Пол ХАНСЕН: «Своє призначення я бачу в тому, щоб зруйнувати стіну між «нами» і «ними»
Переможець World Press Photo-2013 — про роботу в гарячих точках та останні тенденції у фотожурналістиціФотографії шведського фотографа Пола Хансена добре знають у його країні. Сім разів він вигравав номінацію «Фотограф року» у Швеції, а також двічі — 2010 та 2013 рр. — його роботи перемагали на найпрестижнішому конкурсі POYi («Міжнародна фотографія року»). Нагодою ж до цього інтерв’ю з фотографом шведської щоденної газети Dagens Nyheter («Новини дня») стала його перемога в іншому поважному конкурсі — World Press Photo.
— За яких обставин ви зробили цей знімок?
— Я висвітлював похоронну процесію сім’ї Хіджазі, яка ховала двох дітей: Сухаїб, Мухаммеда та їхнього батька Фуада (вони були вбиті у своєму будинку під час повітряної атаки Ізраїлю на Газу 19 листопада 2012-го. — Ред.).
— Чи безпечно готувати репортаж поблизу таких трагедій?
— Той день був доволі безпечним. Ймовірність, що ізраїльські військово-повітряні сили бомбардуватимуть похорони, звичайно, була дуже низькою.
— Як ці люди поставилися до вас і вашої роботи?
— Вони були вдячні, що медіа пишуть про похорони в Газі. Того дня, як і в попередні, там ховали багато людей.
— Чи маєте ви певні правила, якими керуєтеся під час роботи на Близькому Сході?
— Вони незмінні, незалежно від місця роботи. По-перше, бути справжньою людиною, а вже після цього — професійним журналістом.
— Що найважливіше для журналістів, які працюють у зонах воєнного конфлікту?
— Знання, журналістський професіоналізм і повага до людей.
— Ви побували в різних країнах Близького Сходу та Африки, в яких тривають чи тривали на той час військові конфлікти. Чи мають вони якісь спільні риси?
— Так, це тягар страждань і смерті, який несуть на собі невинні люди.
— Коли ви розпочали займатися фотографією і як потрапили у гарячі точки?
— Фотографувати я почав у 11 років. А щойно мені виповнилося 20, я став професійним фотографом. Уперше у гарячу точку я потрапив 1992-го, коли газета Expressen відправила мене на війну до Боснії. Це було частиною моєї роботи, навіть якщо 80% відзнятого мною не стосувалося війни чи конфлікту.
— Що, на ваш погляд, сильніше впливає на читачів — текст чи ілюстрації?
— Все залежить від якості. Але поєднання хорошого тексту із сильною візуальною історією — це найкраще.
— Яку цінність має фотографія, зроблена в місцях, де страждають люди?
— Цінність такої фотографії полягає у тому, що люди мають змогу побачити, до чого призводять провали в політиці. Після цього ніхто не зможе сказати, що він чогось не знав.
— Сьогодні фотоапарати стали дешевими і доступними кожному. Кожен телефон обладнано камерою, і феномен громадської журналістики й надалі розвивається. Чи може, на ваш погляд, громадська фотожурналістика зайняти місце професійної?
— Ні, але це, звичайно, цінний демократичний інструмент. Тепер світло може доходити до кожного темного куточка на Землі. Однак тільки те, що ти маєш власну камеру, ще не робить тебе фотографом — ти лише власник фотоапарата. Якось більд-редактор мені сказав: «Хіба це не чудово? Сьогодні дуже легко користуватися ручками, але ніхто не може написати тексту»...
— Які тенденції ви виділили б у фотожурналістиці сьогодні?
— Мультимедійність і те, що фотографи стають все більше фотожурналістами.
— Зважаючи на зміни в інформаційному просторі, чи змінилося ставлення до професійного фото і журналістської роботи?
— Так, я думаю, що зміни відбулися. Нині вам потрібно мати більше хисту, щоб створити текст, звук, відео — і при цьому ще фотографувати.
— Яку місію ви ставите перед собою як фотограф?
— Своє призначення я бачу в тому, щоб знести стіну між «нами» та «ними». Я намагаюся ускладнити ситуацію для тих «гравців», які знаходять свою силу та владу у нещасті й залякуванні людей.