Весело й «по-доброму наївно»
Ставлення до логотипу Євро-2012 неоднозначне...![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20091216/4228-2-4_0.jpg)
Як ми повідомляли, позавчора на Софіївській площі в Києві було представлено логотип та гасло чемпіонату Європи з футболу 2012 року. Тож Євро-2012 в Україні та Польщі пройде під лозунгом «Творимо історію разом». А символ головного для європейців футбольного дійства на наступні три роки являє собою квітку, що виросла на футбольному полі, а точніше — суцвіття з двох тюльпанів (червоно-білого та жовто-блакитного — відповідно до кольорів державних прапорів країн-господинь чемпіонату) і футбольного м’яча посередині. Головний розробник логотипу — португалець Ельдер Помбіньйо. Саме його кандидатуру напередодні обрало УЄФА для розробки бренду. Помбіньйо задоволений своєю роботою, проте наголошує, що логотип — це тільки невеличка частинка цілісного бренду. До слова, логотип створювався не на порожньому місці. Автори попередньо вивчали історію та культуру двох країн. «Я був просто зачарований цим орнаментом — витинанкою. Після того в мене вже не було питань, що брати за основу», — говорить Ельдер Помбіньйо.
Водночас презентований логотип уже встиг наразитися на критику. 42% поляків, згідно з опитуванням на популярному польському інформаційному порталі TVN24, не задоволені логотипом Євро-2012. Не в захваті від візуального оформлення чемпіонату і деякі українці. Натомість більшість колективу редакції «Дня» з ентузіазмом сприйняли позитив і енергетику логотипу Євро-2012.
Чи вдався авторам логотип майбутнього турніру — ми вирішили запитати у людей, які мають авторитет у сфері стилю й смаку.
КОМЕНТАРI
Сергій ЯКУТОВИЧ, заслужений художник України, графік:
— Цей логотип виглядає по-доброму наївним, як і наші спроби бути в Європі. І тут, мені здається, можуть трохи образитися наші брати-поляки, адже вони — інші. А з іншого боку, логотип — дуже симпатичний, дуже інтимний і дуже доречний. Я це можу пояснити тим, що логотип розробив португалець, який... такий самий, як і ми. Адже португальці до певної міри теж відчувають себе в Європі другорядними і провінційними. Ось і вийшло у автора лого в стилі, я б сказав, «псевдогончарства». У ньому немає хитрості. Значить, будемо гратися в таку Європу — не блискучу, а таку, яка вона є в нашому сприйнятті чи несприйнятті. Скажу чесно, мені не дуже сподобалось. Це ж футбол, а футбол — це, перш за все, попадання м’яча у ворота, а не витання в просторі.
Наша проблема в тому, що ми постійно затягуємо західну культуру до себе, а не йдемо до неї. Дуже добре, що витинанку вибрали як основу логотипу, це правильний шлях. Але мені здається, що в цьому випадку просто підкреслено нашу меншовартість щодо Європи, наголошено, що в баченні європейців ми і навіть наші брати поляки, яких я дуже люблю й поважаю, не такі. Це не гонорово. Але правдиво — ось у чому справа. У логотипі не проявлено прогрес, а констатовано регрес: мовляв, у цих хлопців і дівчат ще є яйця пасхальні й м’ячі витинанками вирубальні. Є відчуття, що нас злегка «опустили». А ми нічого не можемо запропонувати свого. Ну побудуємо ми ще десять стадіонів, ну набудуємо ще купу готелів, спотворимо Київ, Львів, Донецьк, ну проведемо ми Євро... Але все це робиться трішки не так. На жаль, на правильні дії у нас уже мало часу.
Христина ШИБУТ, студентка четвертого курсу спеціальності «графічний дизайн» Київського національного університету технологій і дизайну:
— Емблема символізує зростання, а також об’єднання наших країн у їхньому прагненні досягти висот у недалекому майбутньому. Цей задум автора читається. Логотип також виражає колірну індивідуальність країн, які приймають Євро-2012. Близькі серцю і українця, і поляка національні художні мотиви, такі як квітка. Яскраві кольори — це символ емоційності та пристрасті до футболу. В центрі композиції м’яч, схожий на сонце, яке має підігрівати емоції. Дуже приємний для сприймання логотип і за колірною гамою, і за елементами національної художньої символіки. Думаю, цей логотип повинен не лише заінтригувати і привабити туристів до наших країн, а й просто підняти настрій і вболівальників, і людей, байдужих до футболу.