Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Ціна голосу

Мегаблоки провалили екзамен на чесність
15 вересня, 00:00

Перше вересня українські політики, на відміну від українських школярів, зустріли без особливого ентузіазму — по-перше, новий навчальний рік почався для них із роботи над помилками парламентських виборів 2006, апо-друге, нинішні дострокові вибори можуть стати для багатьох політичних сил останньою переекзаменовкою.

Дострокові вибори, всупереч сподіванням Президента, не обрадували й рядових українців. Чи то шкода їм зіпсованих передвиборною гонкою канікул, чи то розчаровані складом претендентів на парламентські крісла, але ніякого пориву, властивого попереднім виборам, виборці не демонструють. Швидше, навпаки — наявна розгубленість і відсутність по-справжньому стійких симпатій.

Про коливання виборців свідчать відмінності в даних соціологічних досліджень, що проводяться такими дослідницькими структурами, як центр «Софія», Центр Разумкова та іншими. І їхні дані для однієї й тієї ж політичної сили, як правило, відрізняються на кілька відсотків.

КОНТРОЛЬНА ПЕРЕВІРКА

Уже сьогодні, за даними Комітету виборців України, зафіксовано низку порушень практично у всіх регіонах України. Наприклад, агітація за Соцпартію міністра транспорту й зв’язку Рудьковського в Миколаївському порту, конфлікт активістів БЮТ і кореспондента газети «Сегодня», рекламна продукція Партії регіонів у держустановах у Херсонській області, банери «Нашої України», розвішані на держустановах.

Однак більшість політичних експертів передбачають, що подібні порушення — не єдині, із чим доведеться зіткнутися. Головне, на що робиться ставка в нинішніх поспішних виборах, — це підкуп виборців. «Усі політичні сили, що володіють достатніми ресурсами, застосовуватимуть метод підкупу виборців у тій чи іншій формі», — заявляє директор Центру соціальних досліджень «Софія» Андрій Єрмолаєв. Експерти стверджують, що бюджети політичних сил, які виділяються зараз на підкуп виборців, практично не відрізняються від показників попереднього року. Сукупно три основні політичні сили — НУ—НС, БЮТ і ПР — витратять на це 10—12 млн. грн.

«Якщо мандати розподілятимуться відповідно до набраних голосів у кожному округу, то в результаті ми отримуємо пом’якшений варіант мажоритарної системи. У наших умовах така система голосування сприятиме й внутрішньопартійним сваркам, і підкупу виборців», — вважає голова Комітету виборців України Ігор Попов.

Проте, очевидно, що обережність і маскування фактів підкупу на майбутніх виборах знадобляться більше, ніж на будь-яких попередніх. Передусім, це зумовлене тим, що всі основні політичні сили настільки посилили контроль один за одним, що масові факти передачі грошей або продуктів уже просто неможливо приховати від опонентів. Досвід 2006 року показав, що всі учасники виборчого процесу ведуть аудіо- і відеозаписи, фіксують за допомогою технічних засобів хід голосування і всі можливі порушення.

Під час тотального контролю з боку конкурентів факт підкупу стараються завуалювати, піднести, наприклад, у вигляді добродійної допомоги. При цьому доводиться бути ощадливими й винахідливими. Адже юридично підкупом вважається передача матеріальної цінності вартістю від 10 гривень. Все, що дешевше — це агітація. Так що руки в значній мірі розв’язані. «Ця неясність дає простір для маніпуляції термінами», — зазначає директор Центру політичних досліджень і конфліктології Михайло Погребінський. І партії із задоволенням розповсюджують серед виборців речі, брендовані партійною символікою (футболки, куртки, мобільні телефони тощо). Наприклад, БЮТ роздає шкільні щоденники, тапочки для дитячих будинків і інші товари. «Виборець розглядає таку символіку не тільки й не стільки як агітаційний атрибут, а як просто корисну річ. За допомогою таких матеріальних операцій політична сила йде від звинувачень у підкупі, але «зашиває» в агітацію матеріальну цінність», — вважає Андрій Єрмолаєв.

Є й інші приклади. В Одесі в так званих соціальних магазинах, які спонсоруються Соціалістичною партією, можна придбати товари за зниженими цінами. Підкупом експерти вважають і адмінресурс. Причому він присутній із боку як Президента, так і Кабміну й направлений, відповідно, на підтримку НУ—НС в одному випадку й ПР — у другому. Так, за неофіційною інформацією, Пенсійному фонду була дана вказівка Кабміном не перераховувати пенсії в менший бік. Це також можна розцінювати як певний підкуп із боку Партії регіонів.

Відповідно ПР звинувачує в підкупі виборців своїх політичних опонентів. Юрій Мірошниченко, заявляє, що в Закарпатській області виявлені випадки, коли людям дають готівкою соціальну допомогу в розмірі від 100 до 500 гривень, агітуючи при цьому за НУ—НС, і просять написати заяву щодо голосування вдома під час виборів.

Кандидат у депутати за списком Партії регіонів Юрій Мірошниченко розповів журналістам, що «в розпорядженні юридичного департаменту партії знаходиться копія звернення Закарпатського обласного осередку однієї політичної партії — суб’єкта виборчого процесу — до Генпрокуратури, де викладені факти, які можуть свідчити про підкуп виборців». «Соціальні виплати мають встановлений законодавством порядок. Те, що відбувається сьогодні на Закарпатті, менш за все схоже на справжні законні виплати соціально незахищеним людям, оскільки супроводжується агітаційними закликами блоку НУ—НС. Роздача коштів грошовою готівкою є порушенням частини 13 ст. 71 Закону «Про вибори народних депутатів України», якою забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям коштів. Таким чином, такий факт можна розцінювати як непрямий підкуп виборця для голосування за вищезгаданий блок», — заявив Мірошниченко.

«ДОМАШНЯ» РОБОТА

Підкуп завжди має регіональну специфіку — десь люблять гречку, а десь у пошані мобільні телефони чи куртки. «Так що єдиної схеми підкупу бути не може — це ще одна причина, чому буде не одна глобальна кампанія, а низка місцевих», — вважає Єрмолаєв. На його думку, найпоширенішим у чистому вигляді (наприклад, продуктами) підкуп буде в сільській місцевості і в невеликих містах, де значна частина населення живе за межею бідності. Крім того, у таких невеликих містах і селах люди живуть у тісному співтоваристві, мають довірчі стосунки, і тому їх легше контролювати. А ось у великих містах можлива така форма підкупу, як передача «дружнім» компаніям і організаціям якихсь матеріальних цінностей.

Щодо географії роботи тих чи інших політичних сил, то, за словами Олега Сильвестрова, найбільшого успіху досягнув у регіональному підкупі виборців БЮТ. Якщо розглядати як підкуп адмінресурс, то тотально всі регіони зараз успішно покриває Партія регіонів. І меншою мірою — блок НУ—НС.

...ЗНОВУ ДВІЙКА!

Ігор Попов вважає, що можливості використання підкупу ще зовсім не вивчені — це ще одна причина того, що випробовувати його будуть поки що локально. Але в той же час він заявляє, що нинішні вибори будуть «бруднішими», ніж попередні. Зараз, унаслідок політичної кризи, що загострилася, посилилася також боротьба за результат. І для цього наймогутніші учасники передвиборної гонки, такі як ПР, БЮТ і НУ— НС, введуть у дію свої максимальні можливості. Керівник комітету виборців України вважає, що вартість одного «купованого» голосу виборця на виборах 30 вересня складе близько 100 гривень.

Так що все ще попереду. Голова Севастопольської міської організації Комітету виборців України Тимофій Нікитюк, який поки що фактів підкупу у своєму місті не зафіксував, вважає, що буквально за тиждень до виборів наш електорат зіткнеться з лавиною покупців голосів. Поки ж усі їхні плани тримаються в суворiй таємницi.

Сьогодні ще важко сказати, хто виграє вересневі вибори. Чи оцінять виборці привабливість пропонованих ідей, чи проголосують проти політичних сил, що їх розчарували. Одне можна сказати з упевненістю — свій іспит під назвою «Чесні вибори» більшість політиків уже провалила.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати