Про Мінський «прокол»
Володимир ОГРИЗКО: Сьогодні ми бачимо, що відхід від женевського формату нам коштує дуже дорого політично і практично
Останніми днями вже всім стало зрозуміло, що Мінські домовленості, на які Київ покладав сподівання на встановлення миру на Донбасі та відновлення контролю над цим регіоном, зовсім не працюють. Росіяни і надалі поставляють бойовиків, солдат і важкі озброєння в Україну. Сепаратисти провели фейкові вибори всупереч цим домовленостям і Москва фактично визнала їх, хоча Захід закликав Кремль вплинути на лідерів так званих «ДНР» і «ЛНР» не проводити ці вибори і дотримуватись умов припинення вогню. А обстріли українських позицій з боку проросійських терористів не припинявся жодного дня.
І в даній ситуації виникає питання, що Україні робити далі. Адже було випробувано і «женевський» формат переговорів з врегулювання кризи на Донбасі з участю США, ЄС, України і Росії, і «нормандський» з участю Німеччини, Франції, України і Росії і потім був мінських формат, плодом якого став Мінський протокол. А днями новий формат розв’язання українсько-російського конфлікту запропонував міністр закордонних справ Польщі Гжегож Схетина. «Найкраще українські проблеми вирішувати у «веймарському форматі» - Польща, Німеччина та Франція - бо ми маємо найбільше знань та досвіду», - сказав він. Схетина нагадав, що за ініціативи попереднього міністра закордонних справ РП Радослава Сікорського глави МЗС Німеччини та Франції погодились приїхати до Києва у лютому цього року для проведення переговорів з екс-президентом Віктором Януковичем, а самі переговори закінчились підписанням угоди між владою та опозицією.
«День» звернувся екс-міністра закордонних справ України Володимира Огризка з проханням прокоментувати ініціативу польського міністра і розповісти чи має перспективу дипломатичне врегулювання ситуації на Донбасі.
«САМА ІДЕЯ ТОГО, ЩО ЗАХІД МАЄ АКТИВНІШЕ БРАТИ УЧАСТЬ У ПОДОЛАННІ НАСЛІДКІВ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ, Є ПОЗИТИВНОЮ»
- Сама ідея того, що Захід має активніше брати участь у подоланні наслідків російської агресії, є позитивною. Це хороший сигнал, який ми повинні підтримати. Але разом з тим ми повинні думати про максимальну ефективність можливого формату. І мені здається, нам не треба шукати і винаходити велосипед, бо він, насправді, був винайдений під час женевської зустрічі, коли з одного боку сиділи представники демократичного світу, тобто Україна, Європейський Союз і Сполучені Штати Америки, а з іншого боку – Російська Федерація.
Мені дуже сумно, що ми відійшли від цього формату. Я досі не можу зрозуміти для чого це було зроблено. Сьогодні ми бачимо, що відхід від женевського формату нам коштує дуже дорого політично і, на жаль, практично. Тому я думаю, що краще було б за все відновити саме женевський формат. Звичайно при цьому Польща як член Євросоюзу може цілком адекватно і інтенсивно брати участь у підготовці позиції Європейського Союзу на таких зустрічах і переговорах. У нас є звичайно, інші наші адвокати у Європі, але собі уявити ситуацію, коли кожен з них буде за столом переговорів, то навряд чи це буде ефективним механізмом. Тому я думаю, що Польща, яка прекрасно розуміє, що без вільної України не буде вільної Польщі, зацікавленою в тому, щоб Україна по швидше позбавилась наслідків брутальної агресії і могла просто зайняти активну позицію всередині Європейського Союзу і НАТО і через відповідні механізми впливати на ситуацію.
- А як ви прокоментуєте слова міністра закордонних справ Польщі Гжегожа Схетини, який заявив наступне: «кожна серйозна розмова про майбутнє України та на тему пошуку відповіді, як завершити конфлікт, повинна відбуватися за нашої участі. Розмова без Польщі про Україну - те саме, якби у питанні Лівії, Алжиру, Тунісу, Марокко розмовляти без участі Італії, Франції та Іспанії»?
- Знаєте, Будь-які порівняння хибують, хоча певний історичний бекграунд вони, безумовно, за собою тягнуть. Але я не думаю, що цим порівнянням польський міністр хотів комусь нагадати, що Україна була колонією Польщі. Такого, по-перше, не було, якщо розуміти історію правильно, а не схематично, а по-друге, ми є не об’єктом, а суб’єктом міжнародного права. Тому я думаю, що не повинні такі теми ставити для обговорення. Допомога вітається. Будь-які практичні кроки, які могла зробити Польща, зокрема у військово-технічному плані, вітаються. А якісь історичні фантазії треба залишити нам тій самій історії.
«Я СПОДІВАЮСЬ, ЩО НА ЗАХОДІ ЗРОЗУМІЮТЬ, ЯКЩО РОСІЮ НЕ СТРИМУВАТИ, ТО ДУЖЕ ШВИДКЕ ПЕРЕД НИМИ ПОСТАНЕ ПИТАННЯ, А ЯК ЇМ РЯТУВАТИСЬ САМИМ»
- Інший польський політик прем'єр-міністр Польщі Ева Копач критично висловилася на адресу опозиції, яка вимагає, щоб Польща допомогла Україні виграти війну. «Умовляння, щоб ми брали участь у війні і вигравали війну для України – мене доволі таки дивує», - наголосила глава уряду. Що ви на це скажете?
- Звичайно, легше засунути голову в пісок і робити вигляд, що воно у якийсь спосіб минеться. Це величезна помилка всього Заходу, який ще на момент розвалу СРСР чогось повірив у те, що з Росії можна зробити демократичну державу. І досі багато хто перебуває у полоні цих власних якихось вигаданих ілюзій і казок, намагаючись поставити тему так: ну, якось там воно все-таки має відбутись Путін прийде до тями, його можна якщо щось трішечки змусити своїми санкціями, аби тільки нас не чіпали. Це позиція слабка, не перспективна, не лідерська. І тому я сподіваюсь, що на Заході в цілому і в Польщі зокрема зрозуміють, якщо Росію не стримувати, то дуже швидке перед ними постане питання, а як їм рятуватись самим. Якщо вони цього досі не розуміють, то треба тоді знову починати перегортати сторінки історичних досліджень і документів, і згадати, до речі, полякам про те, що сталося у вересні 1939 року.
- Хотілось почути вашу думку про еволюцію Високого представника ЄС з питань зовнішньої та безпекової політики Федеріку Могеріні, яку до призначення багато хто вважав проросійською. Вчора вона заявила: «стратегія Росії полягає в тому, щоб посіяти розбрат між європейськими країнами, і найбільшою помилкою було б потрапити в цю пастку. Ми повинні зберігати єдність і не тільки на словах, але й на ділі, поділяючи підходи до того, що необхідно робити для врегулювання кризи».
- Один український політичний діяч сформулював це таким чином: «место сидения определяет точку зрения». Коли пані Могеріні була в якості одного з міністрів закордонних справ однієї з країн Європейського Союзу, то це одна точка зору. Коли вона сьогодні відповідає за спільну європейську зовнішню і безпекову політику, то це трішки інша ситуація, тому я особисто вітаю дуже таку зміну в позиції Могеріні. Сподіваюсь, що вона є щирою.
Але проблема Заходу в тому, що він не може досі проводити адекватну політику відносно Росії через низку причин. Проте така заява є, щонайменше, свідченням того, що в Європі, в Євросоюзі, це розуміють. А це вже дуже важливо для того, щоб, щонайменше, поставити діагноз. А якщо розуміють діагноз, тоді можна знайти і відповідні ліки для лікування хвороби. Це не просто, бо п’ята колона Путіна в Європі сформована і активно працює. Але якщо розуміти, як її нейтралізовувати, тоді можна досягти результату. І дуже хотілось, щоб у Брюсселі справді зрозуміли, що Росія сьогодні це – загроза не стільки Україні, скільки самій Європі та головним її цінностям.
«НАМ УСІМ ПОТРІБНО З МАКСИМАЛЬНОЮ ШВИДКІСТЮ ДОНЕСТИ ДО АМЕРИКАНСЬКИХ ЗАКОНОДАВЦІВ І ДО АМЕРИКАНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ПРО ЇХНЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЗАХИСТ ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ»
- Ви вже згадували про женевський формат, одним з учасників якого є Сполучені Штати. Там відбулися проміжні вибори, на яких республіканців збільшили свою більшість у Палаті представників і перебрали під контроль Сенат. Чи вплине цей чинник на політику Білого дому щодо України, зокрема у плані збільшення підтримки у протистоянні нашої країни з Росією?
- Мені здається, що для України підсумки виборів у США є позитивними. У тому розумінні, що республіканці таки взяли гору і в Сенаті, і в Конгресі, а це означає, що вони зможуть посилити свій тиск на адміністрацію. Звичайно, з іншого боку це не означає, що Обама піддасться будь-якому тиску. І він про це власне заявив, що не всі закони, які будуть прийняті Конгресом, він підпише. Тобто так чи інакше баланс зберігатиметься. Але в республіканців є стратегічна ініціатива і вони нею можуть скористатися. Якщо Обама не реагуватиме на очевидні та об’єктивні пропозиції республіканців, зокрема відносно допомоги Україні, він наражатиметься на значно серйозніші наслідки у плані вже наступних президентських виборів. Бо тоді кандидатів від демократів звинувачуватимуть, що він та його партія не виявилась на рівні вимоги часу і не була адекватна ситуації, яка складалась в Україні. А це буде серйозно і негативно впливати на можливості нового кандидата від Демократичної партії на наступних виборах.
Отже, я думаю, що там буде йти складний, але все-таки позитивний процес і, я сподіваюсь, що він буде проукраїнським. Тут, звичайно, дуже багато залежить від зусиль нашої дипломатії та громадянського суспільства. Думаю, що сьогодні нам усім потрібно з максимальною швидкістю донести до американських законодавців і до американського суспільства про їхню відповідальність за захист демократичних цінностей.
- У цьому контексті, чого нам варто очікувати від візиту віце-президента Джо Байдена, який відбудеться 21 листопада, крім традиційних слів про «тверду підтримку України»?
- У світі дипломатії і символи дуже багато чого коштують. Адже сам візит це - демонстрація прихильності. А це вже дуже добре. Але до цієї демонстрації прихильності і підтримки було б дуже добре додати і трішки чогось конкретного. Пам’ятаєте, як колись не треба нам квітів, допоможіть матеріально. Так ось це якраз цей випадок, що стосується ситуації, у якій знаходиться Україна. Квіти – це дуже добре, але допоможіть реально і максимально швидко відбудувати українську армію, силовий блок, допоможіть тому, щоб ми були здатні хоча б самостійно, але відбивати російську агресію. Це мусить сьогодні для нас бути головним і мені в цьому плані дуже сподобався Указ президента, який він недавно підписав. Зокрема йдеться про введення в дію рішення РНБО від 12 вересня, у якому сказано, Кабміну серед іншого доручено протягом місяця опрацювати питання про формування оптимальної моделі забезпечення безпеки України. Зокрема йдеться про укладення багатостороннього міжнародного договору або двосторонніх міжнародних договорів України з іншими державами про надання нашій країні дієвих гарантій безпеки і захисту суверенітету та територіальної цілісності.
Якщо в цьому контексті ми з американцями просунемося на кілька кроків уперед і вийдемо на підписання такого документу, то це був би надзвичайно важливий політико-правовий інструмент нашого захисту. Але це надзвичайно складне і непросте завдання і тому нашій дипломатії і керівництву держави зараз в ці останні перед візитом дні треба максимально зосередитися саме на таких речах.
«КОЛИ ГОВОРЯТЬ ГАРМАТИ, ДИПЛОМАТИ МОВЧАТЬ»
- Ми бачимо, що Мінський процес провалився. Чи не вважаєте ви, що однією з причин провалу було залучення до тристоронньої контактної групи колишнього президента Кучму, якого нинішній шеф української дипломатії Клімкін назвав «класним переговірником»?
- Тут зараз, мені здається, не питання в персоналіях, а в форматі. Як для мене, залучення до переговорів бойовиків, представників ОБСЄ, розуміючи, що жодного проукраїнського рішення, навіть адекватного рішення ця структура не прийме через присутність там представника Росії, було проколом. А не питання в тому, яке прізвище того чи іншого переговірника, а питання в тому що ми поміняли підходи. А це питання для мене є досі відкритим, на яке я не маю відповіді. Якби ми стояли на своєму і жорстко наполягали на женевському форматі, тоді б у нас не виникали питання ні про переговірників, ні про терористів, ні про, до речі, і рівні цих переговірників. Подивіться, для дипломатичної практики, це доволі неспівмірні посади навіть, якщо брати колишнього президента, колишнього посла представника ОБСЄ далеко не найвищої категорії, вже не кажучи про цих головорізів з «ЛНР» і «ДНР». Тому питання не в прізвищах, а в підходах. Мені здається, саме тут була зроблена помилка.
- Але ось вчора Росія чітко заявила, що вона відмовляється від женевського формату. А це фактично означає, що дипломатичні методи встановлення миру на Донбасі є вичерпаними. То яким може бути варіант повернення цього регіону під українських контроль?
- Якщо ми отримаємо гарантії від американців, якщо ми отримаємо реальну допомогу від Німеччини, Франції, інших країн НАТО, якщо санкції не будуть зняті, а будуть посилені, тому що Росія демонструє абсолютну зневагу до всього того, що підписано в тих же Мінських домовленостях, якщо ми зможемо за весь цей час, справді, різко підняти рівень нашої боєготовності і здатності до оборони, то цілком можливо, що ці санкції впливатимуть на Росію сильніше, ніж конкретні бойові дії. Якщо такий пакет ми зможемо реалізувати, ось тоді, безумовно, не буде потреби в цій гарячій фазі. А якщо це буде просто знову чергове занепокоєння чи висловлення стурбованості, а наші військові будуть щодня гинути і наша територія буде постійно під обстрілами і територія бойовиків буде розширюватися, тоді я не розумію, яким чином дипломати можуть ситуацію зарадити. Коли говорять гармати, дипломати мовчать. Це – відома істина.
Author
Микола СірукРубрика
Політика