Повернулися, щоб... інші залишилися
У неділю в Національній опері України пройшов концерт грандів класичного мистецтва![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20060228/432-1-1.jpg)
Виступали найбільш знамениті наші майстри вокалу, балету і музиканти, які нині працюють за кордоном. Відкриваючи програму «На Україну повернусь», її автор, начальник Головного управління культури та мистецтв Київської міськадміністрації Олександр Биструшкін, сказав: «Сьогодні виняткова подія. Вперше в Києві на одній сцені нам вдалося зібрати відомих артистів, які своїм мистецтвом прославляють Україну, виступаючи в найбільш престижних залах світу. Ми пишаємося їхнім талантом, але хочемо, щоб вони пам'ятали, що в них є Батьківщина і дім, де їх люблять і завжди з нетерпінням чекають. У багатьох країнах живуть і працюють наші актори. Непросто їх усіх зібрати в одній програмі. Тому проект «На Україну повернусь», організований мерією нашої столиці, ми проводитимемо щорічно, щоб київська публіка мала можливість насолоджуватися таланом і майстерністю наших відомих співвітчизників — зірок світової величини».
Це був справжній парад зірок. Концерт, поставлений режисером Анатолієм Солов'яненком, відкрився увертюрою до опери «Тарас Бульба» у виконанні Симфонічного оркестру Національної філармонії (диригент Микола Дядюра). Не залишив байдужими публіку Андрій Шкурган, який приїхав із Чехії, заспівавши арії з опер «Назар Стодоля» та «Дон Жуан». Уперше в Києві прозвучала Концертна фантазія на теми опери Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», спеціально написана Олександром Безбородьком для скрипаля Дмитра Ткаченка (Велика Британія), натхненно та віртуозно виконана цим чудовим музикантом. Величезну насолоду отримали меломани від виступу Володимира Кузьменка (Німеччина). Арії Калафа з «Турандот» та Андрія iз «Запорожця за Дунаєм» було прийнято публікою на «біс», прекрасний був і дует із «Аїди», виконаний ним спільно з Людмилою Шемчук (рік тому співачка в Донецьку зустріла свою любов і повернулася з Австрії, щоб виступати в Україні)…
Прекрасно виступали танцівники. Прем'єри трупи Київської опери Олена Філіп'єва та Сергій Сидорський показали свій «коронний» номер «Кармен» Бізе-Щедріна, який високо оцінила знаменита балерина Майя Плисецька. Сьогодні багато наших акторiв виступають у всьому світі, а українська балетна школа довела, що нині посідає провідні позиції в хореографії. Причому наші майстри танцю дуже переконливі не лише в класиці, але й у модерні. На останньому Міжнародному конкурсі балету в Москві солісти Національної опери України завоювали сім (!) вищих нагород. Серед них були й учасники концерту — Денис та Анастасія Матвієнки, Наталя Мацак, Іван Козлов, Ярослав Саленко.
Спеціально, щоб виступити в Києві, з Ганновера приїхав знаменитий піаніст Володимир Крайнєв, фантастично зігравши «Скерцо» Шопена. Справжній фурор публіки викликала поява на сцені легендарного баса Анатолія Кочерги (він заспівав арію Алеко з однойменної опери Рахманінова). А завершувала концерт капела «Думка», виконавши «Молитву за Україну», яку разом із артистами підспівували й глядачі…
— У мене концерт викликав різні почуття, — призналася співачка Гізелла ЦИПОЛА . — Н а сцені виступали актори, яких я дуже добре знаю. З багатьма ми були партнерами у виставах, і тому як би вони сьогодні не виступали (краще чи гірше), я знаю, на що вони дійсно здатні. Рада була почути Анатолія Кочергу. Він найбільший майстер і співак, який своїм виступом дає приголомшуючий заряд і душевне піднесення для публіки. Кочерга — дуже тонкий співак, своїм прекрасним голосом, що передає всі нюанси кожного слова, кожної ноти. Чудово виступив Володимир Кузьменко. Він дуже сильно виріс як вокаліст. Ви знаєте, може й добре, що Володя працює за кордоном, спілкується з різними музикантами, диригентами — це дало поштовх у його творчому зростанні… Мені дуже сподобалися молоді танцюристи — унікальні пари: я отримала істинну насолоду від усіх балетних номерів. Спасибі організаторам, що запросили наших артистів, які рідко виступають у Києві. Але я б поставила запитання: «Чому вони поїхали?». Наприклад, Кочерга поїхав після смерті Стефана Турчака, вважаючи, що без доброго диригента йому нічого робити в театрі. Співак поїхав у зеніті творчих сил, а за кордоном його талант засяяв ще яскравіше. Я не впевнена, що залишися він на Батьківщині, доля Анатолія була б такою успішною і зоряною, як нині. На жаль, у нас в Україні не вміють цінувати таланти…
Я спостерігала за реакцією слухачів у залі й бачила, що в основній масі були не меломани, а дилетанти. А мені хочеться, щоб молодь не лише відкрила, але й полюбила класику — ці твори радують душу, роблять її кращою, чистішою. Потрібно створити умови, щоб молоді співаки їздили виступати на гастролі, а жили й радували своїм мистецтвом на Батьківщині.
— Концерт «На Україну повернусь» має ностальгічну назву й у багатьох глядачів він викликав серцевий трепiт, — сказав Володимир РОЖОК, ректор НМАУ ім. П. Чайковського. — Я відчув гордість: адже багато учасників програми — наші випускники. Володимир Кузьменко став тенором найвищого класу. Ми, українці, скупимося на компліменти, адже Кузьменко дійсно видатний співак нашого часу. Або легендарний бас Анатолій Кочерга — він взагалі зірка опери світового масштабу. Його бас можна порівнювати з такими майстрами, як Микола Гяуров, Борис Гмиря... Але Кочерга наш сучасник і співак ХХI сторіччя, і він також випускник Київської консерваторії. Чудово виступала Людмила Шемчук (вона закінчила Одеську консерваторію, виступала з великим партнерами — Паваротті, Домінго, а нині солістка Донецької опери). Її талант із роками не зів'янув. Я захоплений майстерністю артистів балету, які завоювали найвищі нагороди на престижних конкурсах... Приголомшуючий музикант Дмитро Ткаченко. Цього року ми запросили його вести клас на кафедрі скрипки. Півтора року тому я мав честь бути присутній на Міжнародному конкурсі скрипалів ім. Б. Бріттена в Лондоні, на якому Ткаченко є директором. Ви б бачили з якою повагою до Дмитра, молодого музиканта, ставиться мер Лондона. Як високо цінять у Великiй Британії талант Ткаченка, наскільки він авторитетний музикант, як уміє захопити своєю грою публіку. Слухаючи його віртуозне виконання на цьому концерті, мене переповнювала радість, що такий талановитий скрипаль — наш вихованець... Володимира Крайнєва я вважаю прекрасним піаністом і педагогом. Він багато робить, щоб відкрити юні таланти, проводить конкурс і фестиваль піаністів свого імені. Він привозить блискучих музикантів виступати в Україну, а в Німеччині, в своєму класі, вчить багатьох наших музикантів. Я вважаю, що такі концерти потрібно проводити регулярно. Я розмовляв iз багатьма артистами, й вони призналися, що з величезним задоволенням готові виступати в Україні.
— Такі концерти потрібно транслювати по «Євробаченню», щоб про наших артистів знала не лише Україна, але й увесь світ, — вважає диригент Iван ГАМКАЛО. — Хотілося б побачити наших майстрів і у виставах Національної опери, але це більш складне питання. Адже в нашому театрі не зможуть заплатити ті гонорари, які вони отримують за рубежем. Ми говоримо про те, що Київ прагне стати європейською столицею, але нам ще дуже далеко до тих стандартів життя, які є в Європі. Як живуть співаки і музиканти там і в нас? Артисти виїжджали тому, що в Україні у них не було перспективи. За рубежем вони не лише ім'я, але й великі гроші заробляють. Важко працюють, але й отримують гідну платню за свою працю. Потрібно створювати умови творчим людям, щоб вони нормально працювали в Україні, а не шукали кращої долі по світах.
— Я сьогодні був просто глядачем і одержав приголомшуючі враження, — зiзнався співак Сергій МАГЕРА. — Спасибі міському голові Олександрові Омельченку, що допоміг організувати такий прекрасний концерт. Адже це непроста справа зібрати артистів iз різних країн, та й чималих грошей коштує такий творчий проект. Останнім часом фінанси на класику дають неохоче. Я б хотів, щоб нинішній концерт дав старт багатьом програмам, що презентують високе мистецтво. Потрібно знайомити нашу публіку з кращими виконавцями, щоб ми, актори, знали до яких висот прагнути. Цей вечір подарував зустріч із колегами. З Андрієм Шкурганом ми виступали в концертах, а з Володимиром Кузьменком були партнерами в опері «Турандот». Нині я отримав задоволення від їхнього співу як слухач. Володя Кузьменко з таким настроєм виступав: натхненням, енергетикою, так чудово у нього звучав голос — молодець! Анатолій Iванович Кочерга — це мій кумир. Він із покоління тих артистів, у яких я вчився співати.
— Я рада зустрічі з колегами, — сказала Марія СТЕФЮК. — Iз багатьма ми починали разом виступати. Нині вони дуже виросли у вокальному й артистичному плані. Ми були партнерами з Кочергою, Шемчук, Кузьменком... Вони багато гастролюють у різних країнах, але зуміли зберегти свій голос, розвинути свій талант. Кожен, хто виступив на концерті — справжній майстер. Сьогодні вже не має значення — де живе артист. Мені здається, що тим, хто давно поїхав, уже важко повернутися в Україну. Там у них дім, родина, діти, контракти, які потрібно виконувати... А ось із молоддю нашого театру потрібно щось вирішувати. У нас є дуже талановиті молоді співаки й танцюристи — ось їх потрібно зберегти, створити умови, щоб вони не виїжджали назавжди...