Телегід
Між гротеском та комедією
Із неділі на понеділок, із 3 на 4 червня, о 00.15, на каналі «1+1» дивіться австрійське кіно — стрічку Вольфганга Мурнбергера «М’ясник».
У ній ідеться про те, як приватний детектив береться допомогти своєму другові. Річ у тім, що в того приятель орендував автомобіль і безслідно зник, а минуло вже кілька тижнів. Сліди ведуть до ресторації, що спеціалізується на стравах, приготованих на грилі. Та розслідування показує, що тут пахне не лише смаженою курятиною...
«М’ясник», коли спробувати визначитися із жанром чи радше зі своєрідним жанровим фаршем, — це «чорний» комедійний кримінальний трилер. Власне, в цьому фільмі міститься і певний, сказати б, мовний фарш із німецької, сербської та російської. Як нескладно здогадатися, останнє пов’язане з уже досить традиційним для сучасного світового кінематографа російським кримінальним сюжетним слідом. Боюся тільки, аби незабаром він не змінився — через певні відомі обставини — на український. Ну що ж, як то кажуть, поживемо, побачимо...
Я ж собі дозволю зацитувати не менш прикметний вступний монолог до стрічки Вольфганга Мурнбергера, що є одним із ключів для її розуміння або, принаймні, для одного із трактувань: «Це знову сталося. І ніхто не хотів вірити, що таке могло скоїтися у нас під носом. Але щойно все стало зрозуміло, всі почали тицяти одне на одного пальцями. Одні вважали: це через гроші, через жадібність. Другі в усьому звинувачували секс. Треті ж казали, що все це наша сучасна дійсність — безбожне, егоїстичне суспільство. Австрійці звинувачували неавстрійців. Вегетаріанці ж казали, що в усьому винні їдці м’яса. Та ось що я вам скажу: всі вони помилялися — нічого не сталося б, якби сюди не було вплутане кохання».
Ще можна додати, що сюжет фільму «М’ясник» ґрунтується на романі австрійського ж письменника і сценариста Вольфа Гааса. Взагалі, кінорежисер Вольфганг Мурнбергер і сценарист Вольф Гаас являють взірець надзвичайно успішного творчого тандему. Адже їхні спільні дітища раніше мали великий успіх, принаймні в Австрії: містичний трилер «Прийди, солодка смерть» став національним кінохітом 2001 року, а кримінальний трилер «Мовчання» було визнано найкращим австрійським фільмом 2004 року.
«М’ясник» — кіно доволі відверте і криваве, але не в тому річ, далеко не тільки в тому... І, як справедливо зауважив один американський кінокритик, як і брати Коени, Мурнбергер уміє знаходити баланс між чорним гротеском та комедією.
У програмі також можна буде подивитися спеціальний сюжет, у якому йтиметься, власне, про образ чи, сказати б, мотив «м’ясника в кінематографі». Це досить прикметно й цікаво.
Випуск газети №:
№93, (2012)Рубрика
Медіа