Кримський кіносюжет
Вночі з 16 на 17 березня о 1.20 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Аргумент-кіно» та фільм українського режисера Олеся Саніна «Мамай»Фільм Олеся САНІНА «Мамай», що був створений 2002 року, є авторською інтерпретацією долі легендарного українського фольклорного персонажа козака Мамая. Пропонована екранна історія ґрунтується на українському та кримськотатарському епосах. Стрічка набуває особливого драматизму саме цими надзвичайно тривожними березневими днями, коли омріяне щасливе майбуття кримських татар та українців у Криму — під загрозою із боку російських окупантів.
Автор картини Олесь Санін має акторську та кінорежисерську освіти. Навчався в Леоніда Осики, однієї з найпомітніших постатей школи українського поетичного кіно, автора вікопомного фільму «Камінний хрест», що був створений за прозою класика української літератури Василя Стефаника.
Санін також практикує як оператор, а ще — продюсував документальні й ігрові короткометражні фільми. Сам зафільмував 12 документалок і дві повнометражні ігрові картини. Прикметно також, що Олесь грає на бандурі, торбані, колісній лірі і продовжує волинську лірницьку традицію. Деякий час виготовляв музичні інструменти, успадкувавши ремесло від діда...
Олеся Саніна запрошено до студії «Аргументу-кіно», де він представить картину «Мамай», а також розповість про свою нову велику кінороботу, яка має вийти до всеукраїнського прокату цього року.
Стосовно ж, власне, «Мамая» то Санін потверджує, що сюжет фільму зіткано з трьох складових, із трьох історій.
Перша — це «Дума про трьох братів азовських», українська пісня, що датується XVI століттям. Вона передавалася з вуст у вуста, співалася кобзарями й була зафіксована письмово Лисенком, Квіткою-Основ’яненком, і дожила до сьогоднішнього дня.
Другу історію автор картини знайшов в іранській літературі. Потім розшукував усні джерела — серед кримських татар. Називається вона «Пісня дервіша про трьох доблесних мамлюків». Це епос тюркських народів, що живе серед кримських татар. У ньому розповідається про те, що трійко рідних братів-татар, які служили найманцями в різних арміях, полишають службу, почувши плач Золотої Співочої Колиски. У татар є така легенда. Коли ця Колиска потрапляє до рук чужинців, тоді татари втрачають свою силу, їхній народ розпорошується, й уривається їхній рід. Це колиска їхньої матері, їхньої цивілізації, культури...
Третю ж історію написав сам Олесь Санін. І вона про те, як татарська жінка знаходить у степу молодого козака, що помирає; привозить його додому, лікує; закохується в нього, стає його дружиною. Їхнє життя драматичне, трагічне — адже вона татарського роду, а він — українського, і представники цього роду не порятували його в лиху годину. Так чи так, а цей хлопець стає козаком на ім’я Мамай...
Лишається додати, що оператор фільму «Мамай» Сергій Михальчук отримав низку фестивальних нагород за цю роботу. А 2004 року Олесь Санін, Сергій Михальчук, композитор Алла Загайкевич та виконавці головних ролей Вікторія Спєсівцева й Андрій Білоус за створення «Мамая» були удостоєні Державної премії України імені Олександра Довженка. Зрештою, «Мамай» став першим фільмом, що його було висунуто від України на здобуття премії «Оскар» у номінації «Найкращий іншомовний фільм».