Перейти до основного вмісту

Герой перший, герой останній

18 серпня, 00:00
Ажіотаж навколо нового фільму із серії «Зоряних воєн» виказує у глядачів дитячу жадобу до романтики.

Доброго ранку, здрастуйте, смачного, пристебніть ремені, щасливої дороги. Зореліт старого Лукаса вирушає в новий політ по двадцяти роках штилю. Найвідповіднішим акомпанементом до цього польоту чомусь уявляється «Ода до радості». Знову мільйони обіймаються й об'єднуються, стоячи в чергах на цілком нову «Приховану загрозу», яка (от парадокс!) за сюжетом передує епізоди, що вийшли в сімдесятих. Геть-чисто всі знову прагнуть побачити великогабаритну казку про рицарів- джидаїв, інопланетних монстрів і про міжгалактичних принцес. Усе це набуває характеру світової пошесті; закиди з табору критики — мовляв, «Прихована загроза» значно поступається раніше зробленому — витвережуюче не діють. Публіка продовжує ломитися, квитки — продаватися. Розумне пояснення цього дати складно. Крім єдиного — усі ми, потрапляючи до кіно, стаємо дітьми. Адже віра в життєвість картинок, що рухаються на плоскому екрані, схожа на ті ігри, в які грав у дитинстві, мабуть, кожен; а смерть і подвиги в них виглядають умисне тільки з боку — ті, котрі самі грають, б'ються всерйоз. Здається, талант Лукаса в тому й полягає, що він доволі точно зумів пригадати ці ігри з їхніми безкомпромісними правилами — і запропонувати їх публіці.

Ефект виявився разючим. І головне, безвідмовним для всіх часів. І ось уже зараз, пройшовши довгим шляхом розчарувань, людство знову із захопленням пірнає у величезну космічну пісочницю — якщо й не вдасться самим зіграти в пасочки із планет і зірок, то хоча б подивитися, як відчайдушно це роблять інші.

Чомусь пригадався інший, присипаний зоряним пилом фільм, вірніше, фільми, зроблені в ті ж 70-ті в іншій півкулі Землі. Маю на увазі стрічки студії імені О. М. Горького «Москва — Кассіопея» та «Отроки у Всесвіті», що набули широкого розголосу свого часу, — наївна сага про те, як із десяток московських школярів вирушають на далеку планету, щоб звільнити її з-під влади роботів, що збунтувалися. Нині навряд чи хтось пригадає це кіно, а тогочасні піонери й комсомольці ним просто марили. Цілком можливо, що й задумувався він як своєрідна відповідь на західну «зореманію». Цікаве інше: чи шикувалися б зараз багатолюдні черги біля кас, вийди раптом продовження давньої історії, якісь там «Отроки у Всесвіті-2: вирішальний удар»? Запитання зайве.

Справа в тім, що радянська казка апелювала передусім до юних, до тих, кому випадало «будувати й жити», хто зачитувався замість підручників романами Єфремова, Бєляєва, Казанцева. Герої ж «Зоряних воєн» — це герої для всіх. З ними, цими неймовірними до комізму воїнами й чудовиськами, однаково добре й президентові, й школяреві, й домогосподарці, й інтелектуалові. Добрі, попри всі підступи темної сторони, Сили, безсумнівно, переможуть злих. І ця перемога залишить тривалий підбадьорюючий присмак у переважної більшості тих, хто вийде з кінотеатру. Перемога, звичайно, може бути істиною негідників, адже «Зоряні війни» — усього лише яскраво розфарбована ілюзія, як і будь-яка казка — а отже, вони безмежно далекі від будь-яких прописних і неписаних істин. За це їх і люблять. І вже вкотре підуть дивитися. І знову на радість усім романтикам, котрих завжди більшість у будь-якому кінозалі, доблесні небесні рицарі, останні герої сторіччя, здобудуть перемогу.

ЯК ЦЕ РОБИТЬСЯ (МАЛОВІДОМІ ПОДРОБИЦІ ПРО ІМПЕРІЮ ДЖОРДЖА ЛУКАСА)

...Надворі — 1973 рік. Уявіть, що ви голлівудський бос і ви зневажаєте наукову фантастику. У вашій приймальні — людина в джинсах і картатій сорочці. Він режисер фільму «Американські графіті» і протеже Френсіса Форда Копполи. Ви погоджуєтеся його прийняти. «Я написав шість сценаріїв, і я тут для того, щоб запропонувати перший — «Епізод 4». У давні часи в далекому космосі прекрасна принцеса стає заручницею злих сил, які хочуть підкорити Галактику». У 13-сторінковому синопсисі ви читаєте, як юнак на ім'я Люк Скайвокер об'єднується з гарненьким шахраєм на ім'я Хан Соло та симпатичною парою роботів Р2Д2 та СЗПО, щоб урятувати принцесу і відновити справедливість.

Вважається, що аудиторія наукової фантастики невелика, тому два голлівудські монстри сказали «ні». Навіть згода «Двадцятого століття Фокс» була нечіткою. Знаменита помилка: контракт зберігав для Лукаса права на всю сувенірну продукцію і продовження в разі відмови від півмільйонного гонорару. У результаті «Зоряні війни» одержали 6 «Оскарів», сиквели дозволили зібрати 1,8 мільярда доларів по всьому світу без урахування інфляції, і найбільші в історії показники продажу супутньої продукції додали ще 4 мільярди. Лукас виграв свою творчу свободу.

У нього немає боса, немає спонсорів, немає творчих обмежувачів. Йому належить студія, включаючи компанію з виробництва спецефектів. На ній створюються «Імперія завдає удару у відповідь» (1980), «Повернення джидая» (1983) і, нарешті, — «Перший епізод: прихована загроза».

Американська прем'єра «Прихованої загрози» тільки за перший тиждень прокату завдала збитків американській економіці на 293 мільйони доларів: люди натовпами втікали з роботи, щоб зайняти чергу по квитки.

На сьогоднішній день рекорд квиткової каси належить «Віднесеним вітром» (1,3 мільярда доларів у цінах 1999 року); на другому місці — «Білосніжка та сім гномів» (1 мільярд); третім номером ідуть «Зоряні війни» (825 мільйонів); ну, а «Титанік» зі своїми 600 мільйонами (враховуючи збори тільки в американському прокаті) видається просто невдахою. «Перший епізод: прихована загроза» може обігнати всіх.

Сьогодні «Зоряні війни» перетворилися на релігію. А створюється вона в чудовій долині за 400 миль на північ від Голлівуда. Скайвокер ранчо, яке розкинулося на пагорбах з отарами овець і стадами корів, має все, що тільки може знадобитися творцеві фільмів. Тут найпередовіші у світі технології допомагають утілити на екрані найбільш дикі фантазії, тут є зали, сцени, оркестри і театри. Однак ви можете ніколи не дізнатися про це. Технічні й адміністративні будівлі імперії Лукаса загублені серед лісів, де водиться багато бобрів, койотів, лисиць, оленів, черепах, є 110 видів птахів. Долина — іграшка Лукаса вартістю у 200 мільйонів доларів, які він туди вклав, його постійна турбота і місце, де він переховується від навколишнього світу.

Це майбутнє, яким би воно могло бути. Солярії — кожна третя кімната, машини працівників, здається, прилетіли з футуристичної виставки. Усередині ліфта, оздобленого гондураським махагоновим деревом, є отвір для ключа. Вставивши ключа, можна приїхати на секретний поверх, для якого в ліфті немає кнопки. Це відділ мистецтва, де були народжені Йода, Джар Джар Бінкс та інші фантастичні істоти елегантного світу «Зоряних воєн».

Лукас намагається створити навколишнє середовище, в якому люди не відчували б стресу. Тут є кімнати для сімей його працівників, їхніх дітей і програма навчання підлітків. Вони можуть працювати в гримувальному цеху, в транспортному відділі або там, де цікаво їм самим.

Як кожна імперія, компанія Лукаса має свою культуру. Індивідуалізм не вітається: коли Лукас шукав акторів для фільму, він набирав колектив, звертаючи увагу на те, як люди працюють разом. Сьогодні всі вони — зірки. Гаррісон Форд був теслярем, коли його запросили почитати текст за Хана Соло в діалозі, щоб замінити відсутнього актора. Він прочитав так, що отримав роль. І хоча кожен у команді Лукаса — професіонал найвищого класу, але жодної незалежної від Джорджа думки в районі ранчо не знайдеш.

Джордж Лукас створив справді нову міфологію. І нехай психологічне підгрунтя її перебуває на рівні недільної школи, але воно виявилoся запитаним: більшість людей незалежно від віку потребує торжества добра. Це не робить Лукаса Шекспіром. Однак для того, щоб стати сучасним ідолом, цього досить.

За матеріалами англійського журналу «Essеntials»
Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати