Непрактичне водіння
В автошкіл та ДАI — різні погляди на боротьбу з ДТП![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20040225/433-6-1.jpg)
Стосунки українських водіїв і охоронців дорожнього правопорядку складно назвати безхмарними в принципі. Щоправда, ДАІшну ініціативу збільшити розміри штрафів за окремі правопорушення багато тих, хто сидить за кермом не перший рік, підтримали: послаблення в цій сфері (про них «День писав неодноразово) призвели до того, що багатьом «свіжоспеченим» водіям (готують автошколи за рік близько 500 тисяч осіб) закон став уже зовсім не писаний, погоджуються з ДАІ «бувалі». Але проти передноворічного розпорядження — відбирати за порушення права просто на місці — піднялися всі. Тоді виявила свою солідарність із водіями і Генпрокуратура. Черговий сюрприз, тепер уже для керівників і учнів автошкіл, підготували в ДАІ ще у вересні минулого року. На сьогодні неприємна для обох сторін ситуація загострилася.
Як відомо, людина, яка закінчує автошколу, здає в цій організації так званий внутрішній екзамен: видане свідоцтво з оцінками є підставою для «походу» до МРЕВ (Міжрайонне реєстраційно-екзаменаційне відділення ДАІ) — на складання іспиту, що дає можливість отримати водійські права. Це свідоцтво — документ, так би мовити, прохідний: будучи основою для підтвердження кваліфікації, проте права на керування транспортним засобом воно не дає. Виготовляють свідоцтва централізовано: згідно з постановою Кабміну 1993 року, — всі міністерства та відомства, які мають навчальні заклади із підготовки водіїв. Це правило, щоправда, не стосується приватних автошкіл: реєстрація в відповідних органах дає можливість друкувати їх для себе. Про нюанси (все-таки, документ суворої звітності) скажемо наостанку.
Кілька місяців тому Міністерство внутрішніх справ запропонувало Кабміну доповнити Положення про департамент Державтоінспекції МВС новим підпунктом, що визначив ДАІ як головного виробника та розподільника вищезазначених свідоцтв. Таке рішення, каже заступник начальника із питань науки науково- дослідного центру з безпеки дорожнього руху (НДЦ БД — саме його уповноважили зайнятися видачею бланків) МВС України Зіновій Дерех, обгрунтоване тим, що якість підготовки водіїв у багатьох (переважно приватних) автошколах сьогодні залишає бажати кращого. Не рідкість — оголошення в дусі «навчимо керувати машиною за два тижні» (тоді як звичайна підготовка займає приблизно три місяці) або «навчання — заочне». За нинішнього стану справ школи- одноднівки складно проконтролювати через те, що, як зазначалося, друкує свідоцтво сам навчальний заклад. А «крива» ДТП не в останню чергу повзе вгору саме «завдяки» неукам. Про це, як кажуть у головному ДАІшному управлінні, свідчить хоч би той факт, що на совісті водіїв — 70% дорожньо- транспортних випадків, до 50% ДТП здійснюють водії зі стажем до 5 років.
Усе було б гаразд, проте нові бланки вчасно надрукувати не вдалося, а оцінки за складання внутрішнього іспиту на свідоцтвах старого зразка з 1 січня вже нелегітимні. Незрозуміло тепер і те, хто є головним, контролюючим такі школи, органом: за однією з постанов уряду — Міністерство освіти та науки. Що стосується останнього, то в ДАІ справедливо вважають: не можуть шестеро осіб (саме стільки працюють в управлінні, відповідальному за видачу автошколам ліцензій) адекватно оцінювати кількість таких структур і працювати на всю Україну. У МОН, судячи з усього, погоджуються. Але делікатно просять МВС у 2003 му, «зважаючи на критичний стан на дорогах», надати «список кандидатур відповідних фахівців до складу робочої групи» Міністерства.
Але про бланки: собівартість тих, які друкували автошколи, обходилася організації в 4 — 10 копійок, а тепер ДАІшні коштуватимуть 53. Побутують серед керівників автошкіл чутки і про те, що якась поліграфічна фірма друкуватиме для ДАІ цей «проміжний» документ (що не має чинності «паперу» державного зразка) з голограмою, але вже по 60 гривень. Щоправда, останнє в ДАІ спростовують. Проте багато шкіл уже натякають на «необгрунтоване вилучення обігових коштів» і, відповідно, підвищення вартості навчання. Але все ж головна проблема — ажіотаж, що виник в НДЦ: багато регіональників із новими правилами, хай зі «скрипом», але змирилися, але зрозуміти, що це за реформа без добре підготовленого для неї грунту, так і не змогли. Багато хто приїжджає за бланками до Києва вже не вперше. Незадоволені і численні новоспечені водії (згідно з правилами, кожна школа набирає курс приблизно 30 осіб), які не перший місяць чекають, коли бланків нарешті вистачить на всіх і можна буде сміливо «тупати» до МРЕВ.
Перевірки визначили, що порядок виготовлення та видачі свідоцтв, як бланків суворої звітності, неодноразово порушували і міністерства, і навчальні заклади, зазначають у ДАІ. Загальнодержавний реєстр і нове правило — зберігати книги обліку видачі бланків свідоцтв «автозакладами» 60 років після того, як у книзі поставлено останню крапку — перший, на думку ДАІ, крок до наведення порядку в цій сфері. Адже, наприклад, зі скасуванням інституту прописки перестав діяти закон: і вчитися, і складати іспит у МРЕВ треба там, де ти зареєстрований. Отже, хоч у якій би області нині виявився на ДАІшному іспиті кандидат у водії або хоч би де сталося (боронь, Боже, звичайно) ДТП, сувора звітність дозволить ідетинфікувати його, а також проаналізувати благонадійність його «університетів», — каже З. Дерех. Наступний — щоправда, поки ще в неозорому майбутньому — крок: узятися за акредитацію викладачів і майстрів автошкіл. Останніх, наприклад, ніхто на сьогодні не готує, не проводять і переатестацію, стверджує З. Дерех. Адже не кожен хороший водій зуміє стати викладачем — це один, і не кожен майстер здатен навчити особливостям сучасного транспортного потоку — два. З цим твердженням не цілком погоджуються у Всеукраїнській спілці автомобілістів. Принаймні, співробітники автошкіл, які підпорядковані Спілці (вони є у всіх регіонах України), обов’язково проходять через факультет підвищення кваліфікації при Українському транспортному університеті.
Минулого тижня в НДЦ стверджували, що бланковий дефіцит усунено. Але можливість створення міліцейської бази і, тим більше, перспектива контролю автошкіл на основі свідоцтв, керівників шкіл вельми дивує. Адже в будь-якому випадку жодну групу, підготовлену автошколою (будь-якої форми приналежності), не приймають у МРЕВ, поки вищезгадана не зареєструється, а саму школу не перевірять на наявність навчальної бази і якість підготовки. Тим більше, що остаточне підтвердження кваліфікації відбувається, все ж таки, у структурах ДАІ. Принаймні, так стверджують у самих навчальних закладах, зокрема в школах, які підпорядковані Всеукраїнській спілці автомобілістів. Тоді залишається загадкою, що заважало стражникам дорожнього правопорядку скласти реєстр раніше і «вичленити» неблагонадійних.