Перевіряйте чек, не відходячи від... таксі

1985 року більше 18 тисяч легкових таксомоторів у 580 містах України перевезли 223 мільйони пасажирів і дали сто мільйонів карбованців прибутку. Сьогодні через відсутність первинного обліку статистика не має в своєму розпорядженні таких даних. Ця ситуація непокоїть Державну податкову адміністрацію: щорічно повз бюджет пропливають близько 40 мільйонів гривень податків від таксоперевезень.
У лютому цього року Кабінет Міністрів своєю постановою
№ 189 уточнив терміни впровадження електронних засобів контролю на легковому автотранспорті, легкових та маршрутних таксі: в обласних центрах, Києві, Севастополі та Сімферополі —
3-й квартал 1998 року, районних центрах і містах обласного підпорядкування — 4-й квартал, у інших населених пунктах — 1-й квартал 1999 року. Головна вимога до таксометрів — забезпечити обов’язкову видачу пасажирові касового чека-квитка. Під визначенням «легковий автотранспорт» потрібно розуміти суб’єкти підприємницької діяльності (приватників), що індивідуально займаються таксоперевезеннями.
ТРОХИ ІСТОРІЇ
Слова «такса», «таксі» пішли від німецького прізвища фон Таксис. Він і його нащадки з 1480 року протягом чотирьох століть розвивали приватну поштову справу в Європі. Термін «такса» в той період означав грошові відрахування на користь родини Таксисів, із яких вона сплачувала податки.
Перші автотаксомотори з’явилися на вулицях Лондона 1903 року. За вісім років у столиці Англії їх працювало більше 8 тисяч. Для порівняння: 1985 року в Києві таксомоторів було у два рази менше. Створення таксопарків у Москві (1925 р.) і в Києві (1934 р.) стало початком розвитку цієї транспортної послуги в СРСР. У період розвиненого соціалізму вільно найняти таксі було майже проблемою. Сьогодні ситуація змінилася: пропозиція набагато перевищує попит, і більшість таксомоторів простоюють на тротуарах у очікуванні пасажирів.
ОБЛІК — ОСНОВА НЕ ЛИШЕ СОЦІАЛІЗМУ
Сьогодні на наших таксомоторах використовуються механічні таксометри, і до видачі чека-квитка вони не пристосовані, тому підлягають заміні на електронні з чекодрукувальним механізмом. Такі таксометри мають заноситися до Державного реєстру електронних контрольно-касових апаратів (ЕККА) і реєструватися в державних податкових адміністраціях. Контроль повинна здійснювати Державна комісія з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним та грошовим обігом. У західних країнах електронні таксометри вже давно не новинка. Допінгом для прискореного зламу такого становища у нашій країні стануть заборона таксоперевезень без таксометру нового покоління і конкуренція між перевізниками. Мета — досягти максимального надходження податків до бюджету від таксистів.
СКІЛЬКИ В НАС ТАКСИСТІВ?
За останні 10 років кількість таксомоторів різко скоротилася: по Україні в 5 разів, у Києві — в три рази. Державні таксопарки перетворилися на відкриті та закриті акціонерні товариства та перебувають у скрутному фінансовому становищі. Досить зношені таксомотори моделі «Волга» на межі повного зникнення з ринку транспортних послуг. Їх залишилося близько чотирьох тисяч (у Києві менше 700 одиниць). На їх заміну коштів немає.
Одночасно з процесом відмирання державних таксомоторів бурхливо-хаотичний розвиток отримало приватне перевізництво. За експертною оцінкою Всеукраїнської асоціації автоперевізників (ВААП), сьогодні ним займаються більше 40 тисяч легкових автомобілів (у Києві — близько 11 тисяч). Кількість же ніде не зареєстрованих візників — «грачівників» взагалі невідома. Такі «таксисти», що не мають таксометрів, «відбирають» пасажирів у організованих ринкових структур таксоперевезень — акціонерних товариств, приватних компаній.
ПРОПОНОВАНИЙ ОБРАЗ ТАКСІ-БІЗНЕСУ
У розвинених країнах такого становища з таксоперевезеннями давно не існує. Всі перевізники, у тому числі індивідуальні, в обов’язковому порядку об’єднані в організовані ринкові структури, які реєструються в державі як платники податків.
Актуальним стало питання квотування кількості таксомоторів у містах, яке регулюється ринковим законом «попит—пропозиція». Визначення таксомоторного балансу дозволить перевізникам отримувати максимум прибутків, а державі — максимум податків.
ЧИ Є ЕЛЕКТРОННИЙ ТАКСОМЕТР?
На ринку товарів він поки не з’явився. Дослідно-конструкторською розробкою його зайняті фахівці Одеси, Києва, Вінниці, Івано-Франківська та інших міст. За попередніми даними експертів, найбільш прийнятним варіантом є дослідний зразок таксометра групи вінницьких електронників, програмістів та конструкторів. Він — більше не таксометр, а мініатюрний касовий апарат таксиста, який за розмірами не відрізняється від автомобільного радіоприймача.
Окрім видачі пасажиру касового чека, таксометр забезпечує щоденний друк і видачу фіскального звітного чека, який є бухгалтерським документом підприємства і виконується на державній мові. Апарат розрахований на 4 роки роботи без чищення його електронної пам’яті. Аналогів у світовій практиці він поки що не має.
НАВІЩО ПАСАЖИРОВІ ЧЕК?
Таким питанням задається багато хто. Таксомотор, як і інші транспортні
засоби, є джерелом підвищеної небезпеки. Якщо здоров’ю пасажира буде завдано
шкоди (наприклад, при дорожньо-транспортній пригоді або в інших випадках
і ситуаціях), то довести суду чи слідству своє перебування в автомобілі
без чека буде складно. З юридичної точки зору укладання договору перевезення
пасажира констатується придбанням квитка (чека) на право проїзду. Окрім
того, без чека бухгалтер не відшкодує витрати на відрядження. Виходячи
із захисту прав пасажира, як споживача транспортних послуг, компенсація
заподіяної йому шкоди, яка може виникнути, за наявності чека значно спрощується.
Випуск газети №:
№94, (1998)Рубрика
Панорама «Дня»