Перейти до основного вмісту

Знаки уваги

24 лютого, 00:00

Днями в Києві побували одночасно відразу делегації Бундестагу ФРН та Конгресу США. За будь-яких інших умов ці візити були б, певно, відразу й забуті. Але в тій ситуації, в якій опинилася Україна сьогодні, коли мова вже йде про кризу, коли говориться про «здачу» України Росії обидва візити виглядають — і, очевидно, і є надзвичайно важливими сигналами уваги з боку Заходу. Нарешті, навряд чи обидва візити збіглися випадково. Але попри все вони явно засвідчили, не кого, а що підтримує Захід. Особливо маючи на увазі, що німецька делегація побувала в Києві слідом за «трійкою» Європейського Союзу.

«Ми довго радилися з Міністерством закордонних справ, з фахівцями, були питання — чи варто зараз їхати до України, — зізнався «Дню» керівник німецької парламентської делегації, голова комітету Бундестагу у питаннях зовнішньої політики Ганс-Ульріх Клозе. — Але ми вирішили, що потрібно здійснити цей візит саме зараз». Приблизно те ж саме можна було почути й від делегації американських конгресменів (див. стор.3). Факт залишається фактом — попри українську внутрішньополітичну кризу, наявність якої («начебто кризи», сказав у розмові з кореспондентом «Дня» Клозе) для зарубіжних парламентаріїв та дипломатів очевидна, Україна щонайменше не опинилася в ізоляції. «Візит нашої делегації має засвідчити, що ми життєво зацікавлені в існуванні стабільної, незалежної, демократичної України», — сказав Ганс-Ульріх Клозе. «Ми бачимо, що вона ще знаходиться досить далеко від тієї мети, яку вона собі поставила, але незважаючи на труднощі, потрібно рухатися далі», — сказа в він на на зустрічі політиків та експертів, організованій Атлантичною радою України. Німецькі парламентарії не давали оцінок тому, що бачили й чули на зустрічах з Президентом, міністром закордонних справ, у Верховній Раді — «ми не третейські судді. Проблеми мають вирішувати українські політики». Як сказав «Дню» Клозе, делегація розглядала всі гілки української влади як єдине ціле, а опозицію — як складову парламентської гілки. Значно більше, ніж наявність скандалів, німців здивувала наявність плакатів у сесійному залі. Щодо «касетного скандалу» — Клозе відзначив лише, що йому називалося кілька версій, у тому числі й щодо його закордонного походження. Жодних оцінок, вельми дипломатично. Взагалі не виглядало так, нібито візити обох парламентських делегацій проходили у критичний час. Навпаки, слова членів делегації Бундестагу мали б засвідчити, що нарешті розпочинається нормальна планомірна робота з обміну делегаціями, досвідом, вивченням можливостей — немов на підтвердження висловленої німецьким політологом Раром тези про те, що внутрішні українські проблеми не позначаться на її відносинах із Заходом.

Заява міністра закордонних справ Анатолія Зленка — «Україна ні за яких обставин не відмовиться від свого курсу на європейську інтеграцію» — явно була сприйнята позитивно. Керівник німецької делегації відзначив, що «ми вітаємо європейську перспективу української зовнішньої політики», і сказав, що в плані наближення економічної політики до вимог ЄС Німеччина могла б надати допомогу. Так само, як і експерти, німецькі парламентарії задоволені тим, що українсько-російські та українсько-польські відносини нормалізуються. Відзначалися й інші українські позитивні моменти — прогрес у сільському господарстві, розвиток окремих галузей промисловості, перші зрушення в енергетиці. Була й критика — але навряд чи та, на яку, певно, можна було б розраховувати опозиції, якби до України ставилися як до Білорусі або як до Югославії часів Мілошевича. Так, висловлювалося занепокоєння з приводу розслідування справи Гонгадзе, але при цьому — жодних оцінок дій державних структур, жодного намагання якогось тиску, якогось втручання у внутрішні справи держави. Критика — цілком заслужена, яка дійсно не може не заважати оголошеному, до речі, не опозицією курсу на європейську інтеграцію.

Щоправда, німці, які вітають євроінтеграційну спрямованість України, в якій, здається, вони не мають сумнівів, німці, які твердять про свою відданість справі розширення Європейського Союзу, дуже обережно говорять про реальні перспективи української інтеграції. Якщо раніше відповідь на це питання мiстилася у фразі «потрібно спочатку виконати положення тих документів, які вже існують», то зараз можна було почути — «не потрібно поспішати». Перевага візитів парламентських делегацій — в тому, що їхні члени мають змогу говорити не тільки з однією гілкою влади, і, таким чином, отримувати дещо ширше уявлення про те, що ж насправді відбувається в країні і про що насправді йдеться. Проблема українських парламентських делегацій — в тому, що досить часто їхні члени відстоюють протилежні погляди, чого ніколи не демонструють ні німці, ні американці, ні японці, ні поляки, ні болгари. Перевага України в даному випадку — в тому, що вона — саме як цілісна незалежна держава Україна — отримала сигнал підтримки з боку двох впливових країн Заходу, з кожною з яких у неї є шанс започаткувати дійсно партнерські відносини. І до того ж, очевидно, після цих двох візитів існує шанс, що загальна тональність публікацій західних ЗМІ може трохи змінитися. Якщо, звичайно, Україна скористається цим шансом.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати