Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Всі – на боротьбу з піратами

Міжнародне співтовариство шукає шляхи боротьби з новим злому XXI століття
25 листопада, 00:00

В Аденській затоці Індійського океану перебуває достатньо велика ескадра бойових кораблів різних країн, кинутих на боротьбу з піратами. Нещодавно індійський фрегат Tabar потопив піратське судно, хоча більшості корсарів на двох швидкоплавних човнах вдалося врятуватися. Британські морські піхотинці зупинили рибальське судно під єменським прапором, яке безуспішно намагалося напасти на датське контейнерне судно. Вісім піратів було заарештовано та передано кенійській владі. Але всі ці успіхи буквально меркнуть перед дедалі зростаючою активністю піратів, що захопили саудівський танкер Sirius Star з 2 млн. барелів нафти на борту. Корабель належить компанії Vela International, яка входить до державного нафтового концерну Саудівської Аравії Saudi Aramco. Вартість судна, яке тільки нещодавно зійшло з верфі в Південній Кореї, становить $100–150 млн. плюс вантаж нафти на $100 млн. Його дедвейт становить 318 тис. тонн — утричі більше будь-якого авіаносця. Як передають інформаційні агентства, пірати запитали викуп в $50 млн. і це ще не межа. Характерно, що захоплення саудівського танкера в певному сенсі нагадало те, що сталося з нашим судном «Фаїна». Пірати напали на танкер не в Аденській затоці, а за 420 миль від кенійського порту Момбаса в районі, який донедавна вважався відносно безпечним. Нагадаємо, що і корабель «Фаїна» був захоплений не в Аденській затоці, а набагато південніше. В інтерв’ю італійській газеті La Repubblica командувач військово-морською групою НАТО Standing Nato Maritime Group 2 італійський адмірал Джованні Гум’єро зазначив, що зміщення активності піратів уздовж узбережжя Сомалі до півдня пов’язане з активною боротьбою військово-морських сил ряду країн із захопленнями кораблів.

Ситуація з піратством стає настільки гострою, що дедалі більше країн вимагають координації дій міжнародного співтовариства. Цьому була присвячена чергова резолюція Ради Безпеки ООН, згідно з якою кошти піратів мають бути заморожені. Уряд Сомалі дозволив іноземним військовим кораблям заходити до територіальних вод і переслідувати піратів на березі. Але всього цього недостатньо. І зміщення дій піратів на південь і на дедалі більше віддалення від берега засвідчує, що до небезпечної зони потрапляють величезні площі Світового океану. Для охорони на такій території торговельних суден не вистачить флотів усіх держав. Адже піратство поширене не лише біля берегів Африканського Рогу, але й у Карибському морі, біля берегів Нігерії, у Південно-Китайському морі. Супроводжувати судна, утворювати конвої під охороною військових кораблів, напевно, потрібно, але це не розв’язує проблему, а тільки полегшує на якийсь період часу перебіг хвороби. До речі, конвоювання не завжди забезпечує безпеку. Бували випадки, коли пірати на швидкоплавних човнах устигали захопити судно, поки на відстань пострілу наближався військовий корабель.

Останнім часом судноплавні компанії намагаються розв’язати проблему власними засобами. По-перше, нафтові танкери дедалі частіше прокладають курс не через небезпечну Аденську затоку, а навколо мису Доброї Надії. Це подовжує маршрут майже вдвічі, проте набагато безпечніше. По-друге, попит народжує пропозицію. Вже є приватні охоронні агентства, які беруть на себе функцію захисту кораблів. Кілька днів тому співробітники британської компанії Anti-Piracy Maritime Security Solutions (APMSS), що займається охороною торговельних суден від піратів, за 18 миль від узбережжя Ємену відбили напад на танкер, який перевозив хімічні речовини. Піратів вдалося відігнати за допомогою звукової гармати — акустичного пристрою далекої дії (Long Range Acoustic Device, LRAD). Цей пристрій передає вузькоспрямований звук потужністю 186 децибел (звук двигуна реактивного цивільного літака має рівень 90–120 дБ) на відстань до 1,6 км. За словами фахівців, на відстані менше 50 м людина, що зазнає його впливу, може назавжди втратити слух. Такі пристрої вже кілька років є і на озброєнні ВМС США.

Проблема посилюється ще й тим, що піратство, як вид міжнародного криміналу, дедалі більше змикається з політикою. І грань між злочинцями, які захоплюють кораблі заради грошей, і терористами стає дедалі більш тонкою та майже невидимою. Сомалійські ісламісти під приводом боротьби з піратами і захисту мусульманського корабля вступили в боротьбу за Sirius Star. Керівництво бойовиків заявило, що має намір відбити в піратів танкер. Як вони мають намір зробити це не зовсім зрозуміло. Пірати попередили, що якщо буде зроблена спроба звільнити силою саудівський супертанкер, вони зможуть відбити атаку. Поки ж озброєні ісламісти з угруповання «Аш-Шабаб» стали підтягуватися в порт Харадере на армійських машинах. Ісламісти з цього угруповання виявляють велику цікавість до вантажу корабля «Фаїна» і це може значно зашкодити звільненню судна і його екіпажу.

Представники НАТО і США заявляють, що силове звільнення Sirius Star поки не входить до їхніх планів. Проте офіційний представник ВМС США Натан Крістенсен вже пообіцяв, що Вашингтон цей зухвалий напад так просто не залишить. Це означає, що найближчим часом Вашингтон може зайнятися проблемою сомалійського піратства вже серйозно. Більшість американських військових експертів зазначає, що ефективне розв’язання цієї проблеми неможливе без ударів по території Сомалі, де розташовані опорні пункти піратів. До речі, такі удари вже завдавала американська авіація на початку 2007 р. Тоді ВПС США підтримували ефіопські частини, що вторглися до Сомалі в боротьбі проти угруповання «Об’єднані ісламські суди» (ОІС). На початку минулого року завдяки американським авіаударам і озброєній підтримці ефіопської армії уряд Сомалі на чолі з президентом Абдулахі Юсуфом Ахметом відвоював у ісламістів велику частину країни. Проте влітку цього року бойовики ОІС розвинули потужний контрнаступ, і зараз під контролем урядових сил залишається лише два міста — навіть деякі райони столиці країни Могадішо перейшли в руки ісламістів. Ефіопські війська, які перебувають у Сомалі, найближчим часом будуть евакуйовані, оскільки сильно загострилася ситуація на кордоні Ефіопії і Еритреї: йдеться про нову війну, на два фронти Аддис-Абеба воювати не зможе.

Вашингтон неодноразово заявляв, що для стабілізації ситуації в регіоні, в тому числі для ефективної боротьби з піратством, необхідно подолати ісламізм. Державний департамент США називає ОІС розсадником тероризму й нестабільності у Східній Африці й прямо пов’язує це угруповання з Аль-Каїдою. Нинішній напад на саудівський супертанкер дає США чудовий привід для проведення військової операції. Судячи з першої реакції світової громадськості на захоплення Sirius Star, таку операцію зустрінуть у світі з розумінням і, можливо, підтримають кораблями інших країн.

Якщо така операція станеться й буде успішною, то вона матиме серйозні геополітичні наслідки. Здійснюючи її, США не тільки завдадуть нищівного удару по піратству в регіоні, але й встановлять контроль над шляхами транзиту близькосхідних і північно-африканських енергоносіїв через Червоне море, де щорічно перевозиться близько 30% нафти, що добувається в світі. Обгрунтувати вторгнення можна загрозою, що йде від Аль-Каїди. Глава МЗС Саудівської Аравії принц Сауд аль-Фейсал, кажучи про необхідність спільної боротьби з піратством у Сомалі, назвав його «такою ж страшною хворобою, як і міжнародний тероризм».

Україна також хоче підключитись до міжнародних дій і з цією метою консультується з ЄС. Не дуже зрозуміло, чим ми можемо допомогти, адже свого флоту фактично не маємо, але допомога може здійснюватися не тільки безпосередньо в морі, і якщо знайдемо своє місце в загальному строю, то це буде тільки на користь всім і, насамперед, нам. Тим часом у Каїрі збираються представники держав району Червоного моря. Вони зазнають великих матеріальних втрат від піратства та переорієнтації морських перевезень на інші маршрути. Є велика ймовірність, що великі морські держави отримають необхідні повноваження для боротьби з піратами. Як говорить англійське прислів’я, desperate diseases must have desperate remedies — тяжкі хвороби вимагають дуже сильних ліків. Настав час оперативного втручання.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати