Українська музика в… Нідерландах
Міжнародне тріо SonCe представило дебютний альбом «Five Seasons»Учасники тріо: Мар’яна Головченко — вокал, Пау Сола Масафретс — віолончель, Ченгіз Арсланпай — модульні синтезатори та дерев’яні духові. Запис альбому було здійснено у знаному в мистецьких колах творчому просторі T Mosterdzaadje (Занпорт Норд, Нідерланди). Деталі творчого процесу: мікшування виконав Марк Схотс, мастерінг — Франк Де Йонг (Амстердам), дизайн — Ірина Нікітіна.
Звукова мова дебютного запису тріо SonCe здивує і захопить навіть досвідчених слухачів. Цей альбом складається із низки давніх ритуальних пісень на відзначення різноманітних подій упродовж року, які обрані із чималого репертуару українських фольклорних співанок. Хоча в основу покладено усталену традицію, головна мета гурту в підборі мелодій далеко не конвенційна.
Натхненна й енергійна вокалістка Мар’яна Головченко згуртовує ансамбль своїм впевненим та щирим виконанням, а її партнери — віолончеліст Пау Сола Масафретс і Ченгіз Арсланпай забезпечують для неї багате й витончене звукове оточення. Всі троє членів гурту — різнобічні музиканти, які знаходять натхнення в зануренні у багатогранні музичні світи. Це можна почути в унікальній взаємодії SonCe, яка поєднує спонтанність і структурованість вільної імпровізації, відчуття настрою і колориту, притаманного електронній музиці, та делікатну лінійну чутливість, що випливає із сучасного європейського джазу.
Мар’яна Головченко закорінена в українські ідіоми, вона виступає послом традицій для гурту; упродовж «П’яти сезонів» демонструє неймовірний діапазон і потужну звукову зацікавленість. Духові та електронні інструменти Ченгіза Арсланпая створюють майже кінематографічне охоплення, яке немов виходить далеко за межі тріо, не жертвуючи ні зближеністю, ні прозорістю цього гурту. Він не боїться вдаватися до галасливих синтетичних звуків, проте розглядає своє модульне устаткування з інструментальної перспективи, щоразу зберігаючи тактильну чутливість. Широкий словник віолончелі Пау Сола Масафретса включає різноманітні виконавчі прийоми, що робить його справжнім хамелеоном гурту.
Величезний набір тембрів, які він застосовує, дають змогу зливатися з атмосферними звуковими структурами Ченгіза Арсланпая, водночас увиразнюючи орнаментальні властивості співу Мар’яни Головченко. Гнучка музикальність, широкий динамічний діапазон, багата звукова палітра — від абстракцій до глибинного ліризму, органічне застосування електронних засобів роблять музику SonCe неймовірно потужною та цілковито непередбачуваною.
Тріо SonCe засновано в листопаді 2019 року, але його засадничий принцип зародився у Мар’яни Головченко задовго до того. На початку вона разом з Масафретсом розглянула ідею злиття фольклорних та експериментальних підходів і водночас отримала запрошення до співпраці від Ченгіза Арсланпая. Коли вони разом імпровізували, вона усвідомила потенціал такого тріо, тож невдовзі вони утворили гурт.
Українка Мар’яни Головченко переїхала до Нідерландів 2011 року для завершення свого навчання і впродовж наступного десятиліття здобула репутацію еклектичної співачки, менеджера й викладачки, яка має особливу схильність до міжкультурної співпраці. Вона працювала з електронним музикантом Мішелем Банабіла, славетним альтистом-імпровізатором Уне ван Хель, нідерландсько-українським композитором Максимом Шалигіним, німецьким джаз-гітаристом Флоріаном Зенкером, співачкою Санне Рамбагз. Мар’яна входить до складу Quadriga Quartet та August 38th. Хоча вона цікавилася фольклором у себе на батьківщині, про свою глибоку спорідненість з традиційними українськими формами мисткиня заявила під час перебування за кордоном. «Я люблю смак української мови, коли співаю», — каже вона.
Віолончеліст Пау Сола Масафретс (Барселона) розробив унікальну мову на своєму інструменті; він співпрацював з низкою видатних постатей у джазі та імпровізаційній музиці, зосібна з Ігом Геннеманом, Абом Баарсом, Волтером Вірбосом, Мері Олівер, Уне ван Хель і Гарретом Дейвісом. Він поділяє інтерес Головченко до крос-культурних взаємодій, заглиблюється у південноіндійську музику як засіб розширення своїх творчих здобутків.
Ченгіз Арсланпай не лише часто виступає із сольними концертами, а й також співпрацює з Мішелем Банабіла, Уне ван Хель та Абом Баарсом, бас-саксофоністом Клаасом Гекманом, Оркуном Агіром, котрий грає на багламі, з мікротональним фольклорним ексцентриком Крісом Райньєром та видатним новатором-виконавцем на шенгу Ву Веєм.
Наприкінці серпня відбувся концерт Мар'яни Головченко в залі Matrix (Роттердам). Тоді тріо у співпраці з художником по світлу Ellen Knops представило новий проєкт #FiveSeasons.
— Дивовижно красивий та чистий голос вокалістки, талановито зроблена програма та емоційний інструментальний супровід дає змогу відчути і пережити непоправність втрат, радість відродження, смуток і натхнення, — так прокоментувала свої враження від концерту глядачка Ірина ЛИСЕНКО.
«Це був навдивовижу приємний вечір у колі друзів, особливо коли довідаєшся, що автентичний український фольк можна забарвити новими кольорами модерної обробки, чудово допасувавши інструмент до тембру голосу. Сучасно, затишно, релаксно, незвично по-новому, модерново і талановито», — написала на своїй сторінці у Facebook Людмила ЛІСОВСЬКА (Lyudmyla LISOVSKA), представниця української діаспори в Нідерландах.
«Я відвідала особливий концерт, на якому грало тріо SonCe. Просто казково співала Мар’яна Головченко, і здавалося, що все її єство — це музика», — поділилася враженнями Труус КЛЕЙСТЕРЛІ (Truus Kleisterlee), нідерландка, глядачка.
Солістці акомпанував Пау Сола Масафретс, чия гра на віолончелі виявилася неперевершеною, а також Ченгіз Арсланпай — на різних духових музичних інструментах, в тому числі й на дудуку, який теж звучав напрочуд ефектно. Успіхів тріо SonCe!
КОНТАКТ — Мар’яна ГОЛОВЧЕНКО: [email protected]
Випуск газети №:
14 вересня (2021)Рубрика
Культура