Перейти до основного вмісту

«Логіка на момент підписання цього закону відпочивала. Можливо, навіть за кордоном»

08 жовтня, 00:00
«ТАК, ЮЩЕНКО». ПРИВІД АПЛОДУВАТИ ПРЕЗИДЕНТУ З’ЯВИВСЯ У 250 ТИСЯЧ ДЕПУТАТІВ МІСЦЕВИХ РАД, ЯКИХ ВІКТОР ЮЩЕНКО, ПІДПИСАВШИ ВІДПОВІДНИЙ ЗАКОН, НАДІЛИВ НЕДОТОРКАННІСТЮ. ПРОТЕ, ЗВАЖАЮЧИ НА ВСЕ, РАДІСТЬ НАРОДНИХ ОБРАНЦІВ МОЖЕ ВИЯВИТИСЯ НЕДОВГОЮ — НЕЗАБАРОМ ПРЕЗИДЕНТ ОБІЦЯЄ ПЕРЕДАТИ ДАНИЙ ЗАКОН НА ЕКСПЕРТИЗУ ДО КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ / ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА

Як уже повідомляли, засудивши недоторканність народних обранців усіх рівнів, Президент наступного дня підписав закон, яким цю недоторканність поширив на депутатів місцевих рад (яких в Україні, за деякими даними, близько 250 тисяч). А ще наступного дня заявив, що звернеться до Конституційного Суду для отримання висновку про конституційність цього документа. Таким чином, глава держави двічі за три дні побував в опозиції до самого себе.

У принципі, такій дивній поведінці Віктора Ющенка неважко знайти пояснення. Зокрема, «невідкладне набуття чинності» цього закону було одним з пунктів пам’ятного Меморандуму згоди між Ющенком і Партією регіонів. Внаслідок чого складалося відчуття, що йшлося виключно про недоторканність Донецької облради та її голови Бориса Колесникова. З другого боку, Президент зробив майже все (крім своєчасного вето), щоб засвідчити, що він «проти недоторканності депутатів будь-якого рівня». Зокрема, кілька разів особисто заявив про це в інтерв’ю журналістам. У тому числі і на вчорашній прес-конференції. Не залишити сумнівів у тому, що нова влада проти розширення «касти недоторканних чиновників», імовірно, покликана також заява міністра внутрішніх справ України Юрія Луценка про те, що він може подати у відставку, якщо Конституційний Суд України не скасує рішення про надання недоторканності депутатам місцевих рад.

Як сприйняли зміни статусу депутатів місцевих рад у регіонах? Про це — в опитуванні, підготовленому власкорами «Дня».

Анатолій БЛИЗНЮК, заступник голови Донецької обласної ради, заступник голови Донецького обласного відділення Партії регіонів:

— Думаю, що підписання Президентом змін до Закону «Про статус депутатів місцевих рад» — це крок на шляху до припинення політичних репресій. Депутатська недоторканність дозволить людям не боятися йти на вибори під прапорами опозиційних партій і відкрито висловлювати свою позицію.

Норма про депутатську недоторканність існує в багатьох європейських країнах. При цьому вона захищає не лише депутата, але й думку людей, які йому довірили представляти їхні інтереси в органах місцевого самоврядування.

Ренат МУХАМЕДЖАНОВ, голова Дніпропетровського обласного центру з питань прав людини:

— Відверто кажучи, я шокований тим, що Президент Ющенко підписав закон про надання статусу недоторканності депутатам місцевих рад. Ще недавно нова влада заявляла, що оголосила війну корупціонерам, намагалася притягнути до відповідальності місцевих керівників, а тепер видала їм індульгенцію? Адже якщо замислитися, серед депутатів місцевих рад немає простих громадян, там уже давно і міцно засіло начальство районного, міського або обласного рівня, а також бізнесмени, які не проти покористуватися бюджетними грошима та комунальним майном. Якщо врахувати, що навесні 2006 року до місцевих рад депутатів обиратимуть, як і до парламенту, за партійними списками, то можна собі уявити, скільки коштуватимуть місця у списку. Тепер до місцевих рад ринеться весь криміналітет, хоч і до цього депутатів не можна було назвати ангелами.

Ігор ЖИТИНСЬКИЙ, секретар Донецького міському КПУ:

— В цьому питанні є два аспекти. З одного боку, недоторканність для депутатів усіх рівнів потрібна, тому що лише вона часом може врятувати від безправ’я, яке панує в країні. Але, з іншого боку, через це в депутати рватиметься весь криміналітет. А навіщо бандитам недоторканність?

Андрій СЕНЧЕНКО, депутат Верховної Ради Криму, лідер руху «Прозора влада»:

— Приклад з тим, як наш Президент спочатку пропустив термін ветування законопроекту про недоторканність депутатів місцевих рад, а потім підписав його, а тепер готує звернення до Конституційного Суду, — ще одне зайве свідчення непослідовності самого Президента Віктора Ющенка і низького рівня роботи його адміністрації. Це очевидно для всіх. Але саме по собі питання набагато складніше. Саме Крим повною мірою відчув на собі згубність депутатської недоторканності у середині 90-х років, коли до Рад усіх рівнів будь-що пролазили представники організованих злочинних угруповань і просто люди, які «не в ладах» із законом. Якщо на рівні Верховної Ради України ці речі ще певною мірою виправдані, тим більше, що вони, згідно з законом, не мають також права поєднувати депутатську роботу з іншими видами діяльності, то на рівні місцевих рад ситуація зовсім інша. В тому числі у Верховній Раді Криму. Тут половина депутатського корпусу так чи інакше працює або у керівництві уряду, або у складі міністерств, або мерами міст та главами адміністрацій у районах — ситуація взагалі жахлива. Виходить, що одні й ті самі люди самі собі утверджують плани або самі для себе приймають постанови, за рахунок платників податків ці плани виконують, самі ж, будучи депутатами, себе контролюють, самі ж заслуховують свої ж звіти. І якщо все це зверху «накрити» ще й депутатською недоторканністю, тоді ми ні грошей у казні не знайдемо, ні кримської землі, ні власності. Тоді це буде комунізм для обмеженої і нечисленної групи обраних. Крим повернеться в середину 90-х років, адже внаслідок цієї обставини з недоторканністю, запеклість боротьби за депутатський мандат знову перейде в кримінальне русло і, крім іншого, чесних виборів нам уже після цього не бачити. Ця ситуація, думаю, характерна для будь- якого регіону, а не лише для Криму. Україна ризикує в результаті цього рішення просто мати повністю криміналізовану владу…

Олена СТЯЖКІНА, доктор історичних наук, професор кафедри історії слов’ян Донецького національного університету:

— Хороший коментар до події є в розповіді Дж. Оруелла «Скотний двір»: «Всі тварини рівні, але деякі рівніші за інших». Цей закон, безсумнівно, підніме «ціни на місця» у радах місцевих рівнів. І це повинні добре розуміти люди, які інтелектуально обслуговуватимуть передвиборний процес. Якщо цей закон — «паршива вівця демократії», то з неї треба постаратися отримати хоча б жмут вовни. А взагалі — сумне видовище. Права рука не знає, що робить ліва. У «революцію» йдуть з гаслом «скасуємо депутатську недоторканність у Верховній Раді», а повертаються, додаючи недоторканності місцевим радам. Якщо на цьому шляху не зупинятися, то недоторканність можна буде поширити на міліцію, податкову, суди, прокуратуру. І тоді демократичний принцип рівності всіх перед законом можна сміливо відмінити разом із Конституцією, а житимемо згідно з Законом всесвітнього тяжіння. Думаю, що логіка на момент підписання цього закону відпочивала. Можливо, навіть за кордоном.

Михайло НЕМОВ, голова Хмельницької міської спілки підприємців і промисловців:

— Кажуть, що вже подорожчали місця у партсписках на депутатські мандати всіх рівнів представницької влади.

Раніше ніж підписати, Президент публічно заявив, що він — проти імунітету для «слуг народу». Де ж логіка і послідовність? Як людина, яка на виборах-2004 щиро вболівала за Віктора Ющенка, я прагну не розгубити віру в щирість його намірів. Тому шукаю відповіді на ці запитання щодо логіки і послідовності. Якби не підписав, то начебто закон і без цього вступив би у силу? Тепер Президент оголосив про свій намір звернутися до Конституційного Суду. Отже, він таки проти депутатської недоторканності?..

Так склалися обставини, що в ті ж дні, коли у суспільстві почала розгортатися дискусія навколо цього підписаного закону, у Хмельницькій міській раді зчинився скандал. Один із депутатів висловив підозри щодо відсутності прозорих дій у розподіленні бюджетних коштів, розподіленні та приватизації земельних ділянок і комунального майна. Послався і на якусь кримінальну справу, порушену за фактом отакого підходу. Інший депутат йому відповів на зразок того, що «сам такий». І також назвав деякі факти. Відгонить корупцією. Як же боротись із оцим звіром, коли серед головних підозрюваних громадськістю — недоторканні?

Алім ШИРІНСЬКИЙ, депутат Донецької обласної ради:

— Вважаю, що таке надання недоторканності депутатам усіх рівнів, щонайменше, не відповідатиме цьому статусу. Адже річ не в недоторканності або її відсутності, а в тому, як депутат працює. І жодного принципового сенсу в цьому плані недоторканність не має.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати