«Зміни на телебаченні по чинаються з інформаційних програм»,
вважає перший віце-президент Національної телекомпанії України Юрій АЙВАЗЯН![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20020222/435-17-2.jpg)
У листопаді, відповідаючи на запитання журналістів про основні напрямки реформування Національної телекомпанії України, новопризначений президент Ігор Сторожук пообіцяв, що зміни у роботі компанії можна буде відчути вже на початку 2002 року. І от — лютий надворі. Те, що зміни відбулися, помітно вже і на екрані: УТ-1 змінило свій зовнішній вигляд — і не тільки. Про пріоритети внутрішньої політики на державному ТБ — в інтерв’ю «Дню» першого віце-президента НТКУ Юрія АЙВАЗЯНА.
— Що дало НТКУ присвоєння їй статусу національної?
— Перш за все, слід відзначити, що це рішення Президента було прийнято не випадково. Як відомо, в минулому році телекомпанії виповнилося 50 років. Зрозуміло, що присвоєння цього статусу надає НТКУ певні переваги. Одна з таких переваг — це поява внутрішньої адміністративної і фінансової свободи в діях телекомпанії. Цей статус дає можливість телекомпанії отримувати бюджет, по- перше, не від Держкомінформу, а напряму — за так званим «одним рядком». НТКУ виходить iз опіки Комітету і підпорядковується безпосередньо Кабінету Міністрів. Чому це важливо? Наведу такий приклад: до цього дня в бюджеті НТКУ не було передбачено грошей на закупівлю кіно! Зароблені нами чи то на рекламі, чи то на спонсорстві, чи то на якихось інших комерційних заходах гроші також мали витрачатися в рамках лімітів розписаних по кодах статей витрат. У такій ситуації телекомпанії неможливо підняти рейтинг каналу і збільшити глядацьку аудиторію.
Присвоєння статусу національної дає також телекомпанії можливість привести саму структуру НТКУ у відповідність із сучасними вимогами до телебачення. У цьому контексті телекомпанія нині може ефективнiше використати той кадровий потенціал, який вона має, в той же час не втрачаючи бюджетні кошти. Йдеться про зняття проблеми зменшення фонду заробітної платні. Так, нинішня реорганізація має бути ефективною: оптимізація кількості працюючих автоматично збільшуватиме й доходи працівників телекомпанії.
— На цьому тижні усі глядачі Першого національного відмітили зміни в його новинному мовленні. Яку концепцію інформаційних програм сформулювала для себе нова команда НТКУ?
— Нова команда НТКУ вважає, що зміни на державному телебаченні починаються зі змін в інформаційному мовленні, зокрема — новин. При цьому ми виходили з кількох критеріїв. Перший критерій — це об’єктивність висвітлення економічних та політичних подій в українському суспільстві. Другий — це показники телевізійного, тобто професійного характеру. Наприклад, динамічність новин.
Ми суттєво скоротили сюжети всередині випуску. Змінили верстку випусків, з урахуванням потреб глядача. Ми ставили собі за мету зробити наші випуски цікавими, передусім пересічним глядачам, і позбутися тих новин, яких жадають деякі функціонери та політичні лідери. Намагаємося по можливості рівно висвітлювати події у політичному житті різних партій та політичних діячів. Ми висвітлюємо не тільки політичні події, а також звертаємо увагу глядача на існуючі соціальні проблеми у новинах, що також є дуже важливим.
Ми змінили зовнішній вигляд новин: повністю оновили студію, змінили графіку. Все це не було б можливим, якби не прийшли нові люди. Серед них — Сергій Білоус, який є першим віце-президентом і курує новини на УТ-1, та Артем Петренко, новий директор новин. Також є поповнення серед журналістів, редакторів. Це все молоді енергійні люди. Кажучи про зміни у «зовнішньому» вигляді новин, варто зазначити, що ми працюємо з одним із відомих стилістів України — Лялею Фонарьовою.
За всі розважальні програми у нашій команді відповідає Олена Мозгова. Її інтелектуальних та організаційних здібностей, на мій погляд, вистачить на те, щоб докорінно змінити не тільки зовнішній і змістовний вигляд уже існуючих програм, але й додати багато інших програм на каналах УТ-1 і УТ-2. До нас прийшли нові люди у міжнародну дирекцію — це новий директор Павло Грицак та його заступник Сергій Іонов. Ця дирекція розробляє зараз разом із нашим оновленим PR-відділом Олександра Петруленкова та телевізійниками низку важливих проектів. Це, наприклад, телеміст між Києвом та Варшавою за участю президентів. Налагоджує контакти з китайським державним телебаченням, що дасть нам можливість показати багато цікавого в ефірі.
— Чи відбуватимуться передвиборні дебати на каналі? Чи є для цього «потужності»? Люди? Як буде відбуватися відбір учасників?
— Відомо, що на сьогоднішній день немає напрацьованої нормативної бази, яка б тлумачила поняття теледебатів, регулювала б їх проведення на каналах, як державних, так і комерційних. Ми можемо говорити про різні форми телевізійних програм, які за своїм виглядом і змістом нагадують дебати. Такі приклади існують у нас та в інших країнах. Але звинувачувати нас у небажанні проводити теледебати — це занадто. Ми готові проводити політичні дебати. У нас є кілька програм, які за своїм форматом можуть підпадати під поняття «дебати». В них ми намагаємось наближатися до найкращих демократичних зразків, тобто рівного представлення в ефірі всіх точок зору, включно з дискусіями між різними політичними силами. Ми за законом даємо всім політичним силам виступити в нашому ефірі, висловити свою точку зору. Зокрема, у ток-шоу «Саме Той», яке виходить на УТ-1, з 27 лютого ми будемо проводити такі дебати між представниками абсолютно різних політичних сил, включно з такими, як Блок Юлії Тимошенко, Соціалістична партія України, Яблуко тощо.
— Деякі учасники передвиборного марафону заявили про свою готовність подати в суд у зв’язку з порушенням НТКУ закону про вибори, зокрема, через надання ефірного часу дев’ятого лютого одній політичній силі — «За єдину Україну!». Це публічно засудив і другий номер у списку цього блоку А. Кінах. Ваш погляд на це?
— Усі телевізійні канали, які існують в українському ефірі, мають ті чи інші політичні преференції. Чомусь ніхто не критикує такі загальнонаціональні канали як «Інтер», «1+1» чи інші за їхні політичні пріоритети. Зрозуміло, що державний канал повинен мати виважену позицію, яка реалізується в контексті рівного висвітлення всіх політичних сил, і такої позиції ми на сьогоднішній день дотримуємось. Щодо 9 лютого, то чомусь мало хто з наших критиків помітив, що, крім трьох сюжетів про презентацію блоку «За ЄдУ!», в різних регіонах держави були ще три сюжети, присвячені абсолютно іншим політичним силам, наприклад, блоку Ющенка.