Бюджет і демографія
Учора український уряд розглянув і затвердив проект Державного бюджету країни на 2007 рік, що дає йому можливість внести головний кошторис країни для першого читання в парламенті у встановлений законом термін — до 15 вересня, а сьогодні він збирається представити бюджет журналістам і громадськості.
Проект розраховувався з огляду на прогноз середньорічного обмінного курсу 5,1 грн./$1, на реальне зростання валового внутрішнього продукту (ВВП) на 6,5% та інфляцію на 7,5%. Номінальний ВВП у 2007 році прогнозується на рівні 594,1 мільярда грн., зростання цін виробників промислової продукції — 14,4%.
Обговорення бюджетних питань у парламенті може стати тестом на реальність урядової коаліції. У будь-якому випадку можна прогнозувати, що автори бюджету та насамперед перший віце-прем’єр і міністр фінансів Микола Азаров стануть об’єктами критики не лише з боку «легальної» опозиції (БЮТ), але також і «Нашої України», що намагається приєднатися до коаліції, та, можливо, лівих партій, які вже входять у коаліцію.
Поки ж основні бюджетні претензії звучать саме на адресу НУ, оскільки в першому півріччі виконанням бюджету керував уряд Юрія Єханурова. Головний контролер уряду з цих питань — Рахункова палата — зазначає недоліки в бюджетній діяльності Міністерства фінансів у січні — червні 2006 року і, як головний із них, — той, що управління витратною частиною держбюджету проводилося в ручному режимі. Крім того, в країні виросли борги з відшкодування ПДВ, зафіксована переплата податків підприємствами, отже, незаконний тиск на них із боку фіскальної системи. Аудитори зазначають, що при перевиконанні в січні — червні прибуткової частини загального фонду державного бюджету на 900 мільйонів гривень у складі доходів враховувалися також 5,6 мільярда гривень надмірно сплачених платежів, що на 1,8 мільярда більше, ніж на початку року. За даними аудиторів, не були виконані планові призначення загального фонду бюджету з витрат, у результаті чого кредиторська заборгованість бюджетних установ виросла на 29,2% — до 5,3 мільярда гривень.
Скривджені бюджетом держустанови — це ще півбіди. Але чому в столичних переходах нерідко можна було побачити простягнуті руки матерів із немовлятами?
Відповідь прийшла в «День» від президента інформаційно-аналітичного центру «На перехресті» Володимира Скомаровського (www.skomarovsky.com.ua). У ньому підтверджувалося, що 3 лютого 2005 року Верховна Рада ухвалила закон про внесення змін до Закону про державну допомогу сім’ям із дітьми. Однак ухвалений закон так і не був реалізований повною мірою. Причиною цьому стала ініціатива колишнього міністра фінансів Віктора Пинзеника, вказує Скомаровський. Саме на його наполягання Закон про Держбюджет на 2006 рік не передбачає коштів на допомогу матерям по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років. А на 2006 рік ця сума мала становити близько двох мільярдів гривень. Як вказує Скомаровський, виконання розділу передвиборної програми кандидата на посаду Президента України Віктора Ющенка про збільшення одноразової допомоги при народженні дитини до восьми з половиною тисяч гривень позитивно вплинуло на народжуваність у нашій країні. «Але, крім збільшення цієї допомоги, названий законопроект передбачав також і допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей у віці до п’яти років. Проте Законом про Держбюджет на 2006 рік ця норма була призупинена. «Тепер матір, яка народила українця, — зазначає Скомаровський, — щомісяця отримує аж 120 гривень, а разову допомогу у вісім тисяч гривень чиновники виплачують 12 місяців». Його дуже дивує таке ставлення колишнього міністра до дітей і матерів. Тим паче, що, за його даними, минулого року до бюджету надійшло на 53% більше коштів, ніж у 2004 році. Скомаровський звинувачує екс- міністра в тому, що його відомство не змогло ефективно використати 24 мільярди гривень від перепродажу «Криворіжсталі» і при цьому не дало два мільярди матерям для догляду за дітьми. «Сьогодні ще існує гостра необхідність мобілізації значних зусиль і ресурсів держави на протидію демографічній кризі, — вказує Скомаровський і, звертаючись, мабуть, до нинішніх розробників бюджету, наголошує: — Необхідне розуміння дуже простої істини: матеріальне забезпечення є основою відтворювання населення».
Звісна річ, екс-міністр фінансів вважає необґрунтованою заяву про залишені попереднім Кабміном «діри» в держбюджеті... Він наголошує, що критика, яка звучить на його адресу, «є свідченням не наявних проблем бюджету, а підготовки громадської думки до провалу його виконання». Де вже тут матері в чомусь розібратися. Доводиться просити в переході.