Тенета інтернету
В Україні відбулися уроки цифрової грамотності до Дня безпеки у мережіЗа ініціативи Міносвіти, «Google Україна» та Академії цифрового розвитку днями відбувся всеукраїнський онлайн-урок «Онлайн-синергія для найкращого інтернету» — до Дня безпечного інтернету (відзначають щороку 10 лютого). Участь у ньому взяли понад 10 тисяч бажаючих.
Безпека в мережі — це питання, яке тепер завжди з нами, і стає все актуальнішим як для дорослих, так і дітей. За даними фахівців, небезпеки, пов’язані із користуванням мережі, зростають у геометричній прогресії разом із поширенням інтернету, зростанням попиту на ґаджети та цифрову техніку.
— Сьогодні в інтернеті є дуже багато способів виманювання шахраями інформації від довірливих споживачів. Зазвичай вони використовують електронну пошту. Як відрізнити шахрайське повідомлення? У першу чергу слід прочитати повідомлення: якщо у ньому є помилки, особливо — багато, то воно — шахрайське. Ні в якому випадку не слід відповідати чи надавати особисту інформацію, приміром, номер телефона, паспортні дані тощо. Не варто переходити за надісланими посиланнями. Якщо є посилання на сайти, то зверніть увагу, як він починається — із http чи з https. Другий варіант є більш захищеним. Також якщо є звернення щодо пропозиції дати вам якісь кошти — відразу видаляйте це повідомлення, — розповіла медіаекспертка Ірина СОКОЛ.
За даними компанії Fabrizio Ward Viza, 54% українців для входу у свої акаунти використовують кілька різних, але не унікальних паролів. Унікальні для кожного облікового запису використовує лише кожен третій користувач інтернету. У кожного восьмого — один пароль у всі акаунти.
— За допомогою паролю ми захищаємо свої дані, це надзвичайно важлива частина безпеки: у паролі має бути щонайменше вісім символів, варто використовувати спеціальні символи, числа, комбінації великих і маленьких літер. Якщо ми для формування паролю набираємо комбінацію 1,2,3,4 чи послідовно букви на клавіатурі, то ці комбінації шахраям дуже легко підібрати, — пояснює директорка Академії цифрового розвитку Антоніна БУКАЧ. — Якщо ви користуєтеся комп’ютером із загальним доступом, наприклад, у навчальному класі, теж слід захистити свій логін і пароль: треба використовувати режим анонімного перегляду.
Якщо виникають якісь загрозливі ситуації, фахівці радять звертатися за допомогою, особливо це стосується дітей.
— 2020 рік став для нас мегапереломним: ми отримали надзвичайну кількість звернень від дітей і підлітків — 100 тисяч. Три тисячі з них стосувалися безпеки в інтернеті. Для повноцінного вирішення проблеми нам потрібна допомога і підтримка інших. Ресурси є завжди: це поліція — 102, кіберполіція — 0800505170, урядова лінія з питань безпеки дітей в інтернеті — 1545*3, єдиний контакт-центр безплатної правової допомоги — 0800-2130. Якщо ситуація критична, звертайтеся до Офісу уповноваженого з прав людини, також на важливі питання дасть відповіді бот у телеграмі @StopsextingBot. У першу чергу я рекомендую звернутися до дорослої людини, якій ми можемо довіряти. У дорослих є більше повноважень — це батьки, вчитель, психолог, — сказала координаторка Національної дитячої лінії «Ла Страда Україна» Альона КРИВУЛЯК.
Часто під час спілкування в мережі виникають конфліктні ситуації. Фахівці радять у такому разі діяти як у реальному житті — не вступати у конфлікти, а в разі відкритої агресії заблокувати користувача.
— При спілкуванні з незнайомою людиною в інтернеті слід дотримуватися тих же правил: не допускати конфліктів, допомогти тим, кого ображають, не реагувати на агресію — віджартуватися, не сприймати всерйоз. Під час конфліктних ситуацій намагайтеся вести приватну переписку, щоб інші не бачили. Якщо це переходить в агресію — не замовчувати, діти мають повідомити батькам, наставникам, треба заблокувати учасників конфлікту... Протягом YouTube-трансляції ми отримали 174 лайки і 270 дизлайків — це теж наша з вами ввічливість. Чому ви поставили дизлайк — невже вам так не сподобалося, чи ви не подумали, — запитує доцент кафедри педагогіки інноваційної освіти Львівської політехніки Олег СТЕЧКЕВИЧ.