Андрій Вознесенський: «Інстинкт людства говорить, що без поезії ми загинемо»
11 ТРАВНЯ АНДРІЮ
ВОЗНЕСЕНСЬКОМУ — 65
На відміну від колег-класиків
доби розвиненого соціалізму,
Андрієві Вознесенському не
зашкодила відсутність ореолу
дисидентства. Утім, на нього
тупотів ногами Хрущов.
Відлига 60-х, яка вихлюпнула
молоду поезію на майдани та
стадіони Москви, — хрестоматійна
легенда, відправна точка
поетичної біографії цілого
покоління. Феномен країни
породив феномен поезії, надавши
їй, як заведено, три джерела й три
складові частини: громадянська
публіцистика, лірична
публіцистика, естетська
публіцистика. Несамвидатівське
естетство Вознесенського, його
словесне гурманство, смакуюча —
співуча — інтонація інтригувала
та збуджувала на тлі
розтягнутого на гасла й поетичні
привітання комсомольського
завзяття та плакатного пафосу.
Його пам’ятна добірка «Прорабы
духа», випущена «Радянським
письменником» 1984 року, і сьогодні
вражає відчуттям інтуїтивного
знання того, що «завтра була
перебудова»: санкціонована
епатажність не у викривальній
крамолі, а в витонченості
вільнодумства. І неможливо
втриматися від цитати: «Культура
— не острів, а взаємозв’язок із
культурою сусідніх часів і
народів».
В человеческом организме
девяносто процентов воды.
Как, наверное, в Паганини
девяносто процентов любви.
Даже если, как исключенье,
вас растаптывает толпа,
в человеческом назначении —
девяносто процентов добра.
Девяносто процентов музыки,
даже если она — беда.
Так во мне, несмотря на мусор,
девяносто процентов тебя.
Нещодавно у видавництві «Терра»
вийшла нова книжка Андрія
Вознесенського «Росія — казино».
— Андріє Андрійовичу, колись
ви почули у слові «Москва» — «СКВ».
Сьогодні ви чуєте у слові «Росія»
— «казино». Що за ряд такий?
— Я не чую, я бачу. Бо коли вийдете
на Пушкінську площу, то побачите,
що за Пушкіним стоїть кінотеатр «Росія»,
а праворуч — казино, отже це все
змішано. Але в чомусь це й символ
Росії: ця скажена пристрасть, це «авось»,
яке на нас завжди чатує, це
ошукування, всі ці сьогоднішні
шахрайства — і, водночас, це
Росія, це Достоєвський, це
непередбачувана гра...
— Що в Росії нинішній
відбувається з серцем поета? Як
воно реагує на цю
непередбачуваність і гру?
— Гадаю, серце поета просто
б’ється частіше. Воно б’ється й
від жаху життя, й від радощів
життя — усе ж таки, попри все.
Напевне, тому поети й не
виїжджають звідси, бо, крім жаху й
безмір’я, що коїться в нас, є
певний кайф енергії, яка
виділяється, кайф життя. І коли
пишеться — то це означає, що ти
правильно живеш на світі.
З іншого боку, російська смерть —
не проста смерть. Приміром, ви
пам’ятаєте, що замість
Олександра Першого в домовині
пусте місце, й це правда. Коли
Гоголь був у труні, він
перевернувся...
— Причому він саме цього
боявся, він боявся, що впаде в
летаргію...
— Він знав, він у заповіті
написав про це. І Андрій
Синявський написав про це книгу.
І коли самого Синявського
поклали в домовину — я літав до
Парижа на його похорони — то його
супутниця життя і чудова
письменниця Марія Розанова —
також зробила страшну таку річ.
Вона пов’язала йому на око
піратську пов’язку, і вперше,
напевне, наш російський небіжчик
у такому вбранні вирушив на той
світ.
— Напередодні кінця
століття знову заговорили про
загибель поезії..
.
— Я думаю, що кінець століття
саме спростовує всі прогнози про
загибель поезії. «Московский
комсомолец» — політична, різка,
еротична та скандальна газета —
вона друкує шпальту моїх віршів і
не боїться втрати читачів. Либонь
вони дуже стежать за
кон’юнктурою, ніс у них міцно за
вітром... «Аргументы и факты» —
також політична газета — й
раптом вона друкує мою поему, яка
є в цій книзі — «Кара Карфагена».
Отже, не такі й погані справи.
Інстинкт людства говорить, що без
поезії ми загинемо.
Дивіться, нині цікавість до де
Сада велика і, можливо, у
збоченому менталітеті — наші
ключі до сьогоднішнього життя.
Інформація — це ще далеко не все,
це пошук зовнішніх причин. А
поезія — це те, що всередині
людини, всередині його психіки —
і це головне. І тільки поезія цим
займається, і тільки поезія знає
про це.
— Є чиєсь зауваження, що коли
люди переживають стрес, — а ми
сьогодні живемо у стресовий час,
70-ті роки, наприклад, видаються
загалом санаторієм — то ж, коли
люди переживають стрес, їм
хочеться зробити самовакцинацію
культурою, «сісти на голку»
культури.
— Ви знаєте, я читав багато
віршів про Булата Окуджаву. А
зараз прочитаю, яких я ніколи не
читав. Я їх написав відразу. Коли
ми зустріли домовину Булата в
Шереметьєво, ми згодом — це важко
було — просиділи всю ніч у
кав’ярні, наче Булат був із нами,
і щось спустилося згори,
розумієте, наче колишні часи
прийшли. Повернувся я додому,
вдома знову були якісь страшні
біди в мене. А вранці я в дощ пішов
до булатівскої хвіртки, на ній
висіли квіти, якісь записочки...
вдалині виднілися якісь дві
жалюгідні фігури... Я написав
вірші отакі:
Плачь по Булату, приблудшая
девочка,
венок полевой нацепив
на ограду.
Небо нависло
над Переделкиным,
словно беззвучный плач
по Булату.
Плач по Булату
над ресторанами
и над баландой,
и на иконе у Иоанна —
плач по Булату.
Плачет душа, как птенцы
без подкорма,
нет с нею слада.
В ландышах, с запахом
амбулаторным
плач по Булату.
— Відлига 60-х починалася і
дістала свій розвиток у «Політехнічці»,
на стадіонах — величезних,
стотисячних. А навіщо поету
потрібен концертний зал сьогодні,
тепер?
— Хочеться інколи побачити очі. І
я нині багато їжджу країною, — з
Беллою Ахмадуліною ми часто
разом виступаємо. І, виявляється,
аудиторія майже не змінилася: ті
самі запитання, ті самі відповіді.
І приблизно так — дві третини
молодь і третина — їхні батьки.
Уже серйознішими люди стали. Уже
детективами та порнографією
трішечки вони наситилися, і
матюки трішечки їх заспокоїли, а
тепер знову хочеться чогось
високого й серйозного. Коли читаю
вірші вголос, згадую процес, як їх
було написано. І входжу в такий
самий кайф, і підзаряджаюся залом,
його енергією, а він — твоєю.
Проте знаєте, аби не закінчувати
на такій серйозній ноті, я
прочитаю щось таке несерйозне...
Сладким ротиком от халвы,
Нежно щечку надувши,
как сахарница,
Удивленно ответили вы:
«Ну кто сейчас трахается?»
В окнах лезет авто на авто,
Голубица от страсти
отряхивается,
Одеваясь, сказали вы:
«Ну кто сейчас не трахается?»
Не величье пирамид мгновенное
И не пепел империи в золе —
Состраданье, стыд,
благоговение,
Уходя, оставим на Земле.
Объяснений нету и не надо,
Когда входишь
в соловьевский сад,
На сердце тревожная отрада,
И с тобой сирени говорят.
За калиткой сердце участится,
И над полем увлажняя взгляд,
Неэлементарные частицы
В воздухе взволнованном
дрожат.
Ухожу проселочной тревогой,
Краткою земною торопинкой.
Всюду сердце, узнавая Бога,
Холодеет как перед
трамплином.
Мы не возвратимся
астронавтами,
Я к тебе, как призрак,
не приду.
Стыд, благоговенье,
сострадание
От меня почувствуешь в саду.
— Наше шалене ХХ століття, що
незабаром скінчиться, воно все ж
таки ці слова залишає у спадок
століттю двадцять першому?
— Гадаю, що це справді
залишиться від нашого століття,
проте потрібно ще, перепрошую,
храм побудувати. Не лише духовний,
а й матеріальний, а і втілення в
камені, щоб архітектурне від
нашого століття щось також
залишилося.
— Тобто натякаєте, що в місті
Москві незабаром може з’явитися
храм, де на дошці буде написано —
архітектор Андрій Вознесенський?
— Добре було б. Хочеться, аби від
тебе залишилося щось біле й
кам’яне.
Випуск газети №:
№97, (2007)Рубрика
Панорама «Дня»