«Святеє діло» чи передвиборна агітка?
В Україні очікується прем’єра нового фільму Нікіти Михалкова «Сибірський цирульник»
Задовго до виходу картини на екран Михалков здивував колег, які перебиваються переважно малобюджетними постановками, небаченим розмахом.
Йому першому вдалося загасити кремлівські зірки, а також прокласти рейки через Іверські ворота Кремля, щоб пустити по них конку. До того ж «Сибірський цирульник» став першим російським фільмом, знятим у найбільш довершеному форматі Panavision зі звуком, записаним у режимі Dolbу SRD. У зйомках було задіяно понад 250 акторів, кілька тисяч статистів тощо. Подібна великомасштабна й складна постановочна стрічка, знята на рівні світових стандартів, — дуже й дуже дороге задоволення (бюджет фільму становить 45 мільйонів доларів). До того ж у фільмі знімалися Річард Харріс, Джулія Ормонд — «старс» світового калібру, а також російські зірки Олег Меньшиков, Олексій Петренко, Марина Нейолова, Євген Стеблов.
Фільм, який як зіницю ока оберігають від відеопіратів, сьогодні в Україні мало хто бачив. На відкритті фестивалю «Золотий витязь», яке відбулося минулою весною в Києві, Микита Михалков показував невеликий уривок (ще робочого матеріалу) — картинно величаву парадну церемонію. Все в цьому епізоді милостиве й урочисте й працює на улюблену думку Михалкова про те, що Росії була потрібна еволюція, а не революція. Але й за цим уривком скласти враження про картину важко. Адже «Сибірський цирульник» — це насамперед любовно-авантюрна історія, на яку Нікіта Сергійович мастак.
Обвинувачення ж, що з’являються на адресу режисера з приводу «імперських замашок», не беруся сьогодні ні спростовувати, ні поділяти. Можу лише привести коментар оглядача «Итогов» Юрія Гладільщикова: «Головна біда «Цирульника»: фільм неможливо відділити від усього, що його оточує. Від нав’язливої розкрутки, без якої не можна прокотити блокбастер, що дорого коштує, але до якої у нас не звикли. Від розтиражованих портретів Михалкова в ролі Олександра III на білому коні, який усім своїм виглядом виражає новаторську формулу: не «держава — це я», але «нація — це я». Від упередженості московських інтелектуалів, у більшості своїй заздалегідь впевнених, що «Цирульник» — це комерція (валютна картина для Заходу), що прикривається патріотизмом. Від розмов про президентство, на яке претендує Михалков.
«Цирульник», де начебто все прозоро й трактувати нічого, приречений на те, що будь-який більш-менш підготовлений глядач буде бачити свій власний фільм. Наділяючи його додатковим значенням і, навпаки, наполегливо не помічаючи того, що не вкладається в уявлення про фільм і Михалкова, що виникли заочно. Звідси й надмірна (і справді неадекватна) критична запеклість. Ніби й немає сьогодні в країні більш небезпечної людини й гіршого режисера, ніж Михалков.
Можливо, непідготовлений «середній» глядач реагує на «Цирульника» природніше — йде й бачить те, що в ньому є: просто історію в Росії на рубежі століть, для якої однаково важливі любов до жінки і любов до царя».
Інша справа, хто зможе побачити картину. Нікіта Михалков у 20-х числах квітня здійснить із картиною вояж по трьох містах України: Київ, Дніпропетровськ і Харків. Міста вибиралися з урахуванням технічних можливостей кінотеатрів, а модернізованих кінозалів у нас не так уже й багато. У Києві «Цирульника» буде показано у Палаці культури «Україна», для чого там необхідно ще здійснити певне вдосконалення звукової системи.
Щоб залучитися до справжнього якісного показу, українським глядачам доведеться розщедритись: квитки будуть коштувати близько 100 гривень. У Москві ж «Сибірський цирульник» зараз іде в трьох кінотеатрах із аншлагами, і квитки (ціна $4-5) розпродані на багато днів уперед.