Iван Драч: двотомна панорама
Новинка від «Фоліо» — чудова нагода актуалізувати важливу постать української поезії![](/sites/default/files/main/articles/21072017/31drach.jpg)
Однією з дат минулого 2016 року було 80-річчя поета Івана Драча. Тоді ж у видавництві «Фоліо» з’явився двотомник його вибраних творів. Чудова нагода актуалізувати одну з важливих постатей української поезії.
У «зовнішньому» для поета, тобто в публічному, житті Драч уже встиг побути в різних амплуа. Починав він як експериментатор і бунтар проти канонів, один із найпопулярніших поетів, один із визнаних лідерів шістдесятників. Пізніше дещо «згладив» свій імідж, та й письмо — теж, знайшов певну систему компромісів із владою (що спричинилося до звинувачень у конформізмі). Учорашній «формаліст», якого шпетили з «високих трибун» і на зібраннях «трудових колективів», успішно вписався в радянську літературу, ставши, можливо, в певному сенсі межею дозволеного. На зламі вісімдесятих—дев’яностих Драч — поет-трибун, публіцист, голова Народного Руху. І, нарешті, в 2000 — 2010-ті роки він став просто живим класиком, який іще час від часу випускає у світ нові вірші (здебільшого публіцистичні та іронічні — як-от нещодавні відверто суперечливі тексти, пов’язані з подіями українсько-російської війни), але загалом мирно посів собі місце на високій і не надто досяжній полиці в книжковій шафі.
Правду кажучи, в останній із перелічених ролей поет Іван Драч отримав незаслужено мало уваги. Це легко пояснюється. По-перше, надійшов час втоми від культу шістдесятництва. По-друге, в каноні поезії другої половини ХХ століття здебільшого акценти стали робитися на авторах із більш або менш виразними дисидентськими нотками в біографіях, із чіткішою громадянською позицією в застійні роки, з тими чи іншими формами андеграундності. По-третє, політична і навколополітична діяльність і поезія Драча «перебили» в пам’яті багатьох попередні етапи його творчості.
Вихід двотомника вибраних творів, таким чином, дуже вчасний і доречний. Адже хоч як би трактувати відносини поета з радянською владою, він у будь-якому разі залишається ключовою постаттю літератури минулого століття, ефектним і самобутнім автором.
Перший том має назву «Соняшник» (відсилає до знаменитої «Балади про соняшник») і містить вірші за шістдесяті та сімдесяті роки. Тут — уся класика раннього Драча. З неймовірною вітальністю та жагою пізнання, з ультрасамодостатніми образами, з переосмисленою спадщиною авангарду, як українського, так і зарубіжного, зі зворушливим ліризмом.
Ніч розписала небо в синю
домашню вазу.
Захлинулася електричка.
Комар в спориші принишк.
Замурзався я на роботі —
і мати примітила зразу
Заплямлені солідолом ще
путні сірі штани.
Баняк на плиту поставила.
Дістала з полиці мило.
А місяць у білих споднях
з батьком у шахи грав.
Далеко овогнене місто
на сон голубий мостилось.
Смачною була після пива
густа кабачкова ікра (...)
Подібно до свого попередника з двадцятих-тридцятих років Олександра Коржа, Драч прагнув поєднати сільський архаїчний затишок із урбаністичною динамікою. Особливо це стало помітно у віршах сімдесятих років, де вже відчутно менше грайливого епатажу, формальних цікавинок (але все одно дуже багато, як на українську радянську літературу, тобто якусь місію «альтернативності» поет таки виконав). Зате більше — психологізму, сентиментальності та мотивів науково-технічного прогресу. Як зазначає в передмові Іван Дзюба, Драчеві властиві досить різкі переходи між етапами творчості, такі собі народження наново.
Другий том під назвою «Крила» представляє твори вісімдесятих і дев’яностих років. Це й поетичні враження від подорожі до Америки, і подальше очуднення буднів, і все більше поезій-присвят. Тут триває спрощення поетики, випрозорення форми, яке, на моє переконання (долучаюся тут до думки Івана Дзюби), зовсім не пішло на користь текстам Івана Драча. Що особливо помітно в творах найпізніших і найпубліцистичніших. Попри те, й у «Крилах» вистачає віршів виразних і вартісних.
Дибуча земля
розпросторить рамена —
Зелена, шалена моя,
достеменна,
Ідуча земля розпанахає
в стогоні лоно
Вогненне, шалено, ужалено
і безборонно(...)
І, звісно, саме до другого тому належить головна, найпотужніша річ зрілого Драча — поема «Чорнобильська Мадонна». Вона прийшла на зміну віршам до 1986 року, в яких поет відверто захоплювався мотивами атомної енергетики. Чим не діалог із самим собою? У «Чорнобильській Мадонні» Іван Драч зумів дати й епічну панораму катастрофи (та великою мірою запортретувати тодішнє суспільство), і емоційну напруженість, і притчу, і, разом із тим, свої фірмові образи.
(...) Ти намагався
диригувати —
Плачем будь, стань
Голосінням,
вирви над Прип’яттю
паморозь
сиву бузку посивілого
і порадій у Рудому лісі,
що сонця рудіший, —
Прокляттям будеш,
Родом і Плодом
поганьбленим
будеш, коли зламаєшся
як Перо, коли злякаєшся як
Пензель, коли вирвешся
од страху як
Диригентський жезл...
Іван Драч — сентиментальний формаліст, публіцист і поет у вічному пошуку нового. Таким він постає у двотомнику вибраних творів — книжці, необхідній для всіх любителів української поезії ХХ — ХХІ століть. Додам, що, крім власне віршів, тут ви зможете прочитати дві передмови (до першого тому — згадана передмова Івана Дзюби, до другого — Анатолія Ткаченка), а також подивитися фотоматеріали — знімки Івана Драча різних років із його власного архіву.
Випуск газети №:
№125-126, (2017)Рубрика
Українці - читайте!