Перейти до основного вмісту

«Швидка допомога» для «малих» українців: не спізнитися б до хворого

01 серпня, 00:00

Цікаво, що проблеми, які «дістають» підприємців, останніми роками практично не змінилися. Вони, як і раніше, пов’язані з податковим тиском, надмірним втручанням чиновників у справи приватних підприємців та недостатньою фінансовою підтримкою держави.

Логічне бажання змiнити ситуацію, судячи з усього, стало причиною того, що підприємці з надією сприйняли появу вищезгаданого Указу. Минулого тижня в підприємницьких колах його активно обговорювали, але мова йшла не тільки про «рятівні» положення документа, але і про причини та суть проблем, що накопичилися.

ФIНАНСОВИЙ «ГОЛОД»

Порівняно із країнами Центральної та Східної Європи (за обсягами кредитування економіки) українська банківська система аж ніяк не вигідно вирізняється: 17,9% ВВП (в Чехії, Угорщині та Польщі цей показник становить 40-60%, а в розвинених країнах — 80-100%) . «Сьогодні державна фінансова підтримка українських малих підприємств незначна, тоді як у розвинених країнах 1-2% витратної частини бюджету спрямовується для фінансової допомоги підприємницьким структурам», — твердить заступник голови Держкомітету з регуляторної політики та підприємництва Геннадій Білоус. Тільки для 8% малих підприємств в Україні є доступними наявні джерела фінансування. Лише декілька українських банків дають кредити малим підприємствам (на термін від 6 місяців до 2 років) під відсоткові ставки, що перевищують 50% річних, а вимоги до застави звичайно досягають 100- 200%. У банках, які обслуговують іноземні кредитні лінії для малих підприємств, вимоги такі, що шанси одержати кредит вельми незначні. 1370 кредитних небанківських організацій, що є в Україні (за даними Держкомітету з регуляторної політики та підприємництва), не тільки не мають правового обгрунтування свого існування, але й реально не здатні зробити «погоду» в загальному кліматі фінансового «голоду». Передбачені указом розробка та впровадження програм мікрокредитування суб’єктів малого підприємництва через кредитні спілки та інші небанківські фінансові організації породили в підприємців деякі надії.

Майбутня фінансова допомога держави малому бізнесу не обмежуватиметься лише кредитуванням. Указом передбачено впровадження механізму гарантованої участі (виключно на конкурсних засадах) суб’єктів малого підприємництва в постачанні продукції для державних потреб та резервування для них фіксованої частини державного (регіонального) замовлення». «У всіх країнах із розвиненою ринковою економікою 5-10% держзамовлення призначається суб’єктам малого бізнесу. Щоправда, в українських умовах впровадити подібне буде досить складно. Якщо проаналізувати перелік продукції, включеної в держзамовлення, то стає зрозуміло, що малим підприємствам буде досить складно конкурувати з великими. Однак у будь-якому випадку це питання треба вирішувати», — вважає Г. Білоус.

ПОПЕРЕДУ КОЛУМБIЇ ТА ГВАТЕМАЛИ

За оцінками організації «Transparency International» («Міжнародна прозорість»), індекс корумпованості України 1999 року становив 2,6 бала (оцінка в 10 балів означає майже повну відсутність корупції, нульове значення — найвищий її рівень). У списку «Transparency International» Україна займає 77-ме місце серед 99 країн, де проводилося дослідження. Позаду лише Колумбія, Гватемала, Коста- Ріка та Італія.

«Сьогодні державні органи часто використовуються для покарання конкурентів або тих підприємців, які не заручилися підтримкою чиновників на місцях», — зазначає Г. Білоус. Дослідження Міжнародної фінансової корпорації «Стан малого бізнесу в Україні» засвідчило, що в середньому малі підприємства за рік перевірялися 9,6 разу. Підприємцям такі «набіги» обійшлися в 1400 гривень, або 0,47% виторгу від реалізації (в доларовому еквіваленті вартість перевірок зросла порівняно з 1998 роком удвiчi). Найбільшу старанність виявили податкові органи, що перевіряли кожну фірму в середньому 2,8 разу. При цьому тривалість перевірок становила 5,6 дня. Таку активність цілком можна пояснити, оскільки ще недавно уряд дозволяв їм залишати частину штрафів і зборів на власні потреби. І хоч сьогодні таку практику вже відмінили, викликає зацікавлення той факт, що в бюджеті- 2000 заплановано суму штрафів. Заступник голови Держкомітету з регуляторної політики та підприємництва Юлія Футоранська вважає, що сьогодні діяльність перевіряльних органів являє собою яскравий приклад негативного втручання в роботу підприємців і часто є основною причиною їхнього переходу «в тінь» (майже 70% малих підприємств. — Авт. ). Повертаючись до Указу, треба зазначити, що ним передбачено як «упорядкування перевірок», так і «посилення персональної відповідальності керівників місцевих органів виконавчої влади за прийняття рішень, які погіршують умови ведення підприємницької діяльності».

КОМЕНТАРI

Володимир БАРАБАШ, генеральний директор фірми «Мономах»:

— У багатьох поява Указу викликала лише песимістичну реакцію: ось, черговий документ. Та я оцінив би його все ж позитивно. Передусім, у підприємницькому середовищі вже як у медицині: головне — не нашкодити. У цьому відношенні Указ безумовно не зашкодить. Указ можна сприймати як накопичення кількісних кроків, спрямованих на «лікування» підприємництва, яке обов’язково дасть якісне зрушення. Звичайно, хотілося б, щоб ухвалили указ, а наступного дня все змінилося. Адже такого не буває. В Указі мене надихають два моменти. По-перше, один із пунктів зобов’язує Кабінет Міністрів розробити законопроект, який передбачає паритетну відповідальність між чиновниками та підприємцями. Це дуже важливий момент, тому що сьогодні відповідальність асиметрична. По-друге, колосально вплинути може той факт, що тепер діяльність голів обладміністрацій оцінюватиметься по тому, які успіхи матиме підприємницький сектор в області. Через громадські організації підприємці здійснюватимуть моніторинг виконання Указу. Якщо буде виявлено, що хтось із голів обладміністрацій чинить перешкоду, ми з конкретними фактами зможемо звертатися до адміністрації Президента.

В’ячеслав КРЕДІСОВ, голова правління об’єднання підприємців «Нова формація»:

— Сьогодні немає державної програми підтримки середнього та малого бізнесу. Одна з головних проблем малих підприємців — це неможливість взяти дешеві кредити на тривалий час. Коли підприємець приходить у банк, йому в більшості випадків відмовляють. В Указі є вказівка урядові терміново розробити кредитний механізм, який би допоміг підприємництву піднятися. В більшості країн світу існують державні програми підтримки малого бізнесу. Указ дає надію, що так само буде зроблено й в Україні. Інший «головний біль» — кількість перевірок. Навіть високі податки іноді турбують підприємців менше, ніж чиновники, які приходять перевіряти і починають трактувати кожну букву закону в своєму розумінні. Сьогодні в Україні одне підприємство перевіряється в середньому 10 разів на рік. Це надзвичайно багато. В Європі малі підприємства перевіряються один раз на три роки, при чому бізнесменів про це попередньо інформують. Хочеться вірити, що Указ вирішить цю проблему. Підготувала Дар’я МУСТЕЦА

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати