«Вавилон — ХХI»
Розлом ілюзій III тисячоліття
Здавалося б, світову історію, яка за останні 5,5 тисячi років знала лише 292 мирнi роки, не можна здивувати новим воєнним конфліктом. Але війна, розпочата США проти Іраку під гаслом «Шок і трепет», набула особливих рис. Вона, ознаменувавши початкові роки III тисячоліття, кидає тінь на його очікувані цінності.
Воєнні дії в Іраку, попри всю їхню географічну локалізацію, мають епохальні обертони та глобальні наслідки. У них задіяні основні детермінанти сучасної історії: боротьба за сировинний ресурс світової цивілізації і, передусім, джерела нафти; боротьба за лідерство у світі (яка може призвести до однополярного світового порядку); розгортання політичних і геополітичних інтересів у міжконтинентальному контексті; конституювання системи міжнародної безпеки; конфесійні проблеми, пов’язані з позиціями християнства та мусульманства (не виключаючи колізій всередині християнського табору між католицькою Францією, Бельгією, половиною Німеччини та протестантизмом США й Великої Британії).
Війна в Іраку свідчить про ствердження США однополярного світу силовим шляхом, здатним забезпечити контроль над нафтовими багатствами. Адже їх виснаження загрожує світу перебудовою всього виробництва та економіки вже в перспективі найближчих тридцяти років. Тому воєнні дії США та їхніх союзників перебувають зараз у центрі уваги і Європи, і Азії (особливо Китаю).
Іракський конфлікт руйнує світовий порядок безпеки, вистражданий неймовірними випробуваннями ХХ століття. З ним пов’язані невизначеності нового історичного повороту цивілізації.
Принаймні воєнні дії на Близькому Сході вже позначаються на векторах історії. Якщо в доступному для огляду минулому головний напрям історичних процесів був орієнтований зі Сходу на Захід, а з доби Великих географічних відкриттів у зворотному русі на Схід, то вже перша іракська війна («Буря в пустелі») ознаменувала додатковий вектор історії — з Півночі на Південь, ініційований постіндустріальним соціумом убік і напівколоніальних країн, що розвиваються. Сучасна атрибутика історичного руху до регіонів «Третього світу» асоціює разом з тим майже езотеричні символи шумеро-вавилонської першооснови євроатлантичної цивілізації.
Смислове навантаження сучасних іракських подій мимоволі підказує нам, що історична драма американських воєнних акцій розгортається у просторі, позначеному Святим Письмом семантикою гріхопадіння людини, розколу буття на добро та зло. Адже на території між Тигром і Євфратом сталася, згідно з біблійними метафорами, диявольська спокуса людей забороненим плодом пізнання добра та зла, за що людину було покарано смертністю .
Отже, «смерть», «добро», «зло», «гріхопадіння» і диявольська спокуса — така символізація древнього топосу цивілізації, яка надає військовим діям в його межах майже містерійний вигляд. Тут напрошується сюжет, згідно з яким людина, на думку Альбера Камю, побувавши в колізіях ХХ століття, може в майбутньому знову опинитися, як за часів Старого Завіту, затиснутою між царством жорстоких фараонів і невблаганними небесами. Так це чи не так, але нині пилові бурі древньої пустелі крутять біси, незалежно від того, на чиєму боці вони виступають. А смерть вдивляється в обидві сторони кордону Кувейту. @=> Закінчення на 4-й стор.
В історичній реальності, крім метафор, складається дивна ситуація. США, які оголосили себе втіленням ліберальної демократії, тобто країною остаточного вирішення проблеми свободи, і соціумом, який завершив історію як становлення вільного розвитку особистості, насправді повертають світ до колишніх епох воєнних конфліктів. Замість нового суспільства затвердження прав людини, плюралізму й толерантності нам знову погрожують поверненням до історії, сповненої крові, бруду, брязкоту сталі та сліз потерпілих.
Точніше кажучи, війна в Іраку фактично означає точку біфуркації (різкої зміни станів, вибуху. — Ред. ) в історичному процесі сучасності. А це означає, що рівноімовірним є будь-який розвиток подій. Може спрацювати тенденція до однополярного світу, а може затвердитися й багатополярний світовий порядок. Розвиток може піти шляхом посткапіталізму (американського типу), а може реалізуватися і в дусі постсоціалізму (китайської моделі). Людство вступило у смугу нестабільності. Але звідси випливає й те, що в сучасному світі спрацьовують закони надскладних систем. Ці закони, як доводить синергетика, призводять до того, що в одному й тому самому системному утворенні одночасно виникають ділянки, де події локально протікають так, як вони панували в минулому; зони, де події протікають так, як вони домінуватимуть у майбутньому; і події, які характеризують типові риси сучасності.
Тим самим ані світ, ані його підсистеми не можна мазати однією фарбою. У ньому і в них (підсистемах) зберігається можливість затвердження етичних норм, відповідальних за прогрес ХХI століття. Але ця можливість пов’язана з винятковою складністю нашого вибору й оцінок. Духовні запити нового світу передбачають усвідомлення і в собі тієї частинки зла, проти якого ми боремося, а в опоненті — тієї частинки добра, за яке ми боремося. Тут неприйнятна лють правоти. Необхідна третя правда тієї вертикалі етичної оцінки, яка дозволяє стати над конфліктом з позицій врахування загальнолюдського досвіду, а не інтересів протиборчих сторін. Найкраще сказати, перефразовуючи Шекспіра: «Чума на ваші обидва доми». Важче знайти консенсус для блокування воєнного конфлікту.
Звичайно, США, вдавшись до воєнних акцій, зробили помилку в епоху, що виключає право на помилкові дії внаслідок можливості їхніх катастрофічних наслідків. Але ціною цього помилкового кроку є необхідність боротьби проти деспотичного режиму в Іраку, режиму, який загрожує всьому людств у. Помилкова тут форма боротьби, а не мета, бо опір деспотизму — завдання загальноцивілізаційного масштабу. Воно входить до стратегії побудови взаємопов’язаного світу ХХI століття, в якій люди усвiдомлюють те, що вони є членами єдиної планетарної цивілізації. Втратити шанси брати участь у побудові солідарного, демократичного співтовариства нового тисячоліття не може дозволити собі жодна країна. Безпосередньо це стосується й позиції України, яка взяла курс на євроінтеграцію після соціально-політичного ізоляціонізму радянських часів. Тут слід тільки не випускати з уваги, що здатність історичної дії проголошено зверху, а дорогу ми обираємо самі.