Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Квадратне» колесо

Вантажні залізничні перевезення під загрозою зриву
09 квітня, 00:00

На одній з околиць Києва — у Дарниці можна побачити безліч відремонтованих і свіжопофарбованих вагонів, що вже не перший день залишаються нерухомі. Та й весь інший вагонний парк країни цими днями під загрозою — немає нових колісних пар. Через це і потрапив у таке скрутне становище Дарницький вагоноремонтний завод — найбільше підприємство України з ремонту залізничного рухомого складу. Вагони практично готові, їх з нетерпінням чекають споживачі, а вони без користі займають місця на шляхах підприємства, вибиваючи його зі звичного ритму.

Щорічно десята частина залізничних коліс, що знаходяться в експлуатації, підлягає заміні. Тільки нинішнього року, як повідомив заступник генерального директора «Укрзалізниці» Анатолій Лашко, необхідно оновити 147,5 тис. тонн колісних пар. Неприємним сюрпризом для вагоноремонтників стала звістка про те, що з 2004 року відпускна ціна коліс зростає відразу у 2,5 раза. Так вирішив єдиний в Україні виробник цієї продукції Нижньодніпровський трубопрокатний завод. Причина — подорожчання сировини. «Нас б’ють по найбільш болючому місці. Адже працездатність залізниці передусім визначається рейками і колесами», — сказав А. Лашко. Згідно з розрахунками фахівців, придбання коліс для вантажних вагонів обійдеться цього року у 721 млн. грн. (минулого року — 281 млн. грн.) плюс 500 млн. грн. — на закупівлю коліс для локомотивів. Такі витрати просто розорять ремонтні підприємства. За словами А. Лашка, через відсутність коліс сьогодні в Україні простоюють понад 1100 вагонів, внаслідок чого залізниця зазнає величезних збитків. Тільки за три місяці вимушеного простою не перевезено 400 тисяч тонн вантажів.

Кризова ситуація змушує шукати альтернативні шляхи: імпортні поставки дешевші, ніж продукція українського виробника. Але й це не панацея. Потужності російських заводів дозволяють забезпечувати тільки внутрішній ринок, а Європа виробляє «зовсім інші колеса». Найбільш перспективною видається співпраця з американськими компаніями. Попередні переговори з ними, за словами А. Лашка, показали, що цей варіант «можливий і до того ж дешевший».

Вважаючи, що монополіст необґрунтовано підвищив ціни на колісні пари, «Укрзалізниця» у лютому звернулася за допомогою до Антимонопольного комітету України. Заява прийнята до розгляду. Як сказав «Дню» А. Лашко, постанова Кабміну від 1995 року дає Мінекономіки і АМК право обмежувати ціни, «виходячи з розумного рівня рентабельності». На думку транспортників, виробнику колісних пар потрібно замислитись: куди веде шлях цінового диктату? Адже «Укрзалізниця» закуповує третину «колісної» продукції, і втрата такого замовника не залишиться без наслідків.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати