З’їздив на Межигір’я – сплачуй штраф?
Учасників автопробігу на Межигір’я 29 грудня викликають до управлінь ДАІ. Юристи наголошують: автоінспекція не має таких повноваженьУ тих, хто недільного ранку 29 грудня їхав у бік Межигір’я до резиденції президента Віктора Януковича, нині намагаються забрати водійські права. Власників авто по телефону та листами викликають до управлінь ДАІ та звинувачують у невиконанні вимоги про зупинку на дорозі за вказівкою державтоінспектора.
Пишуть і дзвонять не лише активним учасникам Автомайдану, а й журналістам.
Автомайдан: «Вітя, ми приїхали!»
«Подзвонили мені додому. Слухавку взяла мама. Запитали, чи можуть поговорити зі мною, – розповідає фотокореспондент Віктор Ковальчук. – Мама сказала, що наразі мене немає і запропонувала щось передати. Тоді людина представилась начальником відділу ДАІ і сказала, що має документ про порушення мною правил 29 грудня, я маю з’явитися до нього у кабінет. Перше, що я подумав, що це якій обман. Вже колись дзвонили моїй мамі вночі, казали, що я десь у міліції і потрібні гроші, аби мені допомогти. Проте тоді мене взагалі не було в Україні. Згодом дізнався від колег, що дзвонять через поїздку до президентського села. Подивися на календар: 29 грудня – це неділя, коли я їздив до Межигір’я як журналіст, бо то був день мого чергування у редакції. У той день разом зі мною були знайомі з інших видань. Ми виїхали від станції метро Героїв Дніпра. Кілька разів зупинялися на заправках, спілкувалися з тими, хто прямував у Нові Петрівці. Нас ніхто не зупиняв. Навіть не намагався це зробити. Ми навпаки їхали досить повільно, самостійно – бо хотіли бути на місці раніше за автомайдан, спостерігали за працівниками ДАІ, що і як вони роблять».
«Виявляється мене таємно розшукує ДАІ! – написав на своїй сторінці у соціальній мережі журналіст Олексій Ткачук. – ДАІ приїхала (у Новорічні свята не полінувалася) прямо під мій будинок і розпитувала усіх сусідів, де я живу, і де я зараз перебуваю, чим займаюся. Передали сусідам папірець з телефоном, на який я нібито повинен подзвонити. Аргумент у них був один – «засвітився його номер авто десь». Звісно, я усвідомлюю, що причина єдина – Межигір’я».
Іншій журналістці Тетяні Штан теж подзвонили на міський номер. Слухавку також взяла мама. Після подібних слів представника ДАІ жінка запанікувала і відправила дочку до управління. Там Тетяні показали рапорт, складений працівником автоінспекції про те, що її автомобіль не зупинився за вимогою інспектора. «Ми маємо на такі рапорти реагувати», – сказали дівчині у ДАІ. Відтак у Тетяни забрали водійські права та видали тимчасові – вони діятимуть до судового засідання, на якому вирішуватиметься питання начебто незупинки. «Буде суд, який має вирішувати, чи штрафувати мене за те, чого я не скоїла, чи забирати у мене права на термін до шести місяців. Можна спрогнозувати, що за нинішньою ситуацією у країні багатьох учасників походу на Межигір’я планують покарати позбавленням права керувати автівкою півроку. Я бачила численні листи, які даївці планують надсилати «порушникам» на домашні адреси», – говорить Тетяна.
З’ясувалося, що даішники посилаються на статтю 122 частину 2 Кодексу України про адміністративні правопорушення: «Невиконання водіями вимог про зупинку». У ній записано: «Невиконання водіями вимог працівника міліції… про зупинку транспортного засобу, – тягне за собою накладення штрафу від дев'яти до одинадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто 153-187 грн., – авт.) або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців».
Адвокат Дмитро Йовдій, який сам їхав в автоколоні на Межигір’я, у коментарі «Дню» сказав, що на подібні виклики до ДАІ йти не можна, бо жодним нормативним актом не передбачено необхідності з’являтися на такі виклики державної автоінспекції – ДАІ не наділена повноваженнями викликати до себе громадян. «Факт адміністративного правопорушення, якщо він має місце, має бути зафіксований по процедурі, – каже він. – Зупиняється транспортний засіб, складається протокол. Якщо ж особа не зупинилася, даішник має скласти певного роду рапорт, але при цьому мати певні докази того, що особа не зупинилася. Наприклад, відеозйомку, на якій чітко видно, що даішник зупиняв, а водій конкретної автівки не зупинився, або свідків правопорушення. Але при цьому працівник ДАІ повинен теж скласти протокол про адміністративне правопорушення. Викликати потенційного порушника можна лише до суду. І тільки суд має повноваження забирати документи. Правоохоронці ж зіграли психологічно: викликали людину, вона злякалася та віддала права. А документ ні в якому разі не можна віддавати стороннім у руки, у тому числі працівникам ДАІ, бо тоді людина стає фактично їхнім заручником».
Дмитро також радить, якщо вже людина прийшла на виклик у ДАІ, то вона має вимагати, аби працівники певним чином довели, що саме її машина не зупинилась за вимогою. Якщо ж людина не відреагувала на запрошення працівників ДАІ прийти до них у кабінети, може чекати повістки до суду протягом двох місяців – саме у такий термін з дня скоєння правопорушення суд може накласти покарання. І тоді вже у суді доводити свою невинуватість.
У свою чергу «День» намагався зв’язатися з речницею столичного ДАІ Наталією Сторожик, аби з’ясувати ситуацію, але її телефон не відповідав. Раніше у ЗМІ з’явилась інформація, що пані Сторожик «не має інформації» і пообіцяла дізнатись.
3 січня у Державній автоінспекції Києва повідомили, що співробітники ДАІ приходять до власників авто, які брали участь в автопробігу у село Нові Петрівці, з метою встановлення осіб водіїв, які порушували правила дорожнього руху – начебто не зупинилися на вимогу інспекторів.
«Ми не розшукуємо людей, ми хочемо встановити особу, яка керувала транспортним засобом, оскільки відповідно до статті 14 відповідальність за правопорушення несе власник транспортного засобу», – сказав начальник відділу дорожньо-патрульної служби УДАІ МВС в м. Києві Юрій Лукіша. Він пояснив: «якщо водій не зупинився на вимогу інспекторів, складається вмотивований рапорт, потім справа передається до суду». На запитання журналістів, якими нормами закону дозволяється співробітникам ДАІ приходити за роз’ясненнями до водіїв додому або їм телефонувати, Лукіша послався на «77-ий наказ МВС України», який є «внутрішнім документом».
Також Лукіша відповів на запитання про можливу неправдиву інформацію у рапорті працівника ДАІ. «Якщо інспектор напише неправдивий рапорт, це буде перевищення службових обов'язків і він має понести за це відповідальність», – сказав він.
Author
Тетяна КатриченкоРубрика
День України