«Розбиваєш телевізор і отримуєш мистецтво»
У Мистецькому Арсеналі відкрилася виставка «помилкового» медіа-арту
Перше враження непідготовленого глядача, який заходить у малу галерею Мистецького Арсеналу – тут склад старої несправної техніки. Насправді ж - це колективна виставка українських та російських художників, які створили свої «помилкові» твори у широкому спектрі медіа – від інтерактивної інсталяції та комп’ютерної інді-гри до традиційного живопису та вишивки. «Дресировані глітчі» (від англійського слова glitch – глюк, помилка) заворожують, затягують, дезорієнтують. Одразу пригадуються «Чорний квадрат» Малевича та вірші Даниїла Хармса. Як зазначають автори, ця виставка намагається технічно переосмислити феномен глітчу. Це явище стає трендом, і художники не просто знаходять результати помилок, як артефакти, а самі їх генерують. Саме тому експозиція, які днями відкрилася в Мистецькому Арсеналі, називається «Дресирований глітч».
Як зазначає куратор виставки і дослідниця медіамистецтва Яніна ПРУДЕНКО, цікаво те, що деякі художники на запит надати роботи для цієї експозиції здивовано відповідали, що навіть не усвідомлювали, що створюють свої роботи у естетиці глітчу (помилки). На думку пані Яніни, у даному випадку маємо справу з художньою інтуїцією. Будучи надзвичайно популярним у світі, українськими медіахудожниками глітч-арт найчастіше створювався «в стіл», але зараз експонується у малій галереї Мистецького Арсеналу вперше.
Для участі у проекті організатори відібрали молодь, яка виросла за клавіатурою комп’ютера та свідомо позиціонує себе медіахудожниками. Зокрема, це - Аліна Якубенко (Київ), ujif_notfound (Київ), група «SVITER» (Харків-Київ), Антон Лапов та Юля Бугаєва (Київ-Луганськ-Львів), Дмитро Шиян (Одеса), Федір Балашов (Москва), Олена Роменкова (Санкт-Петербург). Це, зокрема, художники, в роботи яких, що виконані у традиційних художніх медіа, вкралися глітчі: Тарас Ковач (Київ), Олеся Трофіменко (Київ); відомий український медіахудожник кінця 1990 – початку 2000-х Іван Цюпка (Київ), який зараз більше відомий як фотограф. Це і львівський художник, який водночас є лікарем та створює свої роботи на УЗД-пристроях Аскольд Кучер.
Гед-лайнером проекту «Дресировані глітчі» є гуру медіа-арту, піонер мережевого мистецтва – Олексій Шульгін (Москва), який представив вчора свій проект net.art'івських часів WIMP (2003) у вигляді перфоменсу на відкритті виставки. Також на виставці представлено проект Олексія, створений у співпраці з московським художником Арістархом Чернишовим (група Electroboutique) – інтерактивна інсталяція Out of control (2008), яка є художнім унаочненням естетики помилки у рухому інтерактивному образі.
Глітч – досить маргінальна течія, але вона поступово набирає обертів, адже це красиво, - розповідає «Дню» Олексій ШУЛЬГІН. – Глітч тим хороший, що він ні до чого не зобов'язує, він красивий, яскравий, в ньому жодного критичного чи прямого політичного повідомлення. Естетично, у глітча немає ніякого посилу, але він показує внутрішню сторону технологій. Відкриває цей «чорний ящик». Якщо підійти до них креативно, то можна отримати зовсім інший результат, на який не були спрямовані технології, що самі часто є елементом консьюмеризму. Іноді скаженієш від цієї цивілізації. Розбиваєш телевізор і отримуєш мистецтво.
Водночас, Олексій Шульгін вважає глітч «досить демократичним мистецтвом», новим абстракціонізмом. «Будь-хто може опанувати кілька прийомів і творити подібні роботи. Я би сказав, що це частково художня практика, частково народна творчість. Але я не думаю, що глітч стане мейнстрімовим», -- додає Олексій.
Окрім самої виставки, організатори запрошують відвідувачів на кілька заходів. Так наприклад, сьогодні відбудеться перформанс з ультразвукової графіки Аскольда Кучера.
9 вересня доцент кафедри культурології університету ім. М.П.Драгоманова Яніна Пруденко прочитає лекцію «Мистецтво помилки». Також у цей день свій перформанс представлять митці Антон Лапов та Юлія Бугаєва. Виставка у Мистецькому Арсеналі триватиме до 29 вересня.
Author
Анна СвентахРубрика
Культура