«З комп’ютером не домовишся»
Які зміни принесе новий закон про паркування
Щоб навести лад із паркуванням у Києві, столична мерія з серпня 2017 року запровадила нові правила, зокрема з вулиць міста мали зникнути паркувальники, а водії мусили самостійно сплачувати за стоянку авто через паркомати, спеціальні талони або SMS. Але ідеальний порядок не настав. Чиновники та активісти нарікали, що єдиний вихід із ситуації – це так званий закон про паркувальну реформу, який очікував на ухвалення парламенту майже два роки. Наприкінці грудня диво сталося. 237 народних обранців підтримали законопроект №5364 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів».
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ – НЕВІДВОРОТНА
Ключова новація ухваленого закону – невідворотна відповідальність за порушення правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів шляхом запровадження фото- та відеофіксації правопорушень. Зокрема, місцеві органи влади матимуть право займатись евакуацією та штрафуванням власників транспортних засобів, припаркованих із порушенням. Також міста зможуть створити службу муніципальних інспекторів, котрі матимуть право на рівні з поліцією притягувати до відповідальності порушників правил стоянки та навіть ініціювати евакуацію автомобілів через порушення правил дорожнього руху. Тобто закон створює законодавче поле для нагляду та контролю за паркувальною сферою.
«Правила проекту №5364 передбачають обов’язкову фото- та відеофіксацію порушень, - нагадав у «Фейсбуці» Дмитро Білоцерковець, народний депутат і радник міського голови Києва Віталія Кличка. – Поява інспекторів – це рішення місцевих рад. Міста, які не вважають за потрібне вирішувати у себе проблему хаотичної парковки, безладу на тротуарах і дорогах, можуть залишити все, як є. Вартість години паркування та перелік місць платної парковки визначаються рішеннями місцевих рад. Нові правила міста зможуть запроваджувати поступово, це допоможе їм реалізувати пріоритет, що діє в усіх цивілізованих країнах, коли права пішоходів і пасажирів громадського транспорту стоять вище за права приватних автомобілів».
ЗАХИСТ ВІД КОРУПЦІЙНИХ КОНТАКТІВ
«Я хочу всіх привітати, що врешті-решт через два роки після подання проекту ухвалили дуже важливий не тільки для Києва, а і для всіх міст України закон», – заявляв раніше мер Києва Віталій Кличко. Він наголосив, що ухвалення закону дозволить залучити додаткові інвестиції в будівництво паркінгів та розвиток паркувальної інфраструктури. Адже зараз інвестори неохоче вкладають у це кошти. З одного боку, заважає корупційна складова, з іншого – у міста та уповноваженого для залучення інвестицій комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство» відсутня стратегія співпраці з бізнесом.
Попри те, що закон набуде сили через півроку, експерт «Реанімаційного пакету реформ-Київ» Михайло Серебряков вважає, що на перші результати можна очікувати упродовж найближчих місяців. Так, невдовзі з’явиться відеофіксація порушень правил паркування, безконтактні штрафи для «героїв парковки» та автоматизована система контролю оплати паркування.
«Що зміниться? Передусім законопроект спрощує процедуру притягнення недобросовісних водіїв до відповідальності за паркувальні правопорушення. Робитимуть це спеціальні посадові особи – інспектори з паркування. Але щоб не допустити зловживань і корупції вже з іншого боку, і щоб ці інспектори не повторили сумну долю наскрізь корумпованої Державтоінспекції, виявляти правопорушення вони зможуть тільки за допомогою спеціальних засобів фото- та відеофіксації, - пояснив Михайло Серебряков. – Покроково порядок дій виглядає так. Інспектор їздитиме паркувальними майданчиками, пристрій скануватиме номери автівок, і вже програма через електронні бази даних визначатиме, чи було вчинене правопорушення. Для інформування самих водіїв повідомлення про притягнення до відповідальності залишатимуть на лобовому склі транспортного засобу. Фактично рішення про штраф прийматиме не людина, а комп’ютер, з яким не вийде домовитись і який не вдасться підкупити. А інформацію про накладений штраф із системи не можна буде видалити. Це означає відсутність корупційних контактів між водієм та інспектором».
«БІЛЬШІСТЬ ГРОМАДЯН НЕ ХОЧУТЬ ПЛАТИТИ»
Михайло Серебряков наводить показові цифри, чому паркувальна сфера так потребувала кардинальних змін: за неправильне або неоплачене паркування накладається приблизно 300 штрафів на рік. На всю країну. Невже у нас так мало порушників правил паркування?
«Усі ми знаємо, як працює корупція в паркуванні. Її можна умовно позначити у формі трикутника «водії – паркувальники – місцева влада». І з паркувальниками та чиновниками, яких ми справедливо називаємо корупціонерами, все зрозуміло. Але не варто забувати, що вони, корупціонери, всього-на-всього задовольняють запит мільйонів водіїв, не більше і не менше. Більшість наших співгромадян, очевидно, не хочуть платити за паркування, тож знайдуть для цього тисячу причин і виправдань», - додає експерт.
Але тепер все буде інакше. Ще одна новація ухваленого закону – запровадження автоматизованих систем контролю паркувального простору. За словами Михайла Серебрякова, це означає, що по всій країні домінуватиме безготівкова оплата за стоянку авто, уникнути якої вже не вийде. У паркувальниках не буде потреби, отже, зникне корупційна складова. І це стане одним з факторів того, що цією сферою зацікавляться бізнес та інвестори.
«Народні депутати з усіх фракцій намагалися цей законопроект послабити, спотворити або взагалі провалити, - наголошує експерт, нагадуючи, що до проекту закону внесли близько 600 правок. – Їх можна зрозуміти – одні мають свій паркувальний бізнес і особистий інтерес, а інші розуміють, що «герої парковок» – це теж виборці, для яких цей законопроект, так би мовити, не вельми зручний. Та, на щастя, закон ухвалено. Чекаємо змін».
Author
Інна ЛиховидРубрика
Суспільство