Чому ми не поспішаємо до СОТ ?
Президент України Віктор Ющенко вніс на розгляд Верховної Ради пакет з 16 законопроектів, необхідних для вступу до Світової організації торгівлі. На думку Президента, їх варто розглянути в першочерговому порядку. Але Верховна Рада приступить до цього лише після 1 листопада, коли в парламенті пройдуть слухання з цього питання. Заступник голови фракції Партії регіонів Євгеній Кушнарьов упевнений, що додаткових засідань парламент по цьому питанню призначати не буде. Він вважає, що «виносити в зал непідготовлені закони — це переносити питання з законодавчої площини, з поля економічних інтересів у поле політичних змагань. Це безглуздо». Та чи всі в країні так думають?
Як позначиться перенесення слухань щодо вступу України до СОТ на прийнятті відповідних законів і безпосередньо на строках вступу до цієї організації?
Які наслідки — позитивні чи негативні — матимуть такі дії правлячої коаліції?
Микола ПРИСЯЖНЮК , народний депутат (фракція Партії регіонів):
— Так, слухання відкладаються, але не настільки довго, як усі про це говорять. Я вважаю такі дії правильними, бо вступ до СОТ — дуже важливе питання для нашої країни, і сьогодні ми повинні збалансувати всі позиції при вступі в цю організацію. Особливо стосовно сільського господарства. Сьогодні уряд веде активні переговори в цьому напрямку. Якщо ми зараз візьмемо сільське господарство і, не ведучи переговорів, різко вступимо до СОТ на тих умовах, що нам пропонують, то ми зі споживача власної сільськогосподарської продукції перетворимося на споживача сільськогосподарського імпорту, і таким чином можемо і зовсім його (сільське господарство) втратити. На мою думку, сьогодні на розвиток сільського господарства виділяються великі дотації, а в запропонованих нам умовах для вступу до СОТ передбачається практично ліквідація цього дотування. Тому зараз уряд відстоює позицію, щоб зниження дотацій відбувалося протягом 8—10 років. При вступі до СОТ ми повинні чітко заявити, що наша країна з погляду сільськогосподарської галузі повинна бути країною-експортером.
Що стосується важкої промисловості, то з одного боку добре, що в нас з’явиться більше можливостей доступу на ринки країн СОТ. Але тут теж, як і у сільському господарстві, ми повинні розуміти необхідність реконструкції, модернізації устаткування. Саме ця необхідність збалансувати всі питання і викликала те, що розгляд законів трошки відклали. Це рішення не стихійне, а планове й обґрунтоване і тому буде мати тільки позитивні наслідки.
Володимир ТКАЧЕНКО , керівник відділу із зв’язків з органами влади та громадскістю компанії Kraft Foods:
— Це дві різні речі: парламентські слухання — це одне, а реальне прийняття законів — це інше. Слухання можуть бути і раніше, і пізніше — вони скоріше для громадськості, це певна інформація для загалу про проблеми і перебіг дій. А прийнятття законів — це вже безпосередньо той крок, на який чекають з боку уряду. Моя особиста точка зору і як представника бізнесу в Україні, і як народного депутата другого скликання така — Президент хоче пришвидшити цей процес і хоче, щоб праламент швидше розглянув відповідні законопроекти. Що стосується перенесення слухань, то мабуть, на те є причини, адже законопроекти вже є у ВР. Отже, я гадаю, якщо брати загальний елемент процесу вступу до СОТ, то слухання, звісно, потрібні, але якщо говорити про реальні кроки, то головне, звичайно, це прийняття законів.
Олександр КОВТУНЕНКО , народний депутат (фракція БЮТ):
— На сьогоднішній день все зависло в Кабінеті Міністрів, очолюваному паном Януковичем. Очевидно, що ВР, а саме БЮТ, готова підтримати всі законопроекти, що стосуються СОТ, бо ми розуміємо, що українці — найрозумніші й найспритніші, і тому, по можливості, повинні бути раніше від інших країн в цій організації. Для того, щоб потім, можливо, диктувати умови іншим або захищати власні національні інтереси. Якщо ж цього не станеться, а Кабінет Міністрів на чолі з Вітором Януковичем і голова Верховної Ради роблять усе для того, щоб ми вступили пізніше, то це буде величезний удар по нашій економіці і національних інтересах. Те, що вони вже на тиждень затягують слухання, і те, що документи не готові і вчасно не подані до ВР, — це, мабуть, така стратегія — максимально затягнути процес, щоб у цьому році Україна не змогла затвердити ці законопроекти і відповідно не вступила до СОТ. Не треба забувати і про те, що в данному випадку існує ситуація конкурентного поля: поки ми будемо думати, то вступить така країна, як РФ, а оскільки у нас з нею є деякі конкуруючі моменти в торгівлі з іншими країнами і щодо транзитних питань, адже ми транзитна країна, то в нас буде ряд протиріч. Це означає, що потім Росія буде виламувати нам руки, ноги і навіть, хочу сказати, голови знімати в своїх інтересах. І ми бачимо, що керівництво сучасної України, голова ВР Мороз, фактично працюють на стороні Росії, а не національних інтересів. Можу сказати, що наша дохідна частина бюджету базується на економічних протиріччях до російських інтересів, тому, якщо ми будемо стояти на позиціях Росії, бюджет України програє. Отже, ми повинні бути першими, першими вступити до СОТ і захищати там свої інтереси. Якщо ж Росія вступить туди першою, то руки вона нам заломить добре: очевидно, в цьому випадку буде тарифна війна за газовий транзит тощо. Отже, наш основний економічний конкурент Росія поставить нам такі перепони, що ми будемо довго і болісно відхаркуватися, а наші заводи і підприємства будуть змушені продати себе російським. Найцікавіше те, що відповідальності за подібні масштабні антидержавні дії в нашій країні ніхто не несе. Моя думка така, що всі ці затягування, відкладання, перенесення матимуть негативні наслідки щодо вступу в цю організацію, тому ми повинні вступати туди негайно.
Юрій БОЙКО , голова правління Всеукраїнського громадського об’єднання «Успішна Україна»:
— Я вважаю, що такі дії є негативними, бо це певним чином гальмує вступ України до СОТ. Проблема полягає ще й в тому, що питання вступу до СОТ не було належним чином обговорене в суспільстві. Всю відповідальність на себе повинна брати влада. А я так думаю, що вона боїться цієї відповідальності перед українським суспільством. Тобто моя думка така, що вступ треба провадити скоріше, проте для влади це значний ризик, тому вона таким чином відтягує цей процес.
Олександр ТКАЧЕНКО , народний депутат (фракція Компартії):
— Те, що слухання перенесли, то це певна необхідна закономірність для того, щоб якісно підготувати документи. Якісно, на мою думку, це так, щоб ми уважно розібралися, по яких позиціях, по яких галузях захистити власного товаровиробника. Адже СОТ — це світова торгова організація, яка шукає ринки і її не цікавлять виробники, її цікавить, куди б збути товар, а ми як виробники повинні знайти такі питання і такі галузі, які будуть еквівалентно виходити і на їхні ринки. Тому наше завдання — якісно підготувати всі потрібні документи і, я думаю, це і стало тим вирішальним питанням, чому перенесли слуханя, — щоб допрацювати. А те, що всі законопроекти приймемо, то я в цьому навіть не сумніваюся, бо Україні треба йти в СОТ. Проте іти туди треба не бідними, а рівноправними партнерами тих, хто там уже працює. І це закономірний процес. Отже, перенесення матиме позитивні наслідки, бо документи підготують якісніше, ми допрацюємо ті позиції, які будуть захищати нашого внутрішнього товаровиробника.
Ксенія ЛЯПІНА , народний депутат («Наша Україна»), голова Ради підприємців при Кабміні:
Слухання — це не є якась необхідна форма, це скоріше додатова форма, тому перенесення — це не причина для затягування, це є наслідком затягування. Просто затягування слухань дозволяють зробити нам певні висновки щодо справжніх намірів уряду щодо вступу до СОТ. Це не тому, що слухання переносяться, затягується прийняття законів, а тому що комусь дуже хочеться затягувати, переносять і слухання. Перенесення слухань — це не погано і не добре, це лише наслідок, а погано те, що відкладаються закони, що несвоєчасно вони подані урядом, що це фактично є певний саботаж з боку уряду. Вони, певно, не хотіли своєчасно їх подати для того, щоб ми не встигли своєчасно їх прийняти, щоб наприкінці цього року відбулася відповідна нарада, яка передує засіданню СОТ. Якби ця нарада відбулася і ми прийняли всі закони, то у нас були б реальні шанси вступити в цю організацію. Проте з кожним днем ми втрачаємо цей шанс, і це погано.