Перейти до основного вмісту

У Страсну п’ятницю прозвучить «Висока меса»

Національна капела «Думка» вперше виконає еталон класичної музики Баха
12 квітня, 00:00
ЄВГЕН САВЧУК / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

13 квітня знаменита кантата («Висока меса сі мінор») Йоганна Себастьяна Баха, яка написана на латинський текст католицької літургії (для солістів, органу, хору й оркестру) прозвучить у Національній філармонії України. Нагадаємо, окремі фрагменти, що ввійшли до підсумкового твору, були написані композитором ще 1733 р., та лише 1749-го маестро закінчив свою месу-кантату. Твір за життя Баха ніколи не виконувався цілком, а вперше це сталося тільки в XIX столітті! «Високу месу» вважають шедевром барочної епохи. Серед видатних її виконавців були диригенти з Німеччини Отто Клемперер і Карл Ріхтер (органіст і клавесиніст) та легендарний маестро Герберт фон Караян.

На сцені філармонії в Києві мистецтво інтерпретувати сокровенні символи меси, синтез поетичної краси та барочної вишуканості бахівської музики продемонструють музиканти Національного симфонічного оркестру України під орудою диригента Володимира Сіренка, хористи капели «Думка» (художній керівник — Євген Савчук, він є автором ідеї виконання «Високої меси» на столичній сцені) та солісти Валентина Матюшенко (сопрано), Ольга Табуліна (альт), Сергій Бортник (тенор) та Андрій Гнатюк (бас), а партію органа виконає Валерій Михалюк.

— Безперечно, «Висока меса сі мінор» — одна з вершин світового музичного мистецтва, — підкреслив Євген САВЧУК. — Виконувати цей твір Баха непросто, особливо нашим хорам і оркестрам. Важливо чітко дотримувати стилю композитора, грати і співати у традиції епохи бароко. У цьому творі Бахові вдається досягти абсолюту в з’єднанні двох світів — величного Евересту духу, що творить, і чутливої душі простої земної людини. Саме тому «Висока меса сі мінор», що, по суті, є формою ординарної католицької служби, продовжує хвилювати сучасну людину, пронизуючи її душу своєю невимовною красою, вона умиротворяє інтонацією, сповідальністю й одночасно грандіозністю стрункої картини, що розгортається, де добро завжди перемагає зло, а вічне торжествує над тимчасовим.

Треба зазначити, що інструменталісти мають досвід виконання творів бахівського стилю, а от українські хори не мають цього фундаменту. В нашій хоровій історії інший менталітет, музичні традиції, пов’язані з філософією, культурою й релігією (бо ми — народ переважно православний).

Меса-кантата написана на латинський текст католицької літургії та вимагає й інших співочих традицій. Її вражаюче виконують хори з Німеччини, Австрії та католицькі колективи Європи. За свою 90-річну історію капела «Думка» «Високу месу» Баха ніколи не виконувала!

Ми пішли на сміливий творчий експеримент. Я вважаю, що сьогодні маємо гарний кадровий потенціал співаків, а тому ми і взялися за надзвичайно складний твір світової класики. Я дякую диригенту Володимирові Сіренку, який разом із своїм прекрасним колективом — Національним симфонічним оркестром — підтримав мою ідею (вони вже мали досвід виконання цього твору з іншими колективами, а для нас це буде прем’єра). Володимир Федорович запропонував, щоб солістами виступили співаки філармонії. За три тижні вивчили твір, і це дуже швидко для такого поліфонічного матеріалу, в якому є цілий комплекс — ритмічний і артикуляційний (4-х, 5-и та 8-голосні хори), де кожний звук має свою інтонацію.

Бах написав свою Месу в п’яти частинах, що відбивають антитези неба і землі, Бога і людини, страждання й радості, поховання й воскресіння, теологічні ідеї тотожності та триєдності.

До речі, нині фрагменти меси-кантати розучують мої студенти НМАУ. На державному іспиті у виконанні музикантів симфонічного студентського оркестру, хору та вокалістів академії цей твір прозвучить знову.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати