Перейти до основного вмісту

Пушкінські мотиви по-японськи

65 виконавцiв трупи, дві машини декорацій і «радянський» балет
14 січня, 00:00

15 — 17 січня 2004 року на сцені Національної опери України фірма «Антреприза» вперше представить киянам та гостям столиці гастролі японської трупи «Балет ШАМБР ВЕСТ» з виставою «Тетяна» за мотивами поеми О.С. Пушкіна «Євгеній Онєгін» на музику П.І. Чайковського. Гастролі пройдуть під патронатом посольства Японії в Україні: після виступу в Києві японці вирушать до Санкт-Петербурга та Москви.

Тридцять років тому зародилася любов японців до класичного балету. До того ж вони з великим завзяттям навчаються у слов’янських педагогів як у себе на батьківщині, так і у провідних хореографічних училищах Росії, України, Білорусі. За останню третину XX століття Японія фактично перетворилася на «балетну державу», у якої є першокласна трупа (можна пригадати «Токіо балет», який гастролював у Києві), престижні міжнародні конкурси, відомі танцівники, які працювали чи досі працюють у відомих західних трупах. У 1990 році керівник «Токіо балет» Т. Сасакі на прес-конференції, присвяченій тридцятиріччю трупи, відзначив, що для постановки національних балетів їм доводиться запрошувати тих європейців, яким вони цілком довіряють. І передусім Моріса Бежара, який здійснив постановку кількох балетів на японські сюжети. Серед них — «Кабукі», балет під назвою «М», присвячений долі Місіми... Чимало працювали в Японії і Джон Ноймайер, інші знаменитості. Але японська хореографічна думка далі використання кімоно досі так і не пішла. Але, схоже, нас у цьому переконають уже зовсім незабаром. За словами директора фірми «Антреприза» Романа Єфімова, у Києві відбудуться гастролі самобутнього колективу. До нашої столиці приїдуть 65 чоловік. Танцівники виступатимуть в супроводі Симфонічного оркестру Національної опери України. Вистава «Тетяна» цікава різноманітною сценографією (2 машини декорацій), спецефектами, а у вишуканих костюмах японці скрупульозно спробували відновити моду часу дії поеми Пушкіна.

«Шамбр вест» по-французьки означає «західна кімната», це словосполучення — похідне від місця базування колективу в Японії (на захід від центру Токіо). Трупа існує 14 років, займається новим трактуванням класичних балетів і випускає ще оригінальні балети в постановці художнього керівника Хіроакі Імамура (спільно з головою балетної школи при «Шамбр вест» Юріко Кавагучі, вони ж є й провідними танцівниками).

З моменту заснування трупа випустила 12 прем’єр. У їхньому репертуарі: «Лускунчик» П. Чайковського, «Іспанський балет» на іспанську мелодію, «Жизель» А. Адана, «Лебедине озеро» П. Чайковського, танцювальна сцена з опери «Кармен» Ж. Бізе, «Попелюшка» С. Прокоф’єва, «Коппелія» Л. Деліба, танцювальна сцена з опери «Травіата» Дж. Верді, «Небесна поема» М. Ісидзіма, «Сайге під дощем» Дзіро Со, «Північне світло» (Nothern Light) М. Ісідзіма і «По дорогах» (On the Road) С. Амано, які були високо оцінені критикою та любителями балету.

Трупа багато гастролює країною. Бере участь у міжнародних фестивалях. Три роки тому балет «Шамбр вест» виступав у Большому театрі (Москва), Олександринському театрі (Санкт-Петербург) та Національній опері Естонії (Таллін).

Два роки тому Х. Імамура та Ю. Кавагучі було поставлено балет «Тетяна» за участю російського художника В’ячеслава Окунєва та фірми-виробника декорацій балетних та оперних вистав «Возрождение» (Санкт- Петербург).

Звичайно, вимоглива публіка, знаючи, що класичний балет Японії —явище наслідувальне, може скептично поставитися до подібних експериментів з російською класикою. Ось саме їм і хотілося б нагадати, що наслідують тим, кого люблять. А значить, на нас чекає дуже цікаве і самобутнє трактування класичного твору. До речі, «Євгенія Онєгіна» ніколи до цього часу не перекладали мовою танцю. Крім того, всім відома фанатична працездатність японців, які досягають саме в мистецтві шалених успіхів. Так, у балерин «Шамбр вест» — хороша техніка і витончена виконавська манера. А танцівники демонструють у дуетах та масових сценах увесь стандартний набір підтримки, стрибків, анітрохи не поступаючись будь-якому європейцю. Враховуючи, що найперші уроки у сфері класичного балету японці отримали півстоліття тому від радянських наставників, не дивно, що вони схильні як до драматичного балету, так і до танцювальних «узагальнень» того типу, що отримали популярність у нас у 60 — 70-х роках. Розмова руками, набір основних па класики плюс танцівники як алегорії — улюблені прийоми в балетах «Шамбр вест».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати