Комета російської опери
Свій ювілей Олена Образцова святкує весь нинішній сезонЇї зірка не зійшла — злетіла! — на небосхилі оперного мистецтва. І ось уже 40 років прикрашає кращі сцени світу, вражаючи все новими відкриттями…
Олена Образцова — всесвітньо відома співачка (мецо-сопрано), народна артистка СРСР, лауреат Ленінської премії. Їй аплодувала публіка Парижа, Версаля, Лондона, Нью-Йорка, Італії, вона співає в кращих театрах — «Ла Скала», «Метрополітен-опера», «Карнегі-хол», працює з найвидатнішими музикантами світу — диригентами і акторами, критики пишуть про неї: «Олена Образцова перевершує найзнаменитіших оперних дів ХХ сторіччя», «це найбільший ліричний талант світової оперної сцени». Природа щедро обдарувала Олену Образцову. У неї голос рідкісної краси тембру, бархатистості, органної соковитості звучання, яскрава сценічна зовнішність, яка додає її оперним героїням рідкісну художню рельєфність і виразність, талант справжньої драматичної акторки. І все це поєднане в митцеві, фанатично відданому музиці. Для Образцової спів — не просто професія, а зміст, вищий сенс життя. Тому художні трактування співачки мають таку величезну притягальну силу, неподільно захоплюють слухачів.
Свій ювілей примадонна святкує весь нинішній сезон, легко доводячи умовність будь-якої круглої дати. Спочатку в рідному Петербурзі вона провела іменний конкурс у пошуках молодих талантів. Потім у Вашингтоні під диригентською паличкою Пласідо Домінго зблиснула в опереті, з’явившись у образі графа Орловського в штраусівській «Летючій миші». Потім показалася в драмі — у виставі Романа Віктюка «Антоніо фон Ельба», де вона в ролі старіючої оперної діви матюкається, смачно палить і танцює рок-н-ролл. І театр, де Образцова дебютувала ще студенткою 1963 року в ролі гордовитої шляхтянки Марини Мнішек, потрібно сказати, з увагою поставився до ювілею своєї найрозкішнішої і найбільш знаменитої діви — 17 грудня, сорок років потому день у день, Большой дав парадного «Бориса Годунова» з нев’янучою ювіляркою біля водограю. На грандіозному ж творчому вечорі у Большому театрі Росії 25 січня — свавільна комета російської опери — Олена Образцова була приголомшливо гарною і молодою. Тепер надійшла черга киян і гостей столиці одними з перших привітати співачку з сорокаріччям творчої діяльності. 6 квітня у палаці «Україна» відбудеться ювілейний концерт, присвячений 40-річчю творчої діяльності народної артистки СРСР і Росії Олени Образцової «Вибране». Допомагатимуть Олені Василівні в ювілейному концерті в Києві, так само, як і в Москві, її улюблені партнери — грузинські співаки Маквала Касрашвілі і Зураб Соткілава, а також — симфонічний оркестр Національної опери України під орудою Володимира Кожухаря.
Жінка, про яку розповідають і переказують найнеймовірніші історії (і вона таки дає для цього приводи), ведена життям невгамовним темпераментом у поєднанні з божественним даром, примадонна світової оперної сцени, Олена Образцова дійсно незвичайна. У «Кармен» вона вийде босою. Пустотливій циганці, звільненій із тютюнової фабрики за ревниву колотнечу з іншою робітницею, аж ніяк не випадає франтувато ходити в черевичках. Може, це й так, але окрім Образцової співати босоніж не відважується жодна інша Кармен у світі. А одного разу в Маріїнці Образцова доспівувала четвертий акт... зі зламаною рукою. Її партнер, який повинен був за сценарієм упустити непокірну Кармен, забув про це й, доспівавши, пішов за куліси. Образцова розслабилася, вирішивши, що сьогодні її вже не «упускатимуть». І тенор, який пізніше похопився, вибіг на сцену і... просто штовхнув її несподівано й сильно. Співачка впала, а в антракті їй довелося зробити заморожувальний укол і накласти шину. Вона обернулася шалями й доспівала виставу «під наркозом», після чого її відвезли до лікарні.
Про те ж, щоб хоч на якийсь час перестати співати, вона й не думала: переконана, що коли тільки зупиниться — прийде кінець її енергії. Життя — це спів, і вона прохає Господа лише про одне: щоб спочатку дав їй померти, а потім вона перестала б співати. Тільки так, а не навпаки...