Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Що повинен уміти успішний український менеджер?

25 лютого, 00:00
«17 березня в Брюсселі відбудеться зустріч із Романо Проді (глава Європейської комісії. — Авт.), і є домовленість, що буде підписано протокол про визнання України країною з ринковою економікою», — оголосив днями прем’єр-міністр України Віктор Янукович. Тобто правила «ринкової гри» і ведення бізнесу, по ідеї, повинні поставити підприємцям і державі нову планку. І якщо 17 березня виявиться, що економіка нашої країни, всупереч усьому, все-таки ринкова, то ряд слів, які добре поповнили за останні кілька років лексикон українця, просто зобов’язані набути нового звучання. У тому числі й слово «менеджер». Незважаючи на те, що «менеджерів» у сучасній Україні — хоч греблю гати, сама категорія «менеджменту» (не говорячи вже про її методологічні основи, функції, рівні, інструментарії й інші речі) для багатьох залишається загадкою. Відомий економіст Гарольд Кунц (його книгу про менеджмент можна вважати класикою хоча б тому, що тираж її продажу складає майже 75 мільйонів примірників, якi не перекладенi з англiйської мови) називає менеджментом визначення (проектування) середовища, яке оточує менеджера, в якому співробітники підприємства командними діями продуктивно досягають поставлених цілей. Розуміння нормального менеджменту в Україні відрізняється від західного небагато чим, але дуже істотно. Передусім, «потрійною бухгалтерією» (для податкової, для співробітників і для керівника фірми) і гіпертрофованими зовнішніми ризиками (змінами в податковому законодавстві напередодні прийняття бюджету, несподіваними указами і постановами, впливом чиновників на ринкову конкуренцію тощо.) Формулу успішного українського менеджменту «Дню» виводять експерти.

Євген ПАНЧЕНКО, доктор економічних наук, професор кафедри Міжнародного менеджменту КНЕУ:

— Успішний менеджер в Україні, як і в будь-якій іншій країні, повинен мати знання (вони становлять 15% його кваліфікації), навички (25%) і досвід (60%). Що стосується останнього, то старше покоління, здавалося б, має переваги. Однак не всякий досвід годиться для досягнення успіху. І в цьому плані в українських реаліях усі виходять рівні. Знання дають можливість розібратися в інструментах менеджменту і отримати їх, при бажанні, не складно. Важче йдуть справи з навичками (технічними, адміністративними чи роботи з людьми, концептуальні чи розумові, політичні чи владної вертикалі), оскільки вони перебувають у залежності від рівня менеджменту та особливостей підприємства. А цілком очевидно, що від того, наскільки менеджер правильно ставить завдання, правильно контролює його виконання, правильно мотивує санкції і заохочення, правильно пише посадові інструкції, залежить багато що. На жаль, в Україні часто використовують емпіричні, не завжди кращі методи цього. I результати виходять поганi. Особливо яскраво це проявляється, коли йдеться про фінансове планування і проектний менеджмент.

Зовнішні ризики і їхня оцінка в українських реаліях — складнiша проблема. Однак вона знаходиться в межах логіки функціонування підприємства. Компанія отримує ресурси, переробляє, створює продукцію і продає її. Ризики, таким чином і досить умовно, можна поділити на кілька категорій. Перша — комерційна — компанія повинна знайти свою нішу на ринку, тобто взятися за свою справу. При цьому йдеться не стільки про прибуток і його розміри, скільки про реалізацію конкурентних переваг (так звана «концепція їжака», висунута Джимом Коллінзом). Заробляти треба не тільки на тих ринках, де більше всього платить споживач, а на тих, звідки тебе не виштовхне конкурент. І в Україні це важливо подвійно. Другий вид ризиків — фінансові — полягають у двох речах: правильному управлінні внутрішніми фінансовими потоками (у нас про це знають мало; часто працюють під кредити, радіючи прибутку і не думаючи про завтрашні платежі та їхнє погашення) і взаємовідносинах із банками та покупцями. Банки — це тема відсотків і стабільності, а покупці — знижки, відстрочки тощо. В умовах безробіття мало хто піклується про третю групу ризиків — людську. З одного боку, виникає проблема кваліфікації, готовності і чесності персоналу. З другого — дуже важлива проблема переманювання фахівців із компанії в компанію. Звільнення фахівця, тим часом, завдає фірмі подвійного збитку: втрата кадрів і можливість компанії-конкурента дізнатися, що робите ви, не докладаючи для цього особливих зусиль. І, нарешті, четверта група пов’язана із законодавством, податковою, урядом, місцевими адміністраціями тощо. Тут можна говорити багато, але головне полягає в тому, що навіть в Україні нормальний менеджер просто зобов’язаний оцінювати ці ризики (адже закони, укази, постанови, рекомендації розробляються не за один день), передбачаючи максимально гірший сценарій. У такому випадку — кращий варіант стане тільки приємним сюрпризом.

Олександр НАРБУТ, заступник голови Спілки платників податків України:

— Я б розділив якості успішного менеджера на дві групи. Перша включає, передусім, уміння управляти людьми, управляти фінансами, управляти ресурсами, засобами виробництва. При цьому цілком очевидно, що менеджер повинен мати глибокі аналітичні знання і вміння їх застосувати. Друга група базується не стільки на економіці, скільки на реаліях вітчизняного бізнесу. І, на мій погляд, успішне господарювання полягає в тому, що, крім усіх інших якостей, менеджер просто зобов’язаний розуміти, з ким він може мати справу, з ким ні, а з ким не бажано мати справу. Адже успішне і результативне проведення бізнес-операцій (у кінцевому результаті — головна мета в бізнесі) в умовах тісного переплетення економіки і політики, безумовно, створює фінансові ризики, які не піддаються розрахункам. Визнання України як держави з ринковою економікою, поза всякими сумнівами, позитивно відобразиться на зовнішньоекономічній діяльності, ускладнить антидемпінгові розслідування. Та аж ніяк не змінить співвідношення «свій — чужий», яке, гадаю, є головною проблемою будь-якого підприємця. Якщо він, звичайно, не займається роздрібною торгівлею на ринку. В ангажованих умовах української економіки не можна ні на хвилину забувати про систему координат, у якій ми живемо. Інакше найуспішніший менеджмент може бути приречений на невдачу.

Віталій МОРГУЛІС, генеральний директор Асоціації консультаційних фірм України:

— Для досягнення успіху компанії на українському ринку її менеджери повинні знати і вміти практично виконувати всі відповідні функції менеджменту. Головний акцент при цьому я б зробив на вмінні оцінювати реальний економічний стан підприємства. І тут вітчизняні реалії покладають на українського менеджера потрійне навантаження: потрібно враховувати не тільки дані офіційної бухгалтерії, написаної для податкової служби. А, в тому числі, і тіньовий обіг компанії. З цього, до речі, виникає ряд проблем, пов’язаних з управлінням людьми, підбором надійного персоналу, створенням сприятливого внутрішнього клімату тощо, на які в жодному разі не можна закривати очі. Крім того, не менш важливим аспектом успішного менеджменту є здатність адекватно оцінювати зовнішні ризики. В Україні ні на хвилину не варто забувати про формулу: «Не отримані реально кошти не є доходом». Продажі в українському бізнесі повинні бути подвійно гарантованими, а не ризиковими.

Максимальних ризиків потрібно чекати і з боку держави. Особливо стосовно системи оподаткування. На жаль, створюється враження, що в Україні закони пишуться не для тих, хто готовий їх виконувати, а для тих, хто з самого початку настроєний на їхнє невиконання. В результаті від цього страждають усі, і вийти з порочного кола не вдасться навіть якщо економіка України отримає статус ринкової. Є ще один закон успішного менеджменту, який вивів ще Йосип Сталін: «Блат — више Совнаркома». Однак безпечно користуватися ним можуть далеко не всі.

Володимир ТРУШКОВСЬКИЙ, декан факультету економіки та управління Запорізького державного технічного університету:

— Насамперед, менеджер повинен мати базову економічну підготовку і знати, що таке ринкова економіка. В Україні дуже багато менеджерів-практиків, менеджерів «за назвою», однак проблема нашої економіки в тому, що її суперечливість до кінця зрозуміла далеко не всім. Назвати її ринковою не можна. Можна лише констатувати неповне оформлення відповідних інститутів: банківського ринку, страхового, лізингового тощо. А тому, з погляду теорії, практикувати відомі на Заході методи і прийоми управління підприємством — аж ніяк не означає досягнути успіху. На щастя, сучасна молодь поступово адаптується до цих умов. Адаптується до непростих відносин між владою і підприємцями, всередині бізнесу тощо. Цього вимагає сама структура нашої економіки, і без цього ніяк не можна. Краще, що повинен знати і вміти застосовувати менеджер — це об’єктивні економічні закони. Тобто розуміти, як повинно бути. Адже, насправді, незалежно від того, скажімо, тіньова бухгалтерія чи ні, економічні постулати, способи управління фінансовими потоками залишаються незмінними.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати