Перейти до основного вмісту

Метафора тоталітаризму

08 липня, 00:00
Український читач не любить запопадливих авторських передмов («не подумай, читачу», «будь-яка схожість» тощо). Вихований на класиці, улюбленій або ж читаній з програмової принуки, він сторіччями звикав до оповідно-сповідальної прози, тож не дивно, що нині, за «постмодерної» доби, вдовольняє свій епічний смак переглядами серіалів та споживанням газетних богемно-політично-кримінальних хронік. Літературі дорого коштуватиме доба нехтування суворим реалізмом. І якщо сьогодні їй «клеять» означники (хоч би й «посттоталітарна»), то й цим вона мусила б скористатися вповні: нам і досі цікаво, що ж з нами сталося в цьому шаленому сторіччі. Чи не знехтує писемне слово такою нагодою — ось у чім річ. Адже читачеві потрібні історії, що ними аж переповнене наше буття, а якраз у літературі їх щодалі меншає. Література посягається на коментатора-стиліста — чи за Прустом, чи Джойсом, або Кафкою вкупі з Борхесом, і тому подеколи цікаві історії («Польові дослідження» О. Забужко, «Сталінка» О. Ульяненка, «Рекреації» Ю. Андруховича) є радше міфологічним тлумаченням минулого. Постмодерна проза, зрікшись «соціальності» та «народності», зненацька втратила читача, зайнявши «передову» в царині власне культури, а не людської душі. Гра з культурою, з історією, з міфологiчною символікою цікава, здається, лише самим гравцям, з чиїх вуст — дивовижа! — щодалі зронюються мало не гнівні інвективи на зразок «нема читача», «не розкуповуються книжки».

Якоїсь «страшної правди» про минуле та сьогодення, що її чекає український читач, так і не явлено. Проблему «епічності», «оповідання історій» загнано в незручний кут новітніх дискусій із присмаком давнішньої соціології. Ностальгія за тоталітаризмом — бодай із умовною та парадоксальною ієрархією особи митця, слова тощо — невитравна у свідомості культури. «Постсоцреалізм» напрошується замість солодкавого «постмодернізму»; автор і далі цнотливо обсервує жаргон, сексуальність, кримінальність, лишаючись у позі моралізатора, боячись сказати правду про самого себе. Цілий корпус мемуаристики — чи не наймодніший жанр нині — з’ясовує «невинуватість» митця за часів, коли «невинних» загалом не могло бути. Літературних жертв тоталітаризму більшає, тобто більшає й брехні. Читач заворожено випантровує цю навалу сповідей і знову зніяковіло заохочується до серіалів та газетних хронік, звичайно ж, не зізнаючись, що, відчувши читацьку спрагу, гортає сповіді Св. Августина чи Абеляра. І якщо в політиці цей читач (громадянин) може вдовольнитися помстою (згадаймо останні вибори), загалом не замислюючись про наслідки, то з писемним словом у нього набагато складніші стосунки.

Було б даровано йому, читачеві, ошатні бібліотеки та серіали давньої і новішої класики, часто осміяної постмодерністами, він зарозкошував би надовго у перечитуванні Нечуїв, Свидницьких, Квіток-Основ’яненків, давши час і нагоду новітнім майстрам порозкошувати над незайвим із черги і не таким уже й застарілім: з ким ви і проти кого. А не беручи на себе сміливості пророкувати, зійдімося на не менш простому: «народна» література, бажаючи того чи ні, поставатиме саме з газетних хронік, не забуваючи про оповідно-сповідальну культуру, що її заповіла наша «патріархальщина».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати