Перейти до основного вмісту

Усе починається зі слова

Про новий посібник з акторської майстерності «Літературна композиція: від задуму до сценічного втілення»
04 липня, 12:20

Систематизувавши свій багатолітній викладацький досвід, доцент кафедри театрального і хореографічного мистецтва Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника Надія Кукуруза видала книжку «Літературна композиція: від задуму до сценічного втілення» (видавництво «Лілея-НВ»), призначену для акторів, режисерів, майстрів художнього слова і просто шанувальників театрального мистецтва.

Автор немов «бере» свого читача за руку й вирушає з ним у подорож лабіринтами літературної композиції, віднаходячи правильні шляхи того мистецького пошуку, коли слово завдяки таланту зможе стати театром.

У творчості допускається все, тут безліч можливостей, але без школи, без певної системи знань і підходів до процесу творення, результат матиме присмак непрофесійності. Щоб уберегти майбутніх митців, молодих акторів від помилок, допомогти опанувати шляхи створення літературної композиції для сцени, автор робить своє ґрунтовне дослідження в галузі методології й теорії художнього читання.

Наголошуючи на тому, що творення літературної композиції — «процес надзвичайно складний. Виконавець повинен досконало оволодіти технікою сценічного мовлення та акторською майстерністю», Н. Кукуруза робить історичний екскурс у жанри мистецтва художнього слова, розглядає історичний перебіг формування поняття «літературна композиція». Розпочинає з витоків, Античної Греції. Заглиблення в увиразнення терміна відбувається через розгляд часів Відродження, світового ХІХ століття, згодом відбувається перехід до періоду розвитку російської реалістичної літератури та професійного театру, і докладна зупинка — на творчості українських митців, для яких літературна композиція стала сенсом творчості. Розглядається мистецтво видатних акторів-читців: Р. Івицького, Б. Чернова, О. Лєсникової, С. Бондаренка, А. Паламаренка, П. Кисельова, Л. Джигуль, І. Шведова, С. Максимчука, І. Петрова.

Надзвичайно інформативний розділ «Форми літературної композиції в сучасному культурно-мистецькому просторі», де увагу автора сфокусовано на таких різновидах, як літературний театр, поетичний театр, монотеатр, театр одного автора, тобто таких жанрах, де «живе слово поєднується з театральною грою, хореографією, пластикою, візуальними видами мистецтва, музикою». Йдеться про творчість Львівського «Театру у кошику», Харківського театру Post Scriptum, молодіжного Театру-студії «Вінора», Київського театру поезії «Мушля», Дніпропетровського театру «Крик», Київського театру «МІФ», Тернопільського театру «Бродячий кіт», окремих знаних виконавців моновистав Ларису Кадирову, Петра Миронова, Євгена Нищука, Галину Стефанову, Лідію Кушкову.

Після такої докладної теоретичної частини Надія Кукуруза переходить до безпосередньо практичних рекомендацій для створення літературної композиції. Початок — це задум композиції, де актор, використовуючи «критерій власного творчого смаку», повинен дати собі відповідь на запитання, чому саме цей матеріал, наскільки він відповідає його індивідуальності, лягає на акторську природу. Далі відбувається розробка літературної першооснови композиції. Тут автор розглядає принципи, методи і прийоми побудови композиції, її жанрові різновиди, елементи внутрішньої форми, зупиняється на розгляді особливостей створення різножанрових творів...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати