Перейти до основного вмісту

Лариса ГОРСЬКА: Головна перевага теленовин — це їхнє уособлення

Керівник «Подробиць» на телеканалі «Інтер» — про соціальну складову програми, шляхи її розвитку, а також про новий проект «Подробиці. Неформат»
23 жовтня, 00:00
ФОТО НАДАНО ТЕЛЕКАНАЛОМ «ІНТЕР»

За програмою «Подробиці» на каналі «Інтер» — лідерство на ринку теленовин протягом не одного року. Її виробництвом займається компанія «Національні інформаційні системи». Керівник компанії Лариса Горська — людина з величезним досвідом роботи у сфері новин. У своєму інтерв’ю вона розповіла про головні переваги теленовин і перспективи розвитку програми «Подробиці».

— Попри перевагу інтернету в швидкості поширення інформації, є незаперечним те, що телевізійні новини як і раніше є популярними. Чому?

— Не можна назвати якусь одну причину. Це цілий комплекс. На мій погляд, дуже важливим є емоційний чинник. У теленовин є ОБЛИЧЧЯ. Уособлення новин допомагає набагато легше засвоювати інформацію. А можливість побачити те, що відбувається своїми очима за допомогою яскравої картинки дозволяє аудиторії співпереживати. У цьому сила образності телевізійних новин.

Окрім того, всі основні випуски теленовин виходять після робочого дня. Приходячи додому, глядач хоче отримати лише головні новини цього дня зі всіма деталями та коментарями з різних сторін. І телебачення ці потреби задовольняє.

Важливим чинником є те, що ТБ-новинам довіряють. Служби новин, які себе поважають, не ризикуватимуть і не ставитимуть у випуски неправдиву інформацію. Інтернет своєю чергою є джерелом не завжди надійним і не завжди перевіреним

— Чи вдається напередодні виборів до ВР утримувати «нейтралітет» у блоках новин програми «Інтер»? Чи немає тиску з боку якоїсь політичної сили?

— Я б навіть сказала не «нейтралітет», а збалансованість, максимально можливу об’єктивність і відірваність. Це наше головне завдання, оскільки прозорість висвітлення виборчого процесу буде одним із найважливіших чинників при оцінці їх результатів міжнародними спостерігачами і визнанні їхньої легітимності.

Мені здається, що нам це вдається. Важливим моментом став Меморандум про співпрацю, який провідні телеканали (у тому числі «ІНТЕР») підписали 19.09.2012 з групою незалежних експертів. Меморандум чітко прописує критерії, яких повинні дотримуватися служби новин телеканалів для забезпечення дотримання міжнародних стандартів, у тому числі Рекомендацій Ради Європи і ОБСЄ в частині висвітлення виборчого процесу.

Проте, зазначу, що в об’єктивності висвітлення виборів мають бути зацікавлені не лише ЗМІ, а й самі учасники виборчого процесу. На жаль, вони про це часто забувають.

Я б не сказала, що спостерігаю системний тиск з боку тієї чи іншої політичної сили. Скоріше існує інша проблема: нестримне бажання потрапити в новини і тоді, коли немає конструктивного змісту. Основна маса меседжів, які посилають політики, — махровий популізм, огульна критика влади і конкурентів, а тепер ще й додалася критика соціологічних інституцій з «ненадійними» результатами опитувань. Хочеться закликати лідерів політичних сил серйозніше ставитися до своїх слів, оскільки вони, самі того не чекаючи, можуть потрапити під критику журналістів, які просто зобов’язані аналізувати заяви політика, давати їм експертну оцінку.

І, звичайно ж, не приховуватимемо, що спостерігається надмірна активізація передвиборчої «діяльності» перших осіб держави, що, власне, є завуальованим ПІАРОМ провладної партії.

— Ви говорите про збалансованість новин на «Інтері». Згідно зі щомісячним моніторингом, який проводять експерти спеціалізованого сайту «Телекритики», у вересні у випусках новин телеканалу вийшов 31 сюжет на суспільно-політичну тему, в якому спостерігалися ознаки замовлення або цензури. Як ви це прокоментуєте?

— Питання, перш за все в критеріях за якими експерти оцінюють сюжети на наявність або відсутність у них ознак замовлення або цензури. За бажання, ці ознаки можна знайти в будь-якому сюжеті, причому не лише на суспільно-політичну, але й на розважальну або, навіть, спортивну тематику. Наскільки я розумію, моніторинг «Телекритики» оцінює як сюжет із ознакою замовлення, будь-який сюжет про Президента або прем’єра. Але, ми не можемо не висвітлювати діяльність глави держави і глави уряду, Інтер — загальнонаціональний український канал і він висвітлює діяльність керівництва країни незалежно від партійної приналежності цього керівництва. До речі хочу звернути вашу увагу на те, що за даними того ж моніторингу, в новинах телеканалу «Інтер» впродовж останніх 3-х років взагалі немає сюжетів з ознаками замовлення на бізнес-тематику.

— Як часто люди повідомляють про проблеми, цікаві події і подібне? Наскільки часто за цими зверненнями знімаються сюжети?

— Дуже важливе питання. Відповідаючи на нього, можу висловити нашу вдячність глядачам «Подробиць» за їх уважність, небайдужість і довіру. Практично в кожному другому випуску є сюжет, який своєю появою зобов’язаний нашим телеглядачам. Вони нам телефонують, пишуть листи на канал, пишуть на гарячу кнопку сайту «Подробиць». Цей зворотний зв’язок для нас надзвичайно важливий і можу запевнити телеглядачів, що ми читаємо всі листи і на все відповідаємо.

Серед проблем, які найчастіше зустрічаються, з якими звертаються глядачі, це — прохання про допомогу зібрати гроші на лікування, найчастіше для діточок з онкологічними захворюваннями; самоправство з боку правоохоронних органів і бездіяльність у органах влади, проблеми корупції в судовій системі, медицині, освіті. Також є багато тем, пов’язаних із ЖКГ. На жаль, не всі історії можуть стати темою сюжету, але якщо проблема носить системний характер або ж зовсім кричущий випадок, ми розслідуємо й робимо сюжет.

— Наскільки активно реагують органи влади, соціальні служби, правоохоронці на події, показані в новинах?

— Реагують досить часто і це радує. Один із таких прикладів: влітку цього року до нас звернулася жінка з Василькова і розповіла, що її зѓвалтували, але міліція відмовляється порушувати кримінальну справу. На сьогодні не лише порушено кримінальну справу, але й знайдено винних. Я гадаю, це яскравий приклад ефективності теленовин як четвертої інституції влади.

Окрім того, у нас є постійно діюча рубрика, «Ми допомагаємо». Туди в основному потрапляють сюжети про долі хворих людей, які потрапили в безвихідь, пов’язану з байдужістю і бездіяльністю урядовців, відсутністю необхідних засобів і інструментарію. З найсвіжішого — сюжет про дівчинку з Білої Церкви, для якої завдяки «Подробицям» батьки зібрали потрібну суму на лікування і дівчинка зараз проходить медичний курс у Ізраїлі (знімали наприкінці вересня 2012).

Схожа історія з «мармуровим» хлопчиком, якому ми теж допомогли зібрати гроші для лікування в Ізраїлі (знімали і в Україні, і в Ізраїлі).

Практично завжди після виходу такого сюжету знаходяться люди, організації, які допомагають.

— Якими Ви бачите телевізійні новини в майбутньому? Які нові форми подачі інформації хотілося б спробувати реалізувати (можливо, щось із зарубіжного досвіду)?

— Сьогоднішня доступність до світових ЗМІ дає глядачеві можливість порівнювати новини в Україні і в інших країнах. Але це, ні в якому разі не проблема, а ще один виклик для пошуку нових форм, прийомів, розв’язань, мотивацій для удосконалення.

Але я б на перший план у новинах ставила б їхній зміст, де є резерви і поле діяльності для розвитку ще більш безмежні. У нас є чітке бачення шляхів, це потребує технічного, технологічного переоснащення, додаткового кадрового ресурсу як кількісного, так і якісного. Безперечно, потрібне навчання персоналу і, очевидно, серйозних фінансових інвестицій.

— Ви згадали про навчання персоналу. Могли б ви уточнити, в якій саме кваліфікації, яких навичок і умінь потребує телевізійник майбутнього?

— Виробництво теленовин на сьогодні є дуже складним технологічним процесом. Виробники спеціального технічного устаткування і програмних продуктів постійно пропонують нові розв’язки. Ці розв’язки покликані, з одного боку, вдосконалювати й спрощувати процес виробництва, а з іншого — додавати нові цікаві розв’язки та можливості. Всім цим потрібно вміти володіти. Тому весь технічний персонал навчається практично постійно.

Постійно проходить навчання молоді творчих професій (ведучих і журналістів). Це і дикція і вміння триматися в кадрі. Окрім того на курсах проводимо навчання журналістів і випускових редакторів.

— Одна з головних і вічних дилем новинників — це роль ведучого та журналіста в коментуванні новин, в прояві його особистісного ставлення до того, що відбувається. Якого погляду в цьому питанні дотримуєтеся ви?

— Я абсолютно впевнена в тому, що в класичних новинах ні журналіст, ні ведучий не мають права на свою оцінку. Їхнє завдання зібрати максимальну кількість об’єктивних фактів, думок усіх сторін. Безперечно, є такі поняття як почерк, манера, стиль. Це й відрізняє матеріали різних авторів.

— У чому, на Ваш погляд, особливість нашого споживача новин?

— Якщо аналізувати те, як дивиться наш глядач новини, а вірніше, ЩО він дивиться у випусках новин, то розумієш, що він віддає перевагу більшою мірою розважальній інформації. Основна відмінність від європейського та американського глядача в певній байдужості до політики і політиків. Дебати кандидатів у США притягують до екранів, а у нас поява політика є сигналом до перемикання на інший канал. Гадаю., нашим політикам слід було б над цим задуматися.

— Чи буде продовження циклу «Моя країна»?

— На жаль, у найближчій перспективі — ні. Це, безперечно проект, який любимо всі ми, але «Подробиці» в першу чергу — це новини, а проект «Моя країна» — ближчий до документального кіна. Він був віддушиною для юнаків та юнок, де вони могли проявити свою творчість у іншому аспекті. І глядач дуже полюбив цей проект. Але, враховуючи те, що проектом займалися журналісти, які роблять всі випуски новин (а їх у нас 8 за день), вони просто стали задихатися. Безперечно потенціал і самого проекту, і його ідей — величезний. Можливо, ми повернемося до нього через певний час.

— Як виникла ідея створити «Подробиці. Неформат»?

— У новинах мі повинні дотримуватися правила інформаційної журналістики, дотримуватися стандартів і формату. Але інколи дуже хочеться дати інший погляд на події, показати глядачеві інші подробиці. Окрім того, не все що нам здається цікавим, має шанс потрапити до класичних новин. А «Неформат» розширює рамці.

— Як ви обирали ведучих «Неформату»? І чому вирішили віддати перевагу новим особистостям, а не вже відомим особам.

— Як ми їх шукали? Та просто уважно подивилися довкола! Інших навіть не пробували! Влучання — з першого разу. Ми свідомо не залучали ведучих з «класичних новин», адже в кожного — своя місія.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати