Шептицькому і Сосенку
У Львові відкриють виставку з присвятою предстоятелю УГКЦ та художнику-монументалістуЕкспозицію «Модест Сосенко. Фрагменти: до монументального» представлять 17 грудня у Національному музеї імені Андрея Шептицького (проспект Свободи, 20). Виставка присвячена двом знаковим постатям минулого століття, а нагодою для такого вшанування є 155 років від дня народження Шептицького та 100 років по смерті Сосенка.
Проєкт втілюється за підтримки Львівської міської ради, і це програма «Фокус на культуру».
«Знайомство та взаємна приязнь Митрополита і художника тривали впродовж двадцяти років: від зустрічі 1900 року у Станіславові (тепер — Івано-Франківськ), де Андрей Шептицький був єпископом, і аж до смерті митця у Львові в Митрополичих палатах собору Святого Юра 4 лютого 1920 року, — розповіли «Дню» організатори виставки. — Саме Владика скерував Сосенка до праці в царині сакрального малярства — сприяв здобуттю культурно-мистецької освіти в провідних навчальних закладах Європи та залучив до роботи в Церковному (згодом Національному) музеї. Зусилля Митрополита проявились у яскравих монументальних творах Сосенка, які відродили традицію оздоблення українських храмів, водночас започаткували новітні пошуки у цьому напрямі для наступних поколінь художників».
У Національному музеї у Львові зосереджена унікальна збірка творів, архівних матеріалів, світлин і підготовчих проєктів до розписів, іконостасів та окремих образів художника. Усі пам’ятки надійшли до інституції здебільшого як спадщина Модеста Сосенка — згідно з його заповітом. Більшість досі не була експонована й опублікована. Деякі пам’ятки митця зберігаються у Львівському музеї історії релігії, в Івано-Франківському краєзнавчому музеї, в Митрополичих палатах при соборі Святого Юра та у приватних колекціях.
На виставці «Модест Сосенко. Фрагменти: до монументального» , відповідно до її основної ідеї, буде поєднано вибрані твори й архівні матеріали — світлини (давні та сучасні), епістолярій, шкіцівники (записники), прориси, авторські начерки, підготовчі проєкти. «Хочемо наблизити до відвідувачів експозиції цінну й водночас крихку ділянку національного мистецтва початку ХХ століття, якою є монументальний живопис, показати навіть те, що не вціліло і збереглося тільки в підготовчих матеріалах художника», — говорять організатори показу. І додають, що значну кількість експонатів (йдеться про робочі матеріали) глядач побачить уперше, а представлення цих пам’яток стало можливим лише завдяки складній і тривалій праці реставраторів. В експозиції також використаний сучасний фотоархів вцілілих храмових робіт Модеста Сосенка.
Варто додати, що виставка «Модест Сосенко. Фрагменти: до монументального» не відбулася би без проєкту «СосенкоПізнайЗрозумійЗбережи», здійсненого за підтримки Українського культурного фонду. Куратор — кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу українського мистецтва XIX — початку XX століття й автор монографії про Сосенка Олеся Семчишин-Гузнер.
Проєкт мав кілька складових, і це — це фахова фотофіксація збережених позамузейних творів художника (розписів та іконостасів), створення інтернет-ресурсу з інформацією про художника і світлинами по монументальних об’єктах та видання монографії про художника авторства Олесі Семчишин-Гузнер і каталогу творів Модеста Сосенка.
«День» детально розповідав про всі етапи проєкту «СосенкоПізнайЗрозумійЗбережи» (див., зокрема, публікації «Щоби він став для нас ближчим» у №146 від 6 серпня 2020 та «Великий фотоархів та два наукові видання» у №203 від 27 жовтня 2020).