МЕРЕЖУ «УКРАЇНСЬКИЙ ДІМ»
— Сьогодні в міністерстві вводиться додатковий спеціальний Департамент міжнародного співробітництва і діаспори. Ідея з Українським домом — «Ukranian House» — така: ми хочемо його ретранслювати на весь світ. Тому що поза межами держави є багато таких будинків, які утримує діаспора. Нині є ініціатива і МЗС — Тарасюк заявив, що вони частину роботи тут хочуть робити. Тобто ми можемо й на базі наших дипломатичних установ, які мають ті чи інші приміщення, також цей Український дім робити. І це зробити дуже просто й дуже легко. Тому що все світове українство надзвичайно цього чекає.
ПРО СПАДКОЄМНІСТЬ ПРОЕКТІВ ПІСЛЯ 2006 РОКУ
— Те, що я роблю, — то не є мої кар’єрні амбіції. А що стосується 2006 року, то я вам скажу, що Майдан вже змінив світ. І те, що ми закладаємо сьогодні, — це те, чого хоче Майдан. Чи буду я це робити, чи інший — але відповідь, правильно чи неправильно, він це робить, йому буде давати Майдан…
ДО РЕЧІ
Євген КАРАСЬ, керівник галереї-ательє «Карась» та Асоціації діячів сучасного мистецтва України:
— Міністерство культури та мистецтв України працює вже кілька тижнів. За цей час не було жодних заяв, окрім заяви Президента про створення українського Ермітажу чи то Лувру. А між тим певні, доволі дивні особи представлялися радниками міністра культури. Це засвідчувало бездіяльність самої структури, а з призначеннями радників взагалі ситуація виглядала доволі комічною. Позавчорашня зустріч з Оксаною Білозір, на якій вона сказала, що вже налаштована на ефективну роботу, виправила становище і вселила надію. Це з одного боку. А з іншого, на ній були проголошені певні наміри, в які дуже хотілося б повірити. Передусім йдеться про створення групою фахових арт-менеджерів Громадської ради. Справа в тім, що нині міністерству потрібна серйозна інтелектуальна допомога: перш за все, створення ефективних систем оподаткування та законодавчої бази для захисту національного культурного продукту, захист інформаційно-гуманітарного простору, міжнародна інтеграція тощо. Для цього треба залучати кращий вітчизняний інтелектуальний потенціал. Позиція правильна. І якщо буде справді створена дієва, «не декоративна» Громадська рада, тоді можна буде говорити про те, що це був серйозний діалог.