Аргументи для президента
Експерт — про те, що має Порошенко заявити лідерам ЄС для отримання позитивного сигналу з візової лібералізаціїДосить дивна ситуація виникла довкола оприлюднення Звіту з виконання Україною Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ). Очікувалось, що цей документ буде оприлюднено Європейською комісією 15 грудня. Але напередодні ЗМІ з посиланням на джерела в ЄК повідомили, що оцінки Україні виставлять пізніше, вочевидь, наступного понеділка, на коли запланована зустріч послів країн ЄС при євроустановах. А вчора верховний представник Євросоюзу з питань зовнішньої політики й політики безпеки Федеріка Могеріні заявила, що «Єврокомісія все ще допрацьовує цей звіт і його буде оприлюдненого цього місяця».
«День» звернувся до керівника ГО «Європа без бар’єрів» Ірини Сушко з проханням прокоментувати затримку публікації Звіту.
— Факт перенесення рішення по безвізовому режиму може говорити про те, що Європейській Комісії бракує певних моментів на користь безвізових перспектив України. І ми маємо бути чесними перед собою і сказати, що план дій з візової лібералізації виконано не остаточно і не повністю. Коли уряд стверджує, що абсолютно всі технічні критерії та рекомендації виконано, це не зовсім так.
Ми, незалежні експерти, бачимо, що прогрес з виконання ПДВЛ особливо за останні місяці був відчутним, однак залишаються ще певні речі. Тут можна згадати про четвертий блок плану, який стосується протидії дискримінації, або третій блок, який стосується протидії корупції, чи наприклад питання, пов’язанні з реформою в системі правоохоронних органів, а також зняттям недоторканності суддів і народних депутатів.
Тому, на мою думку, затримка звіту пов’язана з тим, що чиновники ЄК з одного боку бачать, що не все завершено, а з іншого боку — теж розуміють, що цей процес може бути історією, яка ніколи не закінчується.
І, чесно кажучи, ми бачимо, що зі сторони ЄС бракує дуже чітких критеріїв зокрема по боротьбі з корупцією. Адже ми прекрасно знаємо, що в будь-які країні є корупційні моменти. Тому у ПДВЛ все, що стосується боротьби з корупцією, повинно мати певну межу. І от зараз виник дискусійний момент, де ця межа, де ці критерії. Наприклад, спочатку було чітко зафіксовано, що Україна має створити відповідні антикорупційні органи, нові інституції, але потім з’ясувалося, що ми повинні показати прогрес. І виникає питання, який цей прогрес, у чому він полягає?
І коли ми задавали ці питання у ЄС, то вони не завжди могли чітко відповісти на це. Наприклад для Албанії, Боснії та Герцеговини, Сербії і Молдови було прийнято політичне рішення з надання безвізового режиму, навіть за умови, що ці країни не все виконали. То можливо, на сьогоднішній день саме ЄК і хоче заручитись підтримкою Ради ЄС, Європейського Парламенту, щоб після надання Україні позитивної рекомендації з безвізового режиму, не дивлячись на певні недоліки в технічній стороні, єесівці розміковують над тим, яким має бути механізм впливу на уряд для продовження реформ рамках ПДВЛ для того, як безвізовий режим стане реальністю.
Порошенко під час міні-саміту з лідерами ЄС і трьома єврокомісарами має сказати те, що Україна продемонструвала прогрес у виконанні ПДВЛ, що досягнення передбачених візовою лібералізацією технічних критеріїв вимагає здійснення реформи, які потребують часу і якісного провадження. І що закони, які в рамках візового пакету так важко приймаються в парламенті, проходять широку дискусію і це є запорукою якраз ефективності законодавчої бази як для України, так і для ЄС. І що ми не мусимо абсолютно всі норми узгоджувати з ЄС і підлаштовуватись під їхні стандарти.
І по-друге, Порошенко повинен пообіцяти, що уряд і парламент зробить абсолютно все для завершення технічних критеріїв у тісній комунікації з колегами і партнерами з ЄС перед рішенням Ради ЄС і після позитивної рекомендації ЄК.