Перейти до основного вмісту

Варіації на тему «Золотого століття»

Арт-галереї «Мануфактура» представлено картини Олега Радвана і Наталі Насибуліної
09 липня, 09:54
«ПАССІФЛОРА ЧЕРВОНА» НАТАЛІ НАСИБУЛІНА

На думку організаторів виставки «Відродження Золотого століття голландського живопису», цей проект — спроба перенести всіма улюблені натюрморти з XVII століття у наш час, продемонструвати глядачеві їх сучасність і майстерність художників. Варіації на тему широко відомих в історії світового мистецтва полотен, з додаванням в них сучасних деталей: підзарядки для мобільного телефону або флешки, створюють деякий умовний міст між класикою і сьогоденням, з типовими ознаками нових технологій.

Чому автори звернулися до мистецтва Голландії? Музейники, зайняті атрибуцією картин, підрахували, що в наших музеях твори старого голландського живопису ще з часів колишнього СРСР становлять близько однієї четвертої від загального відсотка всього західноєвропейського живопису. І нашим предкам (що збирали солідні колекції і передавали їх у спадщину), і сучасникам, що заворожено розглядали прекрасні шедеври в музейних або приватних колекціях, твори старих голландських живописців дарують незабутні миттєвості. Насамперед завдяки високому рівню: саме у XVII столітті сталося формування національної художньої школи. У цей період закінчувалася боротьба за незалежність від Іспанії, поступово зникли і релігійні обмеження католицької Італії. Національне самоствердження Голландії і панування світських тем привели до розквіту таких жанрів, як портрет, пейзаж, натюрморт і картин на сюжетні побутові сцени. Живописці яскраво заявляють про себе не лише у своїй країні — їх слідами підуть і художники багатьох інших національних художніх шкіл Європи. І сьогодні малярі XXI століття продовжують вивчати спадщину голландських метрів, створюючи точні або вільні копії відомих творів, вивчаючи стиль старих майстрів і освоюючи складну техніку з безліччю лесувань.

«ДВА ГАРБУЗИ» ОЛЕГ РАДВАН

Так, Насибуліна присвятила себе дослідженню натюрмортів з тюльпанами і трояндами, стиглим виноградом і цитрусами пензля Яна Давідса де Хемма, а також полотен більш стриманого за колірною гамою Корнеліса Брізе. Безумовну перевагу Наталі віддала відомому майстрові Віллему Кальфу, авторові розкішних натюрмортів з срібним посудом, венеціанськими келихами і дорогим східним фарфором.

У «Голландському натюрморті з телефоном VERTU» і «Голландському натюрморті з «флешкою» Наталі Насибуліна використовує натюрморти Кальфа як основну тему.

Для картин голландських майстрів того часу властива ідея тлінності земної краси (memento mori — «пам’ятай про смерть»). Насибуліна підтримує цю думку за рахунок відвертої цитатності сучасних технічних аксесуарів, і цю іронічну інтонацію глядач прочитує в «Саду з відеоспостереженням» і «Голландським натюрмортом з parker». Проте технічні нововведення XXI століття вписані в натюрморт дуже делікатно, тому глядач виявляє прозорливість і спостережливість лише після того, як прочитає назву картини і замислиться над її другим сенсом.

Олег Радван, що надав для виставки натюрморти з хлібом, оливками і лимонами, ретельно прописаними на типовому для старої голландської школи темному тлі, — продовжує тему переосмислення класичних традицій. Мінімалізм у кольорі і стримана суворість композиції, дозволяють глядачеві не шукати зовнішньої ефектності, а «ввійти до натюрморту», усвідомлюючи його глибше і філософічніше. Скупий промінь світла вихоплює з композиції хліб або засвічену лампу, залишаючи всі другорядні деталі в тіні... Напівтони Радвана, по суті, протилежні до розкоші і багатству картин Насибуліної, тому їх творчій дует здатний збагатити глядацькі враження за рахунок контрастності різних полотен одного жанру.

Тема старої голландської школи зуміла об’єднати двох художників, дуже близьких за стилем, але які пройшли абсолютно різний шлях у мистецтві. Олег Радван — маляр без професійної освіти, який серйозно зайнявся живописом уже в зрілому віці. Його реалістичні портрети завоювали кілька престижних премій і нагород. Наталі Насибуліна — член Національної спілки художників України, відомий сценограф, живописець й іконописець. Художній керівник Театру Екзотичного Дизайну, автор і керівник міжнародних проектів. Гідність арт-проекту «Відродження Золотого століття голландського живопису» в тому, що він відкрив глядачеві нові грані таланту двох українських художників і органічно об’єднав їх твори в одному експозиційному просторі.

Виставку можна відвідати до 17 серпня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати