Священне узбіччя
«Римська кільцева дорога» — перший неігровий фільм, що отримав «Золотого лева» на Венеційському кінофестивалі
Всі дороги ведуть до Риму, однак лише одна його огинає, замикаючись на самій собі. Про неї нарешті зняли кіно. «Римська кільцева дорога» (в оригіналі — Sacro Gra, буквально «Священна римська кільцева», 2013, спільне виробництво Франції та Італії) — перший неігровий фільм, що отримав «Золотого лева» на Венеційському кінофестивалі. Втім, він унікальний не лише цим.
Римська окружна — найбільша кільцева автомагістраль в Італії. Режисер Джанфранко Розі вирішив поспостерігати за людьми, які живуть поряд із нею. У нього вийшло те, що можна назвати зрізом суспільства — від повій до аристократів, окрім того, — образ людського буття в цілому.
Хто тут герої? Науковець-біолог, який спостерігає за здоров’ям пальм, порівнюючи їх з людськими душами; буркотливий, але добрий ловець вугрів; балакучий бородатий батько та його незаміжня дочка, що втупилася в комп’ютер; огрядний аристократ зі згаслою сигарою в роті, що здає свій забитий дорогим мотлохом палац для зйомок дешевих фотороманів; дві підстаркуваті повії, що живуть у фургоні зі спущеними колесами; медбрат зі «швидкої допомоги», в якого мати повільно помирає від хвороби Альцгеймера. І ще ді-джей-латиноамериканець, зосереджений лише на своїх дисках, танцівниці на барній стійці в копійчаній забігайлівці, колоритні вечірні п’яниці, чернець, що знімає вуличний рух на мобільний, — безліч характерів, кожен зі своїм тягарем і своїми захопленнями, а, головне, зі своєю траєкторією руху.
Це своєрідна паралельна реальність і прихована іронія всієї ситуації — люди біля дороги, яка не веде не лише до Риму, але й взагалі нікуди, — закарбовуються абсолютно особливою картиною життя, яке не включена в місто й водночас найяскравіше його характеризує.
Дуже швидко стає зрозуміло, що в Sacro Gra Джанфранко тонко й талановито переосмислив стилістику неореалізму. Ці колоритні, кумедні, брутальні, веселі, зворушливі персонажі, у своїх тісних помешканнях на околиці й переповнених кітчем маєтках — звідти, з тієї золотої кіноепохи 1950-х, але також вони — тут і зараз. Вічні, як сам Рим, бідні та багаті, вони кружляють у цьому дивному хороводі довкола свого міста, по кільцю, і святості (як і гріха) там не менше й не більше, ніж у самій католицькій столиці.
Та все ж цим буденним і у своїй повсякденності незабутнім приватним історіям подаровано відкритий фінал. Жодну з них не закінчено. Біолог ось-ось знайде управу на жуків-шкідників, рибалка, побуркотівши на іноземні мікроби, які змішуються в організмах вугрів з мікробами італійськими, знову сяде у човен, а медбрат поцілує матір й вирушить рятувати людей; як Кільцева в кінці дробиться на десятках екранів, так і голоси тих, що живуть довкола неї, лунатимуть й надалі. Їхній час розімкнено, не вичерпано, а відтак у них є ті самі неореалістичні три гроша надії.