Вижити національній мережі або вижити національну мережу?
Національна мережа центрів сертифікатних аукціонів (ЦСА) все ще продовжує справно виконувати державне завдання - продаж акцій відкритих акціонерних товариств за сертифікати. З горем навпіл - через проблеми фінансування. Донори, які виділяли кошти лінією Американської агенції з міжнародного розвитку, свою місію закінчили, вклавши в українську сертифікатну приватизацію за три роки $8,5 млн. Інше джерело - позабюджетний фонд приватизації - відзначається граничною нестабільністю. Адже, як повідомив кореспондентові "Дня" генеральний директор УЦСА Юрій Тараторін, для роботи центрів щомісяця необхідно мінімум 800 тис. грн.
Більше того, за словами п. Тараторіна, після закінчення сертифікатної приватизації ЦСА потребуватиме ще щонайменше шести місяців, аби завершити всі розрахунки, здати сертифікати тощо, тобто опублікуванням результатів робота не закінчиться.
Система центрів, втрачаючи свій потенціал, не має можливості заробляти гроші (УЦСА - неприбуткова організація). Її керівництво стверджує, що тільки комп'ютерна мережа, котра об'єднує всі області України, приноситиме прибуток, якщо використати її для позабіржової торгівлі цінними паперами або реєстрації прав власності.
До речі, ще наприкінці позаминулого року, враховуючи завершення сертифікатної приватизації, яке планувалося 1997 року, Кабмін ухвалив постанову "Про реорганізацію національної мережі центрів сертифікатних аукціонів" шляхом створення закритих акціонерних товариств. Документ забезпечував правове закріплення ЦСА на фондовому ринкові. Вже до 1 квітня минулого року УЦСА планувалося надати статус ЗАТ "Український аукціонний центр" з часткою держави в статутному фонді не менше за 51% і часткою кожного з інших засновників (органів місцевого самоврядування або учасників фондового ринку) не вище за 20%. Фонд держмайна "загальмував" розв'язання питання ось уже більш як на рік - і не так, і не ні.
Проблему реструктуризації не вичерпано навіть з виходом Закону про національний депозитарій, у відповідності до якого УЦСА перейде в підпорядкування Державній комісії з цінних паперів і фондового ринку. Виявляється, не так просто взяти і передати мережу ЦСА з одних рук до інших.
За словами Юрія Тараторіна, плани УЦСА відносно участі в грошовій приватизації залишаються незмінними: давно розроблено весь пакет необхідних документів, зокрема, нормативних, розроблено програмне забезпечення, що дозволяє провести продаж акцій за гроші через мережу ЦСА. Немає тільки підпису в.о. голови Фонду держмайна.
Не треба бути особливо проникливим, щоб з самого початку спрогнозувати таку ситуацію. Уже дуже багато суб'єктів фондового ринку зацікавлені в тому, щоб не допустити ЦСА до участі в грошовій приватизації.
Розроблений механізм проведення аукціонів за гроші дуже нагадує аукціони за компенсаційні сертифікати. ЦСА мають у цьому плані солідний досвід. Звісно, грошові аукціони теоретично надають більші можливості для маневру фізичних осіб (дрібних інвесторів), ніж сертифікатні. Пересічні громадяни, як показує досвід, з відомих причин втратили довіру до фінпосередників, їм також незручно працювати й через брокерів на біржах.
Але нехай би вже на таких аукціонах продавалися тільки неліквіди - акції, що не знайшли власника на аукціонах навіть за приватизаційні та компенсаційні сертифікати. Інша річ, що УЦСА претендує на дійсно привабливі акції. Але торгувати такими бажають (і торгуватимуть) і фондові біржі, і учасники Позабіржової фондової торговельної системи.
Newspaper output №:
№17, (2007)