Перейти до основного вмісту

Ніжно і правдиво

У прокат вийшов повнометражного дебют української режисерки Катерини ГОРНОСТАЙ “Стоп-Земля”
27 січня, 11:45

Герої фільму – київські старшокласниці й старшокласники. Акторки й актори, відповідно - непрофесіонали. В цілому, Горностай взяла інтерв'ю в більш ніж 200 українських підлітків і набрала повноцінний клас – 25 молодих людей. Грають фактично самих себе, чи, якщо бути точним, вони настільки органічні, що виникає саме таке враження. Тобто перед нами якщо і не портрет покоління, то доволі правдива його замальовка – правдива настільки, що юнацьке журі конкурсної програми Generation 14plus на тогорічному Берлінському кінофестивалі присудило “Стоп-Землі” Гран-прі “Кришталевий ведмідь”.

В центрі сюжету – Маша (Марія ФЕДОРЧЕНКО), Яна (Яна ІСАЄНКО), Сеня (Арсеній МАРКОВ)  й Саша (Олександр ІВАНОВ). Перші троє – друзі-нерозлийвода. Маша потай закохана в Сашу; в того – постійні конфлікти з матір’ю-одиначкою. А втім, у всіх тут свої біди й свої причини для радості. Горностай тримає в полі зору ще, як мінімум, добрий десяток персонажів, і кожного наділяє опуклим характером.

І все тут як у будь-якому класі: молодечі забави, всякі стрибки й вихватки, жартики та ігри в пляшечку. Але без принижень. Є сильніші, яскравіші, популярніші, є слабші, блазні, аутсайдер(к)и, але ніхто не стверджується за рахунок інших. Так, матюкаються. Так, можуть хильнути зайвого та покурити веселого. Але без ієрархій та харчових ланцюжків. Мають море інформації під рукою – бо висять в інтернеті та не розлучаються з телефонами – і завдяки цьому ширші в поглядах, вільніші в думках, аніж старші. Ти з біднішої родини? Не біда. Ти бісексуал(к)а? Аби тобі було добре. Штовхнули випадково? Вибач.

В цьому особливість цього фільму, яку частина авдиторії сприймає як недолік. Адже, щойно бачимо на екрані підлітків, одразу, майже несвідомо, очікуємо традиційних жахів перехідного віку, по списку: дідівщина, право сильного, цькування, війни з дорослими. Бо якщо вони такі милі одне з одним, то так, по-перше, не буває в житті, а, по-друге, на чому тоді будувати конфлікт?

Проте хороше кіно дивиться глибше за ту поверхню, яку називають “життям”, маючи на увазі чомусь найгірші варіанти цього життя, а сама зв’язка екран-підлітки-цькування перетворилася на добрячий штамп. Горностай ставить завдання інакше: що вийде, якщо відкинути цю заїжджену сюжетну форму?

Тоді лишиться саме те, що й утворює нас. Дійсно вічні питання й тривоги. Як жити далі, враховуючи, що твоє дитинство вже на виході? Як насмілитися запросити на танець хлопця, який тобі подобається? Як розібратися з депресією, що гризе тебе без очевидної причини? Як забути те, що ти, будучи ще зовсім малим, пережив у прифронтовому містечку на Донбасі?

Горностай не ідеалізує цих дітей. І не спекулює їхніми проблемами. Просто дивиться на них як на рівних. Бо не забуває свої 16. Саме такого погляду нашому кіну дуже бракує. Та й, здається, світовому кіну теж.

 

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати