«Дешевий дим» коштує державі 660 мільйонів гривень

«Рівень контрабанди тютюнових виробів в Україні та їхній продаж значно зросли і становлять надзвичайно серйозну соціальну проблему», — зазначає головний економіст МЦПД Тетяна СИТНИК . На думку дослідників, українське суспільство зазнає величезних втрат від незаконного ввезення та обігу тютюнових виробів. Національні виробники сигарет одержують менші прибутки й не можуть сподіватися на швидку віддачу від інвестицій: з огляду на приріст нелегального товару, 1999 року вони скоротили виробництво на 8,6%.
На перший погляд, купувати сигарети низької якості на вулиці або на міському ринку вигідно, бо вони коштують дешевше. Насправді ж такий виграш мізерний порівняно з втратами споживача через відсутність гарантій якості. Наприклад, в Росії не треба обов’язково вказувати на пачці сигарет вміст шкідливих речовин, отже покупці позбавлені права вибору якіснішої продукції.
Головним стимулом для такої діяльності є можливість отримувати прибутки внаслідок різниці в ціні на сигарети в Україні та Росії, що зумовлюється відмінністю між ставками акцизів. Найбільше різняться ставки на сигарети без фільтру: український акциз перевищує російський більше ніж у 7 разів. Щоправда, російське законодавство передбачає диференціацію акцизів на сигарети різних типів, тому різниця в ставках на сигарети з фільтром в Україні та Росії несуттєва, що не стимулює масового нелегального імпорту сигарет цього класу. Тому в структурі нелегальної пропозиції домінують дешеві сигарети без фільтру, на які припадає приблизно 94% загального обсягу.
Як же перетинають наш кордон контрабандні сигарети? Як вважають експерти МЦПД, це стає можливим через слабку контрольованість кордону з Росією: на 2,5 тисячі кілометрів, де функціонує 41 прикордонний пункт, припадає понад 1,1 тисячі об’їзних шляхів. До того ж за кілька хвилин, доки триває зупинка електропоїздів, що йдуть з Росії в Україну, важко здійснити належний митний контроль. Простежується такий ланцюжок нелегального імпорту та обігу сигарет: перевізник (як правило, він перевозить дрібні партії товару), фірма, яка зберігає та поширює товар, роздрібний торгівець. Нинішній обсяг нелегального імпорту здатні взяти на себе приблизно півтори тисячі осіб. Якщо кожний з них виконуватиме по два рейси на добу в Росію й щоразу везтиме по 1000 пачок сигарет, то, як припускають дослідники, прибутки від незаконних операцій розподіляться так: перевізники — 50%, дрібнооптові фірми — 40%, роздрібні продавці — 10%.
Нині, як вважають у Коалiцiї захисту прав iнтелектуальної власностi, стумули до контрабанди переважають ризики покарання. Державна митна служба, Державна податкова адміністрація та Міністерство внутрішніх справ — ключові відомства, покликані боротися з контрабандою і незаконною торгівлею тютюновими виробами. Проте, засвідчують експерти, між ними немає узгодженості дій. Приміром, Держмитслужба не має права проводити оперативно-пошукову діяльність, вона тільки виявляє способи перевезення контрабанди та винних в цьому осіб. Податківці ініціюють продаж вилучених тютюнових виробів. На думку авторів дослідження, конфісковані тютюнові вироби підлягають обов’язковому знищенню, бо інакше створюватимуться умови для зловживань.
Результати дослідження свідчать про те, що виключно фіскальні методи не зменшать обсягів контрабанди, а, навпаки — погіршать ситуацію: зниження ставок акцизних зборів на тютюнові вироби насамперед призведе до зменшення доходів бюджету. Крім того, зниження акцизів суперечитиме завданню гармонізації українського та європейського законодавства. Країни Східної Європи, які прагнуть вступити до ЄС, змушені різко підвищувати акцизні ставки, пристосовувати їх до європейських вимог.
Отже, автори дослідження пропонують зосередити зусилля на підвищенні ефективності роботи правоохоронних органів, впровадженні норм закону, прийнятого Верховною Радою 20 квітня 2000 року, стосовно покарань осіб, які займаються незаконним ввезенням і торгівлею тютюновими виробами, спрощенні умов легальної торгівлі тютюновими виробами, посиленні захисту кордону.
КОМЕНТАР
Олексій ВОЗНЮК, прес-секретар податкової міліції ДПА України:
— Протягом останніх трьох років на території України майже у 8 разів зросли обсяги незаконного виробництва, переміщення, зберігання та реалізації товарів. Тільки за 9 місяців 2000 року підрозділами податкової міліції припинено незаконний обіг товарів на суму майже 155 млн. грн. Через існування цієї серйозної проблеми вітчизняним легальним виробникам стає дедалі важче реалізовувати свою продукцію. Низький рівень життя примушує нашого споживача купувати товари там, де дешевше, — на стихійних та стаціонарних ринках. Обмежені в коштах, а отже і в можливостях вибору, громадяни забувають, що низька ціна не завжди гарантує добру якість. Тому чесно зароблені ними гроші сприяють збагаченню ділків тіньового бізнесу.