Как несвоевременны решения власть имущих. Когда они за что-нибудь, наконец, после долгих сомнений решаются взяться, жизнь уже ушла вперед, и они снова остаются перед разбитым корытом.
Павел Скоропадский, украинский государственный, политический и общественный деятель, последний гетман Украины

Суднобудування - магніт для інвестицій

5 июня, 2007 - 00:00

Хоча сьогодні підприємства галузі на межі банкрутства


Володимир ЦХВЕДІАНІ, АТ "Українські цінні папери"

На початку березня 1998 р. в лістинг Позабіржової фондової торгової системи (ПФТС) увійшли кілька нових підприємств, серед яких суднобудівний завод "Океан" та Севастопольський морський завод, котрі є ніби розвідниками української суднобудівної галузі на вітчизняному фондовому ринку.

І хоча на сьогодні акції цих підприємств малоліквідні (пропозиції на купівлю майже на порядок більші за пропозиції на продаж), можна сподіватися, що із загальним підйомом ринку їхня ліквідність підвищиться і зростуть котирування. Така тенденція вже простежується. 6 березня котирування акцій суднобудівного заводу "Океан" становили: купівля - 0,16 грн., продаж - 3,50 грн., а на останніх торгах котирування купівлі "Океану" в ПФТС дещо піднялося - до 0,4 грн. у той час, коли котирування продажу майже не змінилося (краще - 3,499).

Як відомо, в суднобудуванні оборотність капіталу - одна з найнижчих серед галузей промисловості. У зв'язку із цим галузь завжди відчувала найгостріший брак грошей, який посилився через кризу платежів і податковий прес. За таких умов і за умов збереження повного державного контролю корабелам не випадало розраховувати на зацікавлення серйозних інвесторів.

Однак з подоланням гіперінфляції чимало експертів передбачають відродження зацікавлення інвесторів до машинобудівної галузі загалом і до суднобудування зокрема. Тим більше, що нині почалася поступова приватизація суднобудівних підприємств. До того ж українські судноплавні компанії мають нагальну потребу в оновленні парку суден. Однак не секрет, що частину замовлень на ремонт і будівництво суден наші компанії поки що вважають за краще розміщувати за рубежем, хоча досвід свідчить, що вітчизняні корабели, по-перше, не поступаються зарубіжним за якістю виконуваних робіт і, по-друге, виконують їх за меншу ціну і на кращих умовах оплати.

Проте в Миколаївському арбітражному суді розглядається справа про банкрутство заводу "Океан". Загальна сума боргу $9,031 млн. У числі позивачів - банк "Юнекс". І це в той час, коли суднобудівний завод "Океан" завершує будівництво балкера "Київ" (дедвейтом 70 тис. тонн, на замовлення державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство"). Уже почалися ходові випробування, і найближчими днями судно має бути передане замовнику. Вартість - близько $ 25 млн. Згідно з умовами контракту, миколаївський партнер побудує для пароплавства ще одне аналогічне судно.

Фінансування будівництва здійснювалося за підтримки банку "Юнекс" і Першого українського міжнародного банку. "Юнекс" надав заводові цільовий короткостроковий (терміном на 4 - 5 міс.) кредит обсягом $ 2,15 млн., Перший український міжнародний банк - $ 2,5 млн. Найближчим часом "Океан" здасть судно замовникові, одержить необхідні гроші (в разі платоспроможності ДСК "ЧМП") і зможе розплатитися з боргами. Мабуть, це влаштує одного з основних кредиторів - банк "Юнекс", який перебуває сьогодні, як відомо, в непростому становищі. За сприятливого для "Океану" розвитку подій не виключено підвищення курсової вартості і ліквідності його акцій на повторному ринку. До того ж нещодавно, за словами директора "Океану" Миколи Романчука, завод отримав замовлення від однієї німецької компанії на будівництво десяти суден. Загальна сума замовлення - $220 млн., термін виконання - 5 років. Протягом найближчих двох місяців очікується укладання контракту з норвежцями на суму $160 млн. Таким чином, простій не загрожує заводу, і скоріше за все до 2000 року "Океан" буде одним з найбільш стабільно працюючих підприємств України.

Севастопольський морський завод є найбільшим підприємством України, який спеціалізується на ремонті і будівництві військових кораблів, а також є фактичним монополістом у виробництві плавучих кранів і кранових суден. Унаслідок конверсії частка військових замовлень неухильно знижується...

Вартість активів підприємства на 01. 07. 97 р. становила 209 878 тис. грн. Сумарна ринкова капіталізація на 1. 01. 98 р. - 772 479,25 тис. грн. Зношення основних фондів - 53,24%. Результатом господарської діяльності за перше півріччя 1997 р. стали збитки на суму 1 362 тис. грн. Перевищення кредиторської заборгованості над дебіторською становило 3 848,9 тис. грн. Причиною становища, яке створилося, є брак оборотних коштів і неплатоспроможність замовників.

Фонд держмайна України наказом від 20 серпня 1997 р. затвердив уточнений план розміщення акцій ВАТ "Севастопольський морський завод". Відповідно до нього 53,84% акцій буде виставлено на конкурси. 5,75% акцій буде продано на спеціалізованому аукціоні за компенсаційні сертифікати. Водночас за пільговою підпискою реалізовано 15,16% акцій, на сертифікатних аукціонах за приватизаційні сертифікати - 14,09% акцій. На комерційний конкурс збиралися виставити 26% акцій. Наприкінці минулого року Фонд держмайна України виставив на некомерційний конкурс 26% акцій за стартовою ціною близько 10 номіналів. Однак конкурс не відбувся через те, що не було заявок. 8% акцій продано на фондовій біржі наприкінці 1997 р.

Згідно з уточненим планом розміщення акцій, у державній власності залишається 26% акцій. Середня ринкова ціна акцій заводу на сьогодні - 0,25 грн. (ціна купівлі в ПФТС), однак котирування на продаж становить 2,39 - 2,4 грн. за акцію. Отже, ліквідність акцій підприємства поки що невелика. Однак, поза сумнівом, із початком чергового підйому українських корпоративних цінних паперів інтерес до його акцій безсумнівно зросте. Адже Севморзавод експерти фондового ринку відносять до числа найперспективніших у Чорноморському регіоні, насамперед через його дуже вигідне географічне положення, а майбутнє Севастополя як найбільшого військового порту й економічного центру, що розвивається, ні в кого не викликає сумнівів.

 

Газета: 


НОВОСТИ ПАРТНЕРОВ