На перехресті інтересів
Уряд підрахував плюси й мінуси від вступу до CОТМіністерство промислової політики представило прогноз розвитку ситуації в різних галузях української економіки в разі вступу нашої країни до Світової організації торгівлі. Очікується, що зняття митних бар’єрів стане хорошою новиною для металургів, хіміків, текстильників і машинобудівників. У той же час до збитків, пов’язаних із припливом імпорту на внутрішній ринок, готуються виробники автомобілів і меблів. Нагадаємо, що СОТ — міжнародна організація, яка на принципах прозорих економічних кордонів об’єднує 144 країни, на які припадає 91% світової торгівлі.
За підрахунками Мінпромполітики, після вступу України до СОТ додатковий заробіток металургів складе, як мінімум, $ 150 мільйонів щорічно. Це означає, що уряд на шляху до СОТ отримає в союзники одне з найвпливовіших галузевих лобі країни. Додаткові прибутки хімічної та легкої промисловості Міністерство поки що не підрахувало, але очікується, що обсяги їхнього експорту також істотно зростуть. Відсутність конкретних розрахунків за деякими галузями директор департаменту зовнішньоекономічних зв’язків Мінпромполітики Юрій Петровський пояснив браком часу, коштів і кадрів. Зазначмо, що заявку до СОТ Україна подала 1994 року.
У той же час точно відомо, що збитки меблевиків від зняття митних бар’єрів можуть становити 61,7 мільйона гривень. Начальник управління меблевої промисловості Володимир Варениця заявив, що не є противником міжнародної торговельної інтеграції, але просто так відкривати меблевий ринок для імпорту не дозволить: «Умови, які нашій галузі пропонують для вступу до СОТ, передбачають зниження мита на імпорт до нуля. Зараз мито становить 25%. Якщо буде нуль, то такий же нуль отримає і бюджет, і вітчизняні виробники». Представники меблевого і деревообробного бізнесу посідають декілька впливових крісел у різних органах влади, так що гостра дискусія навколо умов конкуренції українських підприємств з іноземними на внутрішньому ринку, схоже, ще попереду.
А ось щодо автомобілебудування, то ухвалу вже прийнято — пільги для СП «АвтоЗАЗ- ДЕУ» доведеться скасувати, оскільки вони дуже явно порушують міжнародні принципи рівноправної конкуренції. Запорізький автозавод втратить пільги зі сплати імпортного ПДВ і податку на землю. «Збитки від зупинки автозаводу становитимуть 262 мільйони гривень, а бюджету — 68 мільйонів», — резюмував Юрій Яковенко, начальник відділу автомобілебудування Мінпромполітики. Проте, його фаталізм можливо перебільшено. Юрій Петровський тут же повідомив, що уряд зараз закінчує розробку переліку заходів, які повинні компенсувати можливі втрати «АвтоЗАЗ-ДЕУ».
До галузей, які можуть постраждати від напливу імпорту, Мінпромполітики віднесло й важке машинобудування. Але прихід іноземних інвестицій у вигляді сучасного обладнання, скоріше, потрібно розглядати, як користь, ніж як шкоду. До того ж директор департаменту машинобудування Володимир Ткаченко оголосив, що галузь вже, власне, готова до вступу до СОТ: «Підприємства вже займаються конкретною підготовкою — затримка за політиками».
Багато в чому саме перетин політичних і економічних інтересів галузевого промислового лобі й вирішить долю України на шляху до СОТ. Кабмін дає їм зрозуміти, що вступ до організації неминучий. «У підприємств просто немає вибору. Треба готуватися до роботи за умов вільної конкуренції», — говорить Юрій Яковенко. Але гостра дискусія в будь-якому випадкові відбудеться. Верховна Рада до літа наступного року має прийняти 14 законопроектів, які є умовою вступу нашої країни до СОТ. Головний із них — Податковий кодекс. Незважаючи на те, що заявку на членство у СОТ Україна подала вiсiм років тому, найзапекліші бої навколо цієї теми почнуться зараз, на фінішній прямій.