США обговорюватиме свої плани щодо обмеженої Національної ПРО з Україною та Росією
У відповідь Сполучені Штати розробляють плани обмеженої системи Національної протиракетної оборони (НПРО). Працюючи над НПРО, ми маємо намір надавати нашим партнерам, включно з Україною, повну інформацію про те, що ми протиставлятимемо ракетно-балістичній загрозі Сполученим Штатам.
Побутує чимало непорозумінь з приводу планів США і того, що ми збираємося робити, а чого не збираємося. Дозвольте мені дати роз'яснення.
По-перше, рішення розгорнути обмежену НПРО не ухвалено. Наразі адміністрація Клінтона лише погодилася з Конгресом, що це рішення повинне базуватися на таких чотирьох критеріях: 1) технічна спроможність системи, розробка і тестування якої відбувається зараз; 2) вартість розгортання системи; 3) останні дані щодо існуючої загрози; 4) наслідки розгортання системи для нашої безпеки в цілому, включаючи вплив на контроль за стратегічними озброєннями.
По-друге, Сполучені Штати мають твердий намір осучаснити і зміцнити договір з ПРО, а не підривати його. З 1972 року договір з ПРО був ключовим елементом структури стратегічної стабільності. Одначе ми повинні визнати, що з часу підписання договору з ПРО стратегічна ситуація змінилася. Війна в затоці продемонструвала, що оперативно-тактичні ракети театру воєнних дій у ворожих руках становлять справжню небезпеку. Випробування ракет більшої дальності Іраном та Північною Кореєю також вимагають протидії. Ми повинні привести режим контролю за озброєннями та наші захисні системи у відповідність до цих нових загроз, а договір з ПРО адаптувати таким чином, щоб він дозволяв запровадження потрібних змін. Зміни до договору з ПРО, які ми маємо на думці, обмежені. Пристосовуючи договір до нових умов, ці зміни зробили б його міцнішим. Вони не підірвали б ефективності російських сил стримування. Працюючи над виконанням вимог нашої безпеки, ми прагнемо співпрацювати з Україною в гарантуванні стабільності режиму міжнародного контролю за озброєнням.
По-третє, підхід США до процесу внесення змін до угоди з ПРО та розробки обмеженої НПРО відкритий, прозорий і передбачає співпрацю. Провадиться діалог з урядом Росії, і ми вже мали кілька консультацій з українськими офіційними особами. У червні 1999 року в Кельні президенти Клінтон та Єльцин виступили зі спільною заявою, що передбачала паралельне обговорення договорів СТАРТ III та ПРО, і ми продовжували діяти в такому дусі. Справді, обмежена система НПРО, яку ми докладно описали нашим партнерам, була б скерована лише проти невеликої кількості ракет і не вплинула б на російські стратегічні сили стримування. Ми також запропонували серйозні заходи із забезпечення прозорості, які б гарантували певність, що ця обмежена система не перетвориться на щось значно потужніше, що могло б дестабілізувати стратегічний баланс.
Ми маємо твердий намір продовжувати нашу співпрацю з Україною та іншими державами з повного спектру заходів із нерозповсюдження зброї масового знищення.
Як і будь-яка країна, Сполучені Штати зобов'язані заздалегідь визначати майбутні виклики безпеці і готуватися до них зараз. Ми розглядаємо Україну як партнера в цьому процесі і прагнемо співробітничати з нею в забезпеченні стабільності міжнародного режиму контролю за озброєнням.
Випуск газети №:
№5, (2000)Рубрика
День Планети