Майстер мистецького епатажу
У київській галереї Soviart Анатолій Федірко представляє арт-проект «Супрематична Україна»
Нинішнього року дев’ять художників претендують на відзначення їхніх творчих робіт (за останні п’ять років) Національною премією України ім. Тараса Шевченка. Це подружжя Магдалина і Михайло Белені з Закарпаття, одесит Володимир Кабаченко, чернівчанин Анатолій Федірко, львів’яни Любомир Медвідь і Орест Скоп, черкащанка Надія Нікіфорова, кияни Анатолій Зорко та Людмила Мєшкова. Кожен із них уже провів або планує ближчим часом провести презентацію власного творчого доробку, щоб у широкого громадського загалу сформувалось уявлення про їхнє образотворче мистецтво.
Що ж являє собою «Супрематична Україна» Анатолія Федірка? Його арт-проект складається з вісімнадцяти об’єктів (серія робіт), виконаних у живописі та скульптурі (дерево, метал). В основі кожного мистецького твору закладено основну філософську ідею супрематизму як течії в абстрактному мистецтві, започаткованої ще у І половині минулого століття видатним українсько-російським художником-авангардистом Казимиром Малевичем. У листопаді 1913 р. у Петербурзькому театрі «Луна-парк» відбулась прем’єра опери «Перемога над сонцем», декорації та ескізи до костюмів артистів, задіяних у виставі, створив Малевич. Під час роботи над постановкою опери у нього і виникла ідея «Чорного квадрату» — знаменитої на весь світ картини з циклу супрематичних робіт Казимира Малевича.
Ця історія пригадалась у контексті виставки Анатолія Федірка, на якій експонувався твір «Супрематична Україна №1», виготовлений із використанням дерева, олійної фарби та металу. Художник зобразив розділений вертикально квадрат чорного кольору, вмонтувавши в нього менший за розміром квадрат жовтого кольору.
— Цією роботою я ніби встановлюю діалог між минулим і сучасним мистецтвом, яке, з одного боку, представляє Казимир Малевич, а з іншого — ваш покірний слуга, — розмірковує Анатолій ФЕДІРКО. — Також мені важливо було зберегти традиції, закладені видатним майстром у часи розквіту супрематизму як нестандартного й оригінального напрямку в авангардному мистецтві початку ХХ століття.
Супрематизм (від лат. supremus — найвищий) концептуально виявлявся у мистецьких роботах художників минулого у комбінаціях різнокольорових площин надзвичайно простих геометричних форм — квадрата, трикутника, кола, прямокутника. З них вибудовувалася асиметрична композиція, підсилена яскравими й чистими барвами.
Саме такий підхід у розкритті мистецького образу спостерігаємо і в іншій роботі Анатолія Федірка, представленій в експозиції «Добрий день, проф. К. Малевич». Художник зобразив метра авангардного мистецтва у вигляді абстрактної скульптури, використавши різнокольорові дерев’яні площини, скріплені однією цільною конструкцією горизонтально і вертикально.
Взагалі за Анатолієм Федірком в останні десятиліття закріпилася слава епатажного художника. Часто показ його мистецьких творів супроводжується провокаційними перформансами. Так було на виставці 1995-го «Українська осінь в колі друзів», коли в присутності глядачів зарізали кабана прямо в столичній галереї серед картин. Або можна згадати 2004 р., коли митець зображував Ісуса Христа, який на власних плечах ніс під гору важкий хрест у напрямку Кам’янець-Подільської фортеці — арт-проект «Голгофа.UA». Інший, не менш епатажний проект «(NoN) Cult» («Не» Культура») включав стилізований монумент українському олігарху Дмитру Фірташу, виставлений у центрі Чернівців улітку 2010 року.
У когось із шанувальників сучасного українського мистецтва творчість А. Федірка викликає відторгнення і неприйняття, а комусь вона до вподоби. Єдине, що об’єднує і перших, і других, — це емоції, які одразу виникають при перегляді незвичних за формою вираження і внутрішнім змістом творів контроверсійного художника.
Фотоілюстрації з особистого архіву Анатолія Федірка
ДОВІДКА «Дня»
Анатолій Федірко народився 7 квітня 1958 р. у Чернівцях. 1968 р. закінчив Київський державний художній інститут. З 1987-го бере участь у численних виставках в Україні та за її межами. Художника відзначено Першою премією Міжнародного бієнале сучасного мистецтва «Пан Україна», м. Дніпропетровськ, 1992 р.; Першою премією International Print Triennial Krakow, 2003 р., м. Краків, Польща, 2003 р.; Почесний диплом 3 International Experimental Engraving Biennial, Mogos Бухарест, Румунія, 2008 р. Стипендіат Уряду Австрії 1998 р.
Анатолій Федірко — член НСХУ 1992 р., член Всеукраїнської творчої спілки художників «БЖ-АРТ» 1998 р., нині на творчій роботі.
Author
Тарас ГоловкоРубрика
Тайм-аут